دوره کامل البروکس ۲۰۱۴

قسمت نهم


ستاپ و  سیگنال الگو های شمعی

 

ستاپ و شمع سیگنال

در اینترنت به کتاب های مرتبط با ستاپ تاکید زیادی می‌شود، این گونه به نظر می رسد که ستاپ یک شمع سیگنال یا یک الگوی شمعی با دو یا سه شمع است، اگر در پیدا کردن الگوهای شمعی مهارت پیدا کنید آنگاه می توانید پول در بیاورید اما واقعیت این است که بسیاری از صندوق های پوشش ریسک و شرکت های معاملات فرکانس بالا پول های زیادی بدست می آورند اما اصلا به الگوهای شمعی توجه نمی کنند. درواقع آنها بیشتر به محل قرارگیری توجه می کنند یعنی در جایی که در سیکل بازار هستیم.
مثلاً آیا بازار در یک روند صعودی است؟ اگر شکست صعودی داشته باشیم آنها می‌خرند و هیچ توجهی به شمع ها نمی کنند، اگر در روند صعودی قوی باشیم و یک شمع نزولی قوی داشته باشیم آنها به هیچ عنوان نمی فروشند و اهمیت نمی دهند که شمع ها چه شکلی هستند. اگر بازار سطح حمایت را بشکند و دوباره به آن برگردد به دنبال خرید و اگر شکست نزولی داشته باشیم و بعد به نقطه شکست برگردیم آن ها به دنبال فروش خواهند بود. درواقع اهمیتی نمی دهند که الگوهای شمعی به چه شکلی هستند؛ همه می‌دانند که گلدمن ساکس شرکت‌های معاملات فرکانس بالا و صندوق‌های پوشش ریسک به الگوهای شمعی هیچ توجهی نمیکنند اما تمام وب سایت های آموزشی در مورد الگو های شمعی می گویند.


پس به این نتیجه می رسیم که چیزی این وسط درست نیست، یعنی چیزی را می خواهند به شما آموزش بدهند که اصلاً درست نیست و موسسات آن را انجام نمی دهند، موسسات بیشتر می خواهند بدانند که ما در کجای سیکل بازار هستیم و تمایل دارند که قدرت و روند را بخوانند، یعنی به فشار خرید و فروش دقت می‌کنند. ممکن است که الگوهای شمعی بتوانند به ما کمک کنند اما برای معامله‌گری اصلاً به آنها نیاز ندارید؛ با این وجود می توانند به ما کمک کنند و به همین دلیل من در مورد بعضی از الگوها صحبت می‌کنم
 اگر می خواهید بدانید که شمع ها در ادامه چارت به چه شکل خواهند بود باید به سمت چپ نگاه کنید یعنی بازار به کاری که تا الان می کرده ادامه خواهد داد اگر در سمت چپ یک روند قوی داشته باشیم آنگاه بازار احتمالاً به این روند قوی ادامه می‌دهد پس باید در جهت روند معامله کنیم. اگر در تریدینگ رنج است پس باید در جهت تریدینگ رنج معامله کنیم؛ برای مثال اگر بازار در یک روند صعودی خیلی قوی میباشد، دیگه اهمیتی نداره که یک شمع نزولی بزرگ داریم و نباید بفروشید و تنها کاری که باید بکنید این است که بخرید و هر الگوی نزولی که میبینید آن را یک فرصت برای پول در آوردن بدانید، اما برای استفاده از این فرصت نباید در روند صعودی بفروشیم پس نباید بفروشید و برای یک یا دو شمع صبر میکنید و به این فکر‌کنید که فروشندگان استاپ ضرر را کجا می گذارند که بدون ضرر خارج بشوند و بعد دقیقا در جایی که آنها می فروشند بخرید.
پس باید در روند صعودی هر الگوی برگشتی را به چشم پرچم صعودی ببینید و نه یک برگشت. برگشت رخ می دهد اما الگوهای برگشتی فراتر از این هستند که در قسمت مربوط به برگشت ها در موردش صحبت خواهم کرد.

