"بیش از 27 میلیون دلار کلاهبرداری گسترده از مردم بدون هیچ بازخوردی از سوی نهادهای امنیتی و نظارتی"


از ابتدای فعالیت در  این حوزه تا به امروز که بیش از هفت سال است در کنار شما هستیم، از تمام توان و ابزارهای اطلاع رسانی اجتماعی گرفته تا جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس در حوزه رمز ارزها و حتی سایت ایران سیف‌پل استفاده کردیم تا بگوییم در صورت عدم وضع قوانین روشن برای حوزه رمزارزها، آینده ای تاریک برای این حوزه متصور است.


در حال حاضر و با شرایط فعلی ایران تبدیل به بهشت کلاهبرداران دنیای ارزهای دیجیتال شده و نهادهای نظارتی و امنیتی بدون وجود قوانین مشخص نه توان مقابله با این مشکلات را دارند و نه تمایل جدی در ساختار عملکردی آنها دیده می شود. 27 میلیون تتر تنها حجم کلاهبرداری در یکی از این پروژه هاست.
در اولین روزه های شروع فعالیت این پروژه کلاهبرداری کارشناسان فنی مجموعه ایران سیف پل مقاله ای را در سایت ایران سیف پل قرار دادند تا با آگاهی بخشی به کاربران مانع از دست رفتن بیشتر دارایی هموطنانمان شوند. 

درباره پروژه کلاهبرداری کلور دی‌فای (Klever DeFi) یا U2E-Free بیشتر بخوانید

 

 

ما به عنوان مجموعه ایران سیف پل اولین و متاسفانه تنها نهاد و رسانه‌ای هستیم که بصورت مستقل از کلاهبرداری این پروژه پرده برداشت و اقدام به اطلاع رسانی کرد. در سکوت عجیب نهادها و رسانه ها، پروژ کلاهبرداری کلور  دیفای (klever defi) شروع به گسترش ارسال پیامهای خود به کاربران نمود که در حال حاضر روزانه به بیش از 10 هزار کاربر در تلگرام با روشهای مختلف پیام ارسال می‌کند. در کمتر از یکسال فعالیت این پروژه بیش از 27 میلیون دلار از کاربران ایرانی کلاهبرداری شده که برای درک بهتر این عدد کافیست 27.000.000 دلار را در قیمت تتر امروز ضرب کنید تا متوجه عمق فاجعه شوید؛ نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان، عددی که روز به زور نیز در حال افزایش است. پروژه کلوردیفای از بسیاری از کلاهبرداری‌هایی که تا به امروز دیده‌ایم و شنیده‌ایم بزرگتر و گسترده‌تر است، پروژه‌های کلاهبرداری که ماه ها و سالهاست مردم، رسانه ها و نهادهای مربوطه در خصوصشان صحبت می‌کنند اما تا این لحظه هیچ صحبتی از کلوردیفای نشده و بدون اطلاع رسانی گسترده نیز بعید است بتوان جلوی این پروژه را گرفت.

 

پروژه کلاهبرداری کلور دیفای را میتوان یکی از بزرگترین پروژه‌های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال در ایران دانست.

 

چرا ایران ؟


در نبود قوانین درست در حوزه ارزهای دیجیتال، ایران امروزه به مهد کلاهبرداری های کریپتویی در جهان تبدیل شده است که از دلایل اصلی آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.


نبود قوانین و نظارت کافی 

قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در ایران یا وجود ندارند یا بسیار ناقص هستند. این عدم نظارت کافی، فرصت را برای کلاه‌برداران فراهم می‌کند تا بدون ترس از پیگیری قانونی به فعالیت‌های خود بپردازند. این مورد را می توان به عنوان مهمترین دلیل کلاهبرداری‌های پر تعداد رمز ارزی در ایران دانست. موازی کاری‌های ارگان‌ها و نهادهای مربوطه و عدم وجود قوانین کامل که وظایف هر ارگان و نهادی را در این زمینه مشخص کند، باعث به وجود آمدن کلاف پیچیده و سردرگم وضعیت فعلی شده است. اهمیت، گستردگی و به روز بودن تکنولوژی‌های ارزهای رمزنگاری شده باعث می شود نهادهای امنیتی و قانون گذار تمایل چندانی به قبول مسئولیت در این حوزه نداشته باشند و ارزهای دیجیتال و بلاکچین در ایران در وضعیت فعلی قرار گیرد. شاید مسخره به نظر برسد اما هیچ کدام از صرافی‌های ارزهای دیجیتال فعال در ایران هیچ مجوز روشنی نداشته و ندارند و فراتر از آن هیچ صرافی ارز دیجیتالی در ایران حتی اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی را دارا نیست.


