مراقب کلاهبردارها باشید! devil

 


با توجه به گستردگی و نوین بودن مارکت کریپتو، روزانه شاهد رشد لحظه به لحظه آن در بخش های مختلف اقتصادی، صنعتی و تکنولوژی هستیم. این امر باعث شده تا بستر وسیعی از حوزه های بکر برای فرصت ها و موقعیت های بی نظیر به وجود آید. اما در کنار این فرصت ها، تهدید هایی نیز وجود دارد. تهدیدهایی که به واسطه پیشرفت پر سرعت این حوزه حالا تعدادشان خیلی زیاد هم هست.

عدم اطلاعات کافی در مورد پیچیدگی ها و پستوهای تاریک دنیای کریپتو همان عاملی است که کار دست کاربران نا آگاه داده است و کلاهبرداران از این خلا اطلاعاتی نهایت استفاده را برده و هر روز با شگردی جدیدتر کاربران حتی نیم حرفه ای را غافل گیر می کنند. 


ایران سیف پل همواره به عنوان مرجعی رسمی و شناخته شده از سمت کاربران، سعی در آگاه سازی مشتریان خود از خبر ها و خطرهای احتمالی داشته تا علاوه بر کاهش ریسک های موجود در بازار برای کاربران، از موارد کلاهبرداری و سرقت دارایی ها نیز پیشگیری کند.


طی چند وقت اخیر یکی از بیشترین گزارش هایی که دریافت کرده ایم مربوط به سایتی شبیه به سایت رسمی سیف پل می باشد. www.safepal.site  با استفاده از تشابه اسمی در دامنه و کپی برداری از سایت رسمی سیف پل سایتی کاملا مشابه با سایت رسمی سیف پل (www.safepal.com) ساخته و حتی بعضی از صفحات آن به سایت اصلی ارجاع داده می شود. تنها تفاوت این سایت این است که صفحه ای تحت نام "Confirm" -به معنی تایید- وجود دارد که کلمات کلیدی شما را برای تایید کیف پولتان از شما میخواهد!!!

"برای چندمین بار باید تکرار کنیم که هرگز، به هیچ وجه تحت هیچ شرایطی کلمات کلیدی خود را در اختیار هیچ کس قرار ندهید" 

با وجود اینکه بارها و بارها به این نکته ساده و اساسی تاکید کرده ایم که دسترسی به کلمات کلیدی یک کیف پول مساوی با دسترسی به دارایی های درون آن کیف پول است، بازهم عده زیادی از افراد هستند که هنوز هم به بهانه های مختلف کلمات کلیدی خود را به راحتی در اختیار افراد کلاهبردار قرار می دهند و دارایی خود را از دست می دهند. شگردهای این چنینی تمامی ندارد و همیشه باید موارد امنیتی را در نظر بگیرید و برای روش های جدید آمادگی داشته باشید تا بتوانید آنها را تشخیص داده و به دام شیادان طمّاع نیافتید. 
تعدادی از این روش ها را باهم بررسی کنیم تا قدرت تشخیص بیشتری در شناسایی این پروژه ها داشته باشیم.

 

کلمات کلیدیتو به کسی نده

 


کلاهبرداری هایی از این دست که اقدام به درخواست کلمات بازیابی شما میکنند مانند www.safepal.site، یا کسانی که ادعای پشتیبانی رسمی سایت های بزرگ را دارند (مانند بایننس، سیف پل، کوین مارکت کپ، تریدینگ ویو و بقیه صرافی های بزرگ و اصلی) اکثر قریب به اتفاق آن ها کلاهبردار و افرادی هستند که هیچگونه ارتباطی با آن صرافی یا سایت نداشته و قصد خالی کردن کیف پول کاربران را دارند. بیشتر فعالیت این گونه افراد در تلگرام و توییتر در گروه های چت و کامیونیتی های فعال مربوط می باشد؛ جایی که بیشترین تماس مستقیم با کاربران وجود دارد. (همیشه در نظر داشته باشید که پشتیبان یا ادمین هیچ پیج و سایت و گروهی به شما پیام نمیدهد و کلمات کلیدیتان را از شما نمیخواهد). در صورتی که کلمات کلیدی خود را در اختیار شخص دیگری قرارداده اید، متاسفانه امکان بازگردانی ارزهای دیجیتال شما وجود نخواهد داشت.

 

پس هرگاه کسی یا گروهی یا سایتی کلمات کلیدی کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری شما را خواست، میتواند یک نشانه بسیار قوی برای کلاهبرداری باشد.