 

 

 در اینجا یک روند نزول قوی داریم، زمینه یا شرایط روند نزولی را داریم پس این جای هر چیز دیگه ای رو میگیره یعنی یک الگوی شمعی هر چقدر هم قوی باشد شما نباید بخرید پس در اینجا یک الگوی شمعی داریم که الگوی برگشتی است اما بعدش  ستاپ فروش low2  داریم.
در اینجا بازار سعی کرده به سمت پایین برود و بعد ایست کرده و بعد برای مرتبه دوم نزولی شده است خریدارانی که در اینجا خریدند ممکن است اجازه داده باشند که بازار یکبار در جهت مخالف آنها برود ولی برای مرتبه دوم این اجازه را نمی دهند و در اینجا می فروشند. پس به جای این که در اینجا بخرید باید صبر کنید و اگر خوش شانس باشید و این مورد را خواهید دید، آنگاه می‌فروشید. اینجا دو شمع صعودی داریم که بهتر است زیر کف شمع صعودی بفروشیم تا اینکه بخواهیم در پولبک بخریم. حالا دو شمع دوجی کوچک داریم و بعد از آن شکست داریم پس بهتر است که در زیر کف آنها بفروشیم. در قسمت بعدی در مورد نحوه معامله با روند های قوی صحبت خواهم کرد، اما نکته مهم این است که اگر روند قوی باشد مثل این جا که روند نزولی داریم، در قیمت بازار بفروشید اما در بالا یا پایین شمع‌ها یا در قیمت پایانی بفروشید. اهمیتی ندارد در کجا می فروشید فقط باید به هر دلیلی بفروشید ولی به هر دلیلی نباید بخرید؛ مهم نیست که الگوی شمعی چقدر قوی باشد.

بنابراین محل قرارگیری سیگنال خیلی مهمتر از خود سیگنال است.

 


  اینجا برخلاف حالت قبل یک روند صعودی قوی در جریان است و الگوی برگشت نزولی داریم؛ می گوییم که این الگوی برگشت نزولی در سقف روند صعودی شکل گرفته پس باید بفروشم، این الگو درست است اما محل شکل گیری آن خوب نیست چون این یک کانال صعودی خیلی باریک است، یک روند صعودی خیلی قوی و در تایم فریم بالاتر یک اسپایک داریم. در اینجا شما نباید به دنبال فروش باشید و اهمیتی هم ندارد که الگوی برگشتی چقدر خوب است. کاری که باید بکنید این است که صبر کنید تا این الگو به یک پرچم صعودی تبدیل شود؛ بازار احتمالاً می خواسته از این شمع بالاتر برود اما فروشندگان فروخته اند چون این شمع صعودی قوی نیست. اگر بازار سعی کند دوباره بالا برود، مخصوصاً اگر از شمع صعودی بالاتر برود، آن‌گاه تمام این فروشندگان دوباره می خرند، سر به سر می شوند یا اندکی ضرر می‌کنند؛ اما حتماً می‌خرند پس من وقتی این را می‌بینم احتمال می دهم که یک پرچم صعودی شکل خواهد گرفت. در نتیجه در اینجا نفروختم و منتظر ماندم که مجدداً خریداران برای افزایش قیمت‌ها تلاش کنند چون می‌دانم فروشندگان دوباره وارد بازار می‌شوند و احتمالاً کمی ضرر می‌کنند و فعلا هم قصد فروش نخواهند داشت؛ این یک اینساید بار نزولی است اما در یک روند صعودی قوی شکل گرفته است که در روند صعودی قوی می توانید به هر دلیلی بخرید، می توانید زیر این شمع و یا در زیر این شمع نزولی بخرید یا اگر از استاپ ضرر خوبی استفاده کنید می توانید در بالای شمع صعودی بخرید.
اینجا یک شمع صعودی داریم و این یک سیگنال خرید است. می‌توانید در قیمت پایانی هر شمع و یا در قیمت بازار بخرید فقط باید وارد بشوید و از هر دلیلی استفاده کنید. در یکی از جلسات در مورد نحوه ورود به روند صعودی قوی صحبت خواهیم کرد.  
شمعی که در آن وارد می شوید شمع ورود و شمعی که باعث می‌شود شما ورود کنید شمع سیگنال است که می‌تواند شمع قبلی یا یک یا دو شمع قبلی باشد.