برای درک شرایط فاجعه بار فعلی کافیست جمله قبل را دوباره بخوانید؛ با علم به این موضوع که تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال فعال در ایران از تعداد صرافیهای فعال ارز دیجیتال کل اتحادیه اروپا بیشتر است و تعداد کاربران بعضی از این صرافی‌ها در ایران به بیش از هفت میلیون کاربر می‌رسد و افراد فعال ارزهای دیجیتال در ایران بیش از پانزده میلیون نفر تخمین زده می شود. البته این آمار قبل از پیدایش dappهای پروژه تون مانند نات کوین و همستر و ... است که باز وجود این برنامه ها می‌تواند تهدیدات جدی اقتصادی، سیاسی و امنیتی جداگانه و مختص خود را به همراه داشته باشد. بنابراین، لازم است که دولت و نهادهای مرتبط، با ایجاد و اجرای قوانین و مقررات مناسب، ضمن بهره‌گیری از فرصت‌های ارزهای دیجیتال، از تهدیدات آن‌ها نیز جلوگیری کنند. 


 

تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی 

تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران باعث شده تا بسیاری از ایرانیان به دنبال راه‌های جایگزین برای تراکنش‌های مالی بین‌المللی باشند. ارزهای دیجیتال به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مانند غیرمتمرکز بودن و قابلیت انجام تراکنش‌های ناشناس و سرعت انجام بسیار بالا یکی از این راه‌ها هستند. این امر باعث شده تا افراد زیادی که دانش لازم در خصوص ارزهای دیجیتال را دارا نیستند به این حوزه ورود پیدا کنند.

 


 


آگاهی عمومی پایین 

بسیاری از مردم اطلاعات کافی در مورد ارزهای دیجیتال و نحوه فعالیت در این بازار را ندارند. این ناآگاهی باعث می‌شود تا افراد بیشتری قربانی کلاهبرداری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال شوند. در کنار معضل نبود دانش کافی، می‌توان آموزش‌های نادرست از به اصطلاح اساتیدی که مثل قارچ هر روز به تعدادشان اضافه می‌شود را افزود. نبود مرجعی برای سنجش دانش این "اساتید" باعث شده که تشخیص سره از ناسره تقریبا غیر ممکن گردد. البته این نکته را نباید نادیده گرفت که این مورد را میتوان به عنوان یکی از نابسامانی‌هایی در نظر گرفت که به صورت غیرمستقیم از خلا قانونی موجود در این حوزه ناشی می‌شود؛ چرا که دلیل اصلی این ناآگاهی عدم اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب است.


اقتصاد نابسامان 

وضعیت اقتصادی نامطلوب و نرخ بالای تورم در ایران، افراد را به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر چون ارزهای دیجیتال سوق می‌دهد. کلاهبرداران از این وضعیت سوءاستفاده کرده و با وعده‌ درآمدهای بالا، مردم را فریب می‌دهند.
پروژه های کلاهبرداری در کریپتو به عنوان یکی از پدیده‌های پیچیده و رو به رشد در دنیای دیجیتال تلقی می‌شوند. این پروژه ها اغلب اقدام به کلاهبرداری از افراد بی اطلاع و کم اطلاع نسبت به ارزهای رمزنگاری شده می‌کنند. آن‌ها معمولا مردم کشورهایی را مورد هدف قرار می‌دهند که قوانین و نظارت کمتری در کشورشان وجود دارد تا با استفاد از این عدم اگاهی و نظارت راحت‌تر موفق به جلب اعتماد کاربر شوند. 


در مجموع، ترکیبی از عوامل اقتصادی، اجتماعی و قانونی باعث شده تا ایران به یک محیط مساعد برای کلاهبرداران ارزهای دیجیتال تبدیل شود.
تنها راه مقابله با این پروژه ها، بالا بردن سطح آگاهی عمومی بوده و به همین دلیل است که عمده‌ای از این افراد و پروژه های سودجو، به طور گسترده‌ در ایران حضور پیدا کرده‌اند. این پروژه ها از روش‌های مختلفی برای جلب اعتماد کاربران ارز دیجیتال استفاده می‌کنند و می‌توانند بر کیفیت و اعتماد افراد به بازار ارزهای دیجیتال تأثیرات منفی جدی واردکنند. 