دسته دیگر پروژه های پانزی یا هرمی هستند که از گذشته تا الان تحت نام ها و شکل های مختلفی وجودداشته اند و حالا نوبت به این رسیده تا با ترکیب کریپتو و مجموعه گیری، صورت تازه ای از آن ها را ببینیم. این نوع پروژه ها برای رسیدن به اهداف خود که معمولا جذب سرمایه های ریز و درشت است، ادعای درصد سود ثابت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه دارند. بدانید و برحذر باشید که در بازارهای مالی هیچ کس (حتی برترین کمپانی های ترید و هج فاندهای بزرگ) نمی تواند ادعای پرداخت سودهای ثابت داشته باشند چون ماهیت بازارهای مالی از قبیل کریپتوکارنسی و فارکس و سهام و... نوسان قیمت است وثباتی وجود ندارد. یزرگترین کمپانی های سرمایه گذاری و ترید نیز در قدم اول به دنبال این هستند که ضرر نکنند و سپس به فکر سود، آن هم سود معقول و منطقی که معمولا زیر 5 درصد در ماه است. حال آنکه برخی درصدهایی که از سمت سایت های کلاهبرداری مثل پروژه کلاهبرداری ترینوست، بلم، تیمون و ... اعلام شده است به 100% هم میرسد. 
پس دیگر مشخصه ای که میتواند کمک بسیار زیادی به تشخیص صحیح پروژه های کلاهبرداری کند، درصد سودهای ثابت و بالاست.

یکی دیگر از روش هایی که باید خیلی نسبت به آن حساس بود و از جمله روش هایی به حساب می آید که کاملا زیرپوستی و نامحسوس  اتفاق میافتد، استفاده از توکن ها و کوین هایی است که ارزش بسیار پایین و حتی نزدیک به صفر دارند. در این روش که به صورت های گوناگونی انجام داده می شود معمولا صحبت از ارزی میشود که پتانسیل بالایی برای رشد دارد و صرفا قرار است در آینده رشد خوبی داشته باشد. این روش معمولا نیاز به تبلیغات زیادی دارد تا بتواند نظر عده بیشتری را به خود جلب کند. تیم های پشت این ارزها که صرفا برای فروش خود ارز ساخته شده اند و از خود اعتبار و ارزشی ندارند، اقدام به تبلیغات گسترده در تلگرام و اینستاگرام میکنند. این تبلیغات یا از طریق چهره های معروف انجام میشود و یا در مواردی خود این افراد معروف کریپتویی هستند که در قضیه دست دارند. جالب اینجاست که ساخت این توکن ها در کمترین زمان ممکن انجام پذیر است و نکته جالب تر این که 99 درصد این ارزها هیچ تکنولوژی خاصی ندارند و بر اساس نیاز جامعه طراحی و ساخته نشده اند و فقط و فقط به منظور فروش خود ارز ساخته شده اند. 

 

 

یکی دیگر از روش های مشابه که مربوط به ساخت ارز در بازار کریپتوکارنسی می شود، استفاده از نام های معروف و معتبر در دنیای کریپتو برای ارزهای بی ارزش می باشد. پروژه توکن ERC20 می تواند مثال واضحی برای این موضوع باشد. استفاده از نام ERC20 که استاندارد اصلی شبکه اتریوم می باشد و اعتبار بسیار بالایی بین شبکه های موجود برای انتقال دارایی ها دارد و بسیاری از قرارداهای هوشمند طبق این استاندارد بر روی شبکه اتریوم نوشته شده اند، ایده ای هوشمندانه اما کلاهبرداری است که در نگاه اول ممکن است برای چند ثانیه شما را به فکر فرو ببرد. فردی را در نظر بگیرید که آشنایی ابتدایی با دنیای بلاکچین، کریپتو و بیتکوین دارد و در شرف انجام معامله خانه، آپارتمان یا زمینی قرار دارد؛ طرف خریدار که از قضا قصد کلاهبرداری نیز دارد، پیشنهاد انجام معامله از طریق ارزهای دیجیتال را میدهد و با دلایلی چون فرار از مالیات و نقل و انتقال راحت تر پول (و یا هر دلیل دیگری) قصد دارد فروشنده را مجاب کند تا با حتی مبلغ بالاتر این معامله انجام شود. برای این کار نیاز است تا در ابتدا مبلغی به عنوان تست یا بیعانه از سمت خریدار به فروشنده منتقل داده شود تا حسن نیت و اعتبار سنجی خریدار تایید شود. در اینجا خریدار که ادعا دارد که فقط ارز اتریوم داخل کیف پولش دارد، آدرس مقصد اتریوم فروشنده را از او درخواست میکند تا برای مثال 100 اتریوم برای او ارسال کند. حالا نوبت به آن رسیده تا 100 عدد از تعداد نامحدودی ارز به نام  ERC20 را که خودش یا دوستش یا هر کس دیگر ساخته و ارزشی معادل 2 دلار هم ندارد را به آدرس فروشنده ارسال کند تا شاید  او متوجه این تشابه اسمی نشده و فکر کند 100 عدد اتریوم دریافت کرده است. پس نتیجتا باید حواسمان به این موارد نیز باشد.