 


  در اینجا چند تا مثال داریم این یک شمع سیگنال است که در بالای کانال می‌باشد و یک شمع نزولی قوی از نوع برگشتی است و شمع بعدی که در آن وارد شدیم شمع ورود است. وقتی شمع سیگنال را می بینید و می خواهید بفروشید، استاپ ضرر را یک تیک پایین تر از کف شمع قرار دهید و بعد در این شمع وارد شوید که این همان شمع ورود است. در اینجا بازار در یک کانال صعودی ضعیف است و یک شمع سیگنال خوب داریم که سایه بالایی ندارد؛ وقتی این را می بینید باید آن را به عنوان پولبک بخرید و استاپ ضرر یک تیک بالاتر از سقف این شمع قرار دهید و بعد در این شمع وارد میشوید؛ پس این شمع ورود شماست و سیگنال صعودی باید یکی از این دو ویژگی را داشته باشد یا اینکه باید بالاتر از نیمه شمع بسته شود و یا اینکه باید بالاتر از قیمت باز، بسته شود؛ یعنی بدنه صعودی داشته باشد. پس میتواند بدنه نزولی داشته باشه به شرطی که بالاتر از نیمه شمع بسته شود؛ یعنی سایه پایینی باید حداقل به اندازه نصف شمع باشد. این‌ها ویژگی‌های شمع برگشتی صعودی هستند، بهترین شمع های سیگنال صعودی شمع هایی هستند که در نزدیکی یا در زیر قیمت پایانی در شمع قبلی باز شوند و دورتر از قیمت پایانی در شمع قبلی بسته شوند.

 

 

سایه پایینی به اندازه یک سوم یا یک دوم ارتفاع شمع باشد و شمع در سایه بالایی یا در نزدیکی آن بسته شود یعنی در بالای شمع سایه نداشته باشیم. بهترین شمع های سیگنال صعودی معمولاً با شمع های قبل از خود همپوشانی ندارند و بعد از شمع سیگنال دوجی یا اینساید بار نداریم، بلکه برای شمع ورود باید یک شمع صعودی قوی از نوع روندی داشته باشیم. همچنین قیمت پایانی در شمع سیگنال باید بالاتر از قیمت پایانی و اکستریم چندین شمع باشد؛ یعنی می‌خواهیم قیمت پایانی در شمع سیگنال بالاتر از قیمت پایانی در ۲ یا ۳ شمع قبلی باشد و این یعنی قیمت پایانی در شمع سیگنال خیلی قوی است.
برای اینکه شمع برگشتی نزولی داشته باشیم باید یا قیمت پایانی از نیمه شمع پایین تر باشد و یا قیمت پایانی زیر قیمت باز باشد اگر قیمت پایانی پایین تر از قیمت باز باشد آنگاه بدنه نزولی دارد اما اگر قیمت پایانی از نیمه شمع پایین تر باشد آنگاه میتواند بدنه صعودی داشته باشد و این در حالتی هست که سایه بالایی شمع حداقل به اندازه نصف ارتفاع شمع باشد، با چنین ویژگی هایی یک شمع برگشتی نزولی داریم.

بهترین شمع های سیگنال نزولی آنهایی هستند که در نزدیکی و یا در بالای قیمت پایانی در شمع قبلی باز شوند و خیلی پایین تر از قیمت پایانی در شمع قبلی بسته شوند و سایه بالایی داشته باشند که یک سوم یا یک دوم ارتفاع باشد و شمع در سایه پایینی یا در نزدیکی آن بسته شود، یعنی سایه پایینی در این شمع باید کم باشد.