تغییر نام کلور دیفای 
تیم ایران سیف پل اولین و تنها مرجعی بود که در شروع کلاهبرداری این پروژه اقدام به اطلاع رسانی گسترده کرد تا دارایی عمده‌ای از کاربران امن باقی بماند. اگر تمامی کاربران قبل از سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای، تحقیق‌های لازم را انجام دهند _ حداقل با یک سرچ ساده در گوگل _ هیچ گاه شاهد از دست رفتن دارایی هایشان نخواهند بود. وقتی سطح آگاهی عموم از پروژه های کلاهبرداری بالا می‌رود؛ پروژه ها با تغییراتی مانند عوض کردن نام دامنه، عوض کردن پلتفرم های کاری، صدور مجوز های فیک، تغییر دیزاین سایت و ... به نوعی دیگر به فعالیت مجرمانه خود ادامه می‌دهند. کلور دیفای این بار بخاطر افزایش اطلاع رسانی ها توسط مجموعه ایران سیف‌پل که تنها نماینده رسمی کیف پول‌های سخت افزاری ارزدیجیتال در ایران است، نام خود را تغییر داده و با مدارک جعلی مدعی اعتبار نداشته‌اش می‌شود.

 


پروسه کلاهبرداری این پروژه به شرح زیر است

 


یک خانم آسیایی چشم بادومی انگلیسی زبان (حتی فارسی) در تلگرام به شما پیام می دهد و بعد از حال و احوال پرسی شروع به آشنا شدن بیشتر با شما میکند؛ از شغل شما می پرسد؛ در این بین گاهی اعلام می کنند قصد بازدید از ایران را دارد؛ شغل خود را معرفی می‌کند و می گوید اخیرا در پروژه ای مشغول به کار است که سود‌های خیلی خوبی را به کاربرانش پرداخت می‌کند. مدارکی را ارسال می کند که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد و با مدارک فیک و بدون استعلام اعتماد کاربران را جلب کرده و موجب سرمایه گذاری آنان می‌شود. 

 


شاید برایتان سوال شود که کارکرد این پروژه چیست که اینگونه سود می‌دهد؟


اگر این سوال را از خود خانم چینی بپرسید، پاسخ این خواهد بود که استخر های ماینینگ بزرگی در دست این شرکت است و با استفاده از نقدینگی آن‌ها در پروژه های مختلف شرکت و سود آوری می‌کند زیرا با این سرمایه تجمیع شده کاربران، سود بیشتری نیز حاصل می‌شود که در استخر نقدینگی بین کاربران به نسبت سرمایه‌شان تقسیم می‌شود.
کلور دیفای مدعی است استخر های ماینینگ او روزانه 5 درصد به کاربران سود خواهند داد اما کمپانی های بزرگ و مورد اعتبار در بهترین حالت و بالاترین درصد سود تنها 7 درصد سود را برای یک ماه در نظر می گیرند؛ نه یک روز !!! 
مدارک بی معنی، فاقد استعلام و تقلبی که توسط کلور دیفای ارائه می‌شود: 
کلور دیفای برای جذب کاربر و ایجاد اعتماد مدارکی ارسال می کند که هیچگونه استعلام معتبر از هیچ ارگان نظارتی داخلی و خارجی ندارند. عموما این مدارک با فتوشاپ ساخته شده می‌شود و هیچ شکی در جعلی بودن آن نیست.
در پایین سایت خود نماد لوگوی کمپانی های بزرگ و معروف را گذاشته و مدعی است که توسط هر یک از این کمپانی ها مورد تایید می باشد؛ در صورتی که با استعلام ساده میتوانید از فیک بودن تمام این لوگو ها و نمادها اطلاع پیدا کنید.

 


 مدارک بی ربط


وقتی کاربران از مشاوران این پروژه مدارک می خواهند؛ مدارکی را مبنی بر سازمان بنادر کشتی رانی ارسال می کند که بسیار طولانی و انگلیسی زبان است، پایین مدارک چنر سری مهر ثبت شده به چشم میخورد و عموما هیچ ربطی به دنیای دیجیتال ندارد. 

 


وایت پیپر ترون: کلور دیفای در ابتدای فعالیتی که آغاز کرده بود؛ خود را بخشی از پلتفرم ترون تلقی می‌کرد. وقتی کاربران اطلاعات بیشتری در این زمینه درخواست می‌کردند؛ پشتیبانی این پروژه وایت پیپر ترون را برای آنها ارسال می کرد درحالی که تیم ترون هیچ اطلاعاتی درباره این پروژه به ثبت نرسانده است. 