 
و اما ایردراپ رایگان !

 


با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی کشور و نیاز به درآمد، تبلیغات زیادی برای کسب درآمدهای دلاری از روش های مختلف صورت میگیرد. یکی از این راه ها که رایگان هم می باشد، شرکت در ایردراپ هاست. کاربران می توانند با انجام یک سری وظایف و تکالیف مشخص شده مانند دنبال کردن صفحه مجازی و یا مشارکت در نظرسنجی های مرتبط با پروژه در حال انجام ایردراپ، اقدام به شرکت در ایردراپ های مختلف کنند و بعد از اتمام زمان مشخص شده تعداد معینی از ارز مورد نظر بین شرکت کنندگان واجدالشراط تقسیم می شود که گاها مبالغ قابل توجهی می شود اما در اکثر موارد این ایردراپ ها ممکن است به سرانجام مشخصی نرسند و تلاش های شما بی ثمر باقی بماند. تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد و شما دارایی را ازدست نداده اید. روش های دریافت این ایردراپ ها متفاوت است اما مشکل معمولا از جایی شروع میشود که شما برای دریافت ایردراپی که مثلا 40 دلار ارزش دارد باید کیف پول خود را به اسمارت کانترکتی وصل کنید و ممکن در این میان خواسته یا ناخواسته مجوز دسترسی به کیف پول خود را امضا کرده باشید که در صورت مثبت بودن، بلافاصله کیف پول شما خالی خواهد شد. 


پس چگونه در ایردراپ ها که گاهی اوقات فرصت های خوبی هم هستند شرکت کنیم؟
ما هم پروژه های مختلف را بررسی میکنیم و در اکثر مواقع در ایردراپ آنها اگر درخواست های غیر معقولی وجود نداشته باشد شرکت میکنیم. منتها نکته کلیدی این است که برای دریافت پاداش هرگز کیف پول اصلی خود را نباید به جایی وصل کنید. به همین منظور بهتر است تا یک کیف پول خالی برای این کار در نظر بگیرید تا بتوانید با خیال راحت در هر ایردراپی شرکت کنید و در صورت نیاز از کیف پول خود استفاده کنید.

این قبیل کلاهبرداری ها تمامی ندارد و هر روز شکل جدیدی به خود میگیرد که تنها راه مقابله با آنها بالا بردن سطح دانش عمومی و تخصصی مان در حوزه های مختلف کریپتوییست. 

 

 

در انتها

  • یادآوری می کنیم که امن ترین راه برای نگهداری از دارایی های دیجیتال و در امان ماندن از مواردی چون هک شدن کیف پول نرم افزاری، استفاده از کیف پول های سخت افزاری (مانند سیف پل، لجر، کول والت، ترزوز، الیپال، کیپ کی و ...) می باشد که سیف پل به عنوان برترین کیف پول سخت افزاری در دنیا با ارائه امکانات بی شمار و بی رقیب، در این زمینه یکه تازی میکند. برای خرید آخرین مدل کیف پول سخت افزاری سیف پل S1 کلیک کنید.
  • در نگهداری از عبارات بازیابی خود کوشا باشید و در مکانی امن و آفلاین آن را نگهدارید.
  • تنها سایت رسمی کمپانی سیف پل به آدرس www.safepal.com می باشد. راه های پشتیبانی رسمی ایران سیف پل نیز به شرح زیر است.
  • کانال تلگرام برای مشروح اخبار و اطلاعات آموزشی و مشاوره رایگان                           https://t.me/iran_safepal

  • تمام ویدئوهای آموزشی درباره نکات امنیتی و راه اندازی قدم به قدم کیف پول سخت افزاری S1 را در اینجا ببینید.
  • تنها راه های ارتباطی با نماینده رسمی و انحصاری  کمپانی سیف پل در ایران سایت ایران سیف پل و شماره همراه  09102143220 و ثابت 02126855520 و 02126855530 می باشد. 
  • مجموعه ایران سیف پل هیچ مسولیتی در قبال دیگر وبسایت ها و فروشندگان غیر مجاز ندارد.