همچنین شمع سیگنال نزولی نباید با شمع های قبلی همپوشانی زیادی داشته باشد و شمع بعد از آن ترجیحاً دوجی یا اینساید بار نباشد بلکه شمع ورود باید یک شمع نزولی قوی از نوع روندی باشد. همچنین قیمت پایانی در شمع سیگنال باید پایین تر از قیمت پایانی و اکستریم در چندین شمع قبلی شود، یعنی قیمت پایانی در شمع سیگنال پایین تر از قیمت پایانی در چند شمع قبلی یا پایین‌تر از سایه پایینی در چند شمع باشد. گاهی اوقات یک شمع برگشتی نزولی می‌بینید که خیلی بزرگ است و پایین تر از قیمت پایانی و سایه پایینی در ده شمع قبلی قرار می‌گیرد و این نشانه فروش بسیار قوی است. یک ستاپ رایج دیگر برگشت دو شمعی است یعنی به جای اینکه یک عدد شمع سیگنال داشته باشیم شمع سیگنال میتونه الگوی دو شمعی باشد؛ برای مثال در ستاپ خرید یک شمع نزولی داریم و شمع بعدی صعودی است که اندازه یکسانی با شمع قبلی دارد و در سقف بسته می‌شود مثلاً اگر چارت ۵ دقیقه‌ای را بر روی تایم فریم ۱۰ دقیقه ای نگاه کنید ممکن است یک شمع برگشتی خیلی خوب ببینید وقتی برگشت در دو شمع شکل می گیرد آنگاه برگشت دو شمعی داریم و این دو تا شمع حتماً نباید پشت سر هم باشند مثلاً میتوانید یک شمع نزولی بزرگ از نوع روندی داشته باشید و ۵ الی ۶ شمع بعد از آن یک شمع صعودی با همان اندازه شکل بگیرد. هرچند بین آنها چند شمع است ولی مشکلی نیست و اگر به تایم فریم بالاتر بروید یک شمع برگشتی عالی خواهید دید.
پس ممکن است شمع نزولی ۵ دقیقه‌ای داشته باشید و ۳۰ دقیقه بعد یک شمع صعودی از نوع روندی داشته باشید و اگر چارت ۳۰ دقیقه‌ای را ببینید یک شمع برگشتی عالی خواهید دید.

 

 

  برای مثال در اینجا برگشت دو شمعی را داریم و معامله‌گران در بالای سقف این شمع صعودی می خرند یعنی آن را همانند یک شمع برگشتی می‌بینند و اگر تایم فریم دیگری را ببینید مثلا چارت ۱۰ یا ۷ یا ۸ دقیقه ای آنگاه یک شمع برگشتی عالی خواهید دید، همچنین اسپایک نزولی داریم که شامل 3  شمع و اسپایک صعودی داریم که شامل 4  شمع است.
این یک الگوی دو شمعی از نوع برگشتی است و اگر تایم فریم بالاتر را ببینید یک شمع برگشتی صعودی خواهیم داشت همچنین در این طرف نمونه‌ای از سیگنال فروش در برگشت دو شمعی داریم. اول یک شمع صعودی داریم که سقف شمع قبلی را شکسته است، بعد از آن یک شمع نزولی قوی و اندازه یکسان داریم که سایه پایینی ندارد، پس این دو تا شمع سیگنال فروش می دهند. مثل شمع سیگنال با آن رفتار می کنید و یک تیک پایین تر از کف شمع نزولی می‌فروشید پس برگشت دو شمعی را دقیقاً مانند برگشت تک شمعی می بینید.
شمع سیگنال باید با توجه به جایی که قرار گرفته بررسی شود یعنی یک شمع سیگنال قوی دلیل کافی برای معامله نیست؛ شرایط باید مناسب باشد یعنی باید طوری باشد که شما اگر در این لحظه منتظر شکست هستید، برای مثال در یک تریدینگ رنج باید در کف بخرید و در سقف بفروشید و اسکلپ کنید، یعنی نباید در سقف دامنه بخرید و در کف دامنه بفروشید. برای مثال اگر یک شمع برگشتی می‌بینید که در سقف دامنه است ممکن است خود شمع جالب باشه اما محل قرارگیری آن خوب نیست، پس ستاپ هم خوب نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که اکثر شکست ها ناکام می مانند، اهمیتی ندارد که شمع سیگنال یا حرکت صعودی چقدر قوی است.
۸۰ درصد از مواقع بازار قصد برگشت دارد و سیگنال صعودی در سقف دامنه می تواند به ضرر منجر گردد پس در روند صعودی نباید به دنبال برگشت باشید، چون اکثر آن ها شکست می خورند یعنی در روند ۸۰% از تلاش ها برای برگشت به نتیجه نمی رسند و باید فقط در جهت روند معامله کنید