استفاده از اعتبار پروژه تون و کمپانی سیف پل: کیف پول سیف پل تنها کیف پولی است که توسط صرافی بایننس سرمایه گذاری شده است و از لحاظ فنی بسیار پیشرفته می‌باشد و موارد امنیتی به روز دنیا در ساخت آن به کار گرفته شده است. یکی از همین ویژگی‌ها امکان اجرای اپلیکیشن‌های غیر‌‌متمرکز در محیط dapp نرم افزار می‌باشد. بسیاری از مینی اپلیکیشن‌های معروف مانند صرافی‌ها و سایت‌های خبری چون خود بایننس یا کوین مارکت کپ در این قسمت وجود دارند. این در حالی است که هیچکدام از این برنامه ها که داخل اپلیکشین سیف پل هستند، ربطی به کمپانی سیف پل ندارند و صرفا از امکانی که سیف پل در اختیارشان قرار داده است استفاده می‌‌کنند؛ درست مانند سایتی که در گوگل سرچ میکنید میتوانید مینی اپ ها را در سیف پل جست و جو کنید، کلور یکی از هزاران dapp در سیف پل است که از اعتبار نام سیف پل سواستفاده کرده است. سیف پل نیز امکان جدیدی را برای جلوگیری از دادن دسترسی به مجوزهای کیف پول تعبیه کرده است که کاربر می‌تواند آن‌ها را بررسی و در صورت نیاز قطع کند. همچنین قبل از وصل شدن به کلور اخطاری مبنی بر پرخطر بودن آن درگاه ارسال میکند که کاربر باید آن را تایید کند که متاسفانه اکثر کاربران آن را نادیده میگیرند که ناشی از عدم اطلاعات کافی میباشد.


ما در ایران سیف پل همچنان امیدواریم تا با پیگیری‌های لازم بتوانیم گوشه ای از دنیای پر رمز و راز کریپتو را برای کاربران ایرانی روشن کنیم تا با افزایش اطلاعات و آگاهی از خسارت‌های جبران ناپذیری که پروژه‌های کلاهبرداری چون کلوردیفای وارد می‌کنند جلوگیری کنیم.

 

ظاهر جدید کلور دیفای 

 

 

در انتها

 

خبر خوب تشکیل دادگاهی برای رسیدگی به دعاوی ارزدیجیتال است که می توانید مقاله ی آن را با کلیک بر روی متن آبی مشاهده کنید. 


یادآوری می کنیم که امن ترین راه برای نگهداری از دارایی های دیجیتال و در امان ماندن از مواردی چون هک شدن کیف پول نرم افزاری، استفاده از کیف پول های سخت افزاری (مانند سیف پل، لجر، کول والت، ترزوز، الیپال، کیپ کی و ...) می باشد که سیف پل به عنوان برترین کیف پول سخت افزاری در دنیا با ارائه امکانات بی شمار و بی رقیب، در این زمینه یکه تازی میکند. برای خرید آخرین مدل کیف پول سخت افزاری سیف پل S1 کلیک کنید.

  • در نگهداری از عبارات بازیابی خود کوشا باشید و در مکانی امن و آفلاین آن را نگهدارید.
  • تنها سایت رسمی کمپانی سیف پل به آدرس https://SafePal.com می باشد. همچنین ایران سیف‌پل تنها نمایندگی رسمی سیف‌پل در ایران به آدرس https://IranSafePal.com می باشد. راه های پشتیبانی رسمی ایران سیف پل نیز به شرح زیر است.
  • کانال تلگرام برای مشروح اخبار و اطلاعات آموزشی و مشاوره رایگان                           https://t.me/iran_safepal

  • تمام ویدئوهای آموزشی درباره نکات امنیتی و راه اندازی قدم به قدم کیف پول سخت افزاری S1 را در اینجا ببینید.
  • تنها راه های ارتباطی با نماینده رسمی و انحصاری  کمپانی سیف پل در ایران سایت ایران سیف پل و شماره همراه  09102143220 و ثابت 02126855520 و 02126855530 می باشد. 
  • مجموعه ایران سیف پل هیچ مسولیتی در قبال دیگر وبسایت ها و فروشندگان غیر مجاز ندارد.



 

در صورت بروز هرگونه سوال و یا ایجاد مشکل در زمینه فنی می توانید با مشاوران فنی نمایندگی تماس حاصل کنید؛ چنانچه مشکلی در خصوص کلاهبرداری و یا بازگردانی ارز های از دست رفته برایتان پیش آمده است، از لینک های زیر اقدام فرمایید. 

فرم درخواست بازیابی ارزدیجیتال 

 

 

فرم گزارش کلاهبرداری و رسیدگی به آن 

 

برای ارتباط و مشاوره مستقیم با کارشناسان نمایندگی ایران سیف پل می توانید از پکیج های مشاوره پایه و پیشرفته استفاده کنید. پکیج پایه شما را به یک کارشناس وصل کرده و تنها مدت کمی را  مشاوره می گیرید اما در پکیج مشاوره پیشرفته، تمامی کارشناسان مشغول پاسخگویی به شما بوده و به صورت کاملا تخصصی موضوع را بررسی خواهند کرد. 


در این باره بیشتر بخوانید

کلور دیفای زیر ذره بین سیف‌پل

روش های تشخیص پروژه های اسکم

معرفی پروژه های اسکم

پروژه کلاهبرداری کلور دی‌فای (Klever DeFi) یا U2E-Free