 

 

اگر روند در کانال باشد و سوئینگ های بالا و پایین بزرگ باشند آنگاه می توانید در هر دو جهت معامله کنید، اما اگر روند قوی و اسپایک یا شکست داریم حتماً باید در جهت روند معامله کنید یا به عبارت دیگر اگر می‌خواهید در کانال بفروشید آنگاه باید فشار فروش داشته باشید، همچنان باید به دنبال شمع سیگنال فروش هم باشید پس هر وقت بخواهید در روند صعودی بفروشید و اگر روند صعودی ضعیف باشد باید حتماً فشار فروش و شمع سیگنال فروش داشته باشیم.
اگر می‌خواهید در روند نزولی ضعیف بخرید، مثلا یک کانال نزولی عریض داریم، باید فشار خرید و شمع سیگنال خرید داشته باشیم. پس هر وقت می خواهید در روند نزولی بخرید هم باید فشار خرید و هم شمع سیگنال خرید داشته باشیم، در غیر این صورت در روند نزولی نخرید.

 


 در اینجا یک شمع سیگنال صعودی داریم که محل قرارگیری آنها مناسب نیست همچنین یک شمع برگشتی صعودی داریم اما محل قرارگیری آنها خوب نیست، چون بازار در تریدینگ رنج است و ما در سقف این تریدینگ رنج هستیم. وقتی بازار در تریدینگ رنج باشد حتی اگر شمع صعودی خوبی هم داشته باشید نباید در سقف آن بخرید.
در اینجا هم چند شمع برگشتی خوب وجود دارد اما محل قرار گیری بد است، چون در یک کانال نزولی باریک هستیم پس از یک روند نزولی قوی است و اصلاً نباید در بالای شمع‌های صعودی بخرید حتی اگر این شمع ها عالی باشند، چون قبل از آن فشار خرید نداریم و همانطور که گفتیم در روند نزولی وقتی می توانیم بخریم که هم شمع سیگنال خوبی داشته باشیم که در اینجا داریم و هم باید قبل از آنها فشار خرید زیادی داشته باشیم که در این حرکت نزولی فشار خریدی دیده نمی شود.

 

گاهی اوقات محل قرارگیری چندان واضح نیست مثلاً در انجا ممکنه یک برگشت داشته باشیم یا شاید هم ترید این رنج است؛ اگر تریدینگ رنج باشد و بازار در هفت یا هشت شمع پایین رفته باشد، بهتر است قبل از خرید منتظر سیگنال دوم بمانید. پس در اینجا یک شمع سیگنال خوب داریم اما از محل قرار گیری آن مطمئن نیستیم در نتیجه وقتی شک دارید بهتر است صبر کنید.

 


  در اینجا شمع سیگنال بدنه نزولی بزرگ ندارد اما محل قرارگیری آن خیلی خوب است، چون کانال و فشار فروش داریم یعنی اینجا پولبک هست و یکی هم اینجا و در شروع روز هم یک اسپاک نزولی قوی داریم و بعد از اینکه از کف روز پایین تر رفتیم دوباره به سمت بالا برگشتیم پس شاید در بالاتر از سقف روز هم برگردیم که این ممکن است تریدینگ رنج باشد، پس اینجا شاید ارزش فروش داشته باشد.


هر وقت که ستاپ ضعیف است به یک شمع سیگنال خیلی قوی نیاز داریم

اگر میخواهید در روند نزولی بخرید به یک شمع سیگنال خیلی قوی احتیاج دارید مثلا قصد خرید در روند نزولی را دارید اما وقتی در روند نزولی می خرید باید محل قرار گیری شمع سیگنال هم خوب باشد؛ یعنی باید فشار خرید داشته باشیم. ستاپ های قوی به شمع سیگنال قوی احتیاج ندارند، برای مثال ممکن است یک روند قوی داشته باشیم اما شمع‌های سیگنالی که در جهت روند شکل می‌گیرند خوب نباشند، پس میتونید یک ستاپ خرید خوب داشته باشید اما شمع سیگنال بدی داشته باشید. مشکلی نیست اگر روند به اندازه کافی قوی است، دیگر سیگنال قوی نیاز ندارید، اما حتی وقتی شمع سیگنال قوی دارید نباید در جهت مخالف این روند قوی معامله کنید. 

 

برای مثال در اینجا یک روند نزولی و شمع سیگنال خرید داریم که قوی می باشد و محل قرار گیری هم مناسب است. ستاپ فروش low2  داریم، دو تا حرکت صعودی داریم و در اینجا اولین تلاش برای کاهش را داریم و دومی هم اینجاست که پایینتر از کف شمع قبلی رفته است. در اینجا هم دوباره از کف شمع قبلی پایین تر رفتیم پس فشار خرید داریم و شمع ها سویه پایینی دارند، در اینجا هم کلایمکس فروش داریم پس به نظرم این حالت نشان دهنده این است که بازار به احتمال زیاد برمی‌گردد و تا پرچم نهایی افزایش می یابد.
مهمتر اینکه یک شمع سیگنال خوب داریم، پس در چنین شرایطی در روند نزولی شمع سیگنال قوی داریم که محل قرارگیری آن هم خوب است. دراینجا ستاپ پرچم نهایی داریم که بعد از آن شکست نادرست رخ داده و سپس بازار برگشته و صعودی شده است. 

 

 روندهای قوی معمولاً شمع سیگنال خیلی بدی دارند که این مشکلی نیست؛ هرچه اگر روند قوی‌تر باشد اهمیت ششم سیگنال کمتر است.

اگر می‌خواهید در جهت مخالف یک روند قوی معامله کنید به یک شمع سیگنال خیلی قوی احتیاج دارید اگر در جهت روند معامله می کنید معمولاً شمع سیگنال بد خواهد بود .


در اینجا دوجی و در اینجا هم یک شمع نزولی داریم؛ در اینجا شمع صعودی کوچک است، اینجا دوجی و اینجا هم شمع نزولی داریم. سپس شمع صعودی کوچک داریم و در اینجا یک شمع نزولی داریم که میتوانستید در بالای آن خرید کنید، چون در این روند صعودی قوی این اولین شمعی است که توانسته در زیر میانگین متحرک بسته شود. دوباره یک شمع نزولی داریم و بعد یک گام صعودی؛ پس وقتی یک روند خیلی قوی دارید و به دنبال خرید هستید نگران پیدا کردن یک شمع سیگنال عالی نباشید، اگر منتظر شمع سیگنال عالی بمانید آنگاه معامله ای انجام نخواهید داد. 
به این روند نگاه کنید شمع سیگنال قوی و خوبی نداشتیم ولی این اوتساید بار صعودی سیگنال خوبی بوده است. پس وقتی روند خیلی قوی است شما در جهت روند معامله می کنید، خیلی نگران شکل گیری شمع سیگنال نباشید. 

 

 وقتی در روند نزولی می خرید... 


در اینجا حرکت نزولی داریم که یک کانال نزولی است و کانال نزولی هم یک روند نزولی است که بعد از آن یک شمع نزولی بزرگ داریم. بعد از این به دنبال یک شمع برگشتی خوب هستیم این یک مثلث باز شونده است که یک الگوی پنج گامی بوده و سه حرکت نزولی دارد، این یک الگوی برگشتی معتبر است و مخصوصا اینکه یک شمع سیگنال قوی هم داریم از نظر من الگوهای مثلث باز شونده الگوهای برگشتی خیلی قوی هستند.
در اینجا یک کانال نزولی داریم و شکست کوتاهی بالاتر از خط روند داشته ایم که ادامه نداشته و سپس برگشت داریم.


به خاطر داشته باشید که ستاپ از دو چیز تشکیل شده، شمع سیگنال و محل قرارگیری. پس اگر ستاپ ضعیفی دارید بهتر است صبر کنید اما گاهی اوقات با توجه به شرایط و مدیریت معامله می توانید معامله کنید.
وقتی ستاپ ضعیفی دارید و می‌خواهید صبر کنید آنگاه باید منتظر چی باشید؟ می توانیم منتظر یک شکست قوی باشیم تا بازار در جهت ما قرار بگیرد یا می‌توانید در اولین نقطه وارد نشوید و منتظر بمانید که سیگنال دوم شکل بگیرد، پس منتظرید که در دومین نقطه وارد بشوید و نه اولی.

 


 در اینجا محل قرارگیری خوب نیست یک کانال خیلی باریک و هشت شمع نزولی پشت سر هم داریم که پولبک هم نخورده و سقف آنها پایین‌تر از سقف شمع قبلی است. پس فشار خرید نداریم و شمع سیگنال هم یک شمع نزولی است که بالاتر از نیمه شمع بسته شده است پس یک شمع برگشتی است اما بدنه صعودی ندارد در نتیجه این شمع سیگنال قوی نیست. 
محل قرارگیری و سیگنال هر دو بد هستند پس بهتر است در اولین شمع صعودی که بعد از آن شکل می‌گیرد معامله نکنیم.                

 

 

پس شما اولین نقطه ورود را از دست داده اید اما اینجا چه اتفاقی می افتد؟ اینجا یک شمع صعودی بزرگ داریم که سایه بالایی ندارد و بدنه آن از شمع قبلی بزرگتر است. پس این شمع شکست است و بعد از آن هم حرکت صعودی ادامه دارد، یعنی بعد از آن یک بدنه صعودی دیگر داریم پس در یک جایی معامله گران به این نتیجه رسیدند که این روند صعودی است. هرچند سیگنال خوبی برای خرید نداشتیم ولی یک شکست خیلی قوی داشتیم و حالا بازار در جهت خرید قرار گرفته است پس معامله گران می‌خرند.
وقتی اسپایک بالاتر می‌رود آنها در قیمت پایانی شمع می خرند پس شما صبر کردید که یک روند قوی شکل بگیرد، اگر اینجا یا در قیمت پایانی این شمع خریده بودید درست است که بخش اول روند را از دست داده‌اید اما احتمال افزایش قیمت ها خیلی بالا رفته و بهتر است که حتی در این نقطه هم بخرید و استاپ ضررتون پایین تر از کف اسپایک قرار می گیرد.
پس شما برای یک شکست صعودی قوی و ادامه حرکت صعودی صبر کردید ادامه حرکت صعودی به این معنی است که بعد از شکست هم شمع صعودی داشته باشیم. پس در چنین حالتی جهت روند از نزولی به صعودی تغییر کرده است و حالا یک روند صعودی قوی داریم، یعنی شکست صعودی تبدیل شده است به یک روند صعودی و می توانید به هر دلیلی و یا در بازار بخرید.

 


 در اینجا معامله‌گران بیشتری به این نتیجه رسیده اند که بازار در جهت خرید است و در چنین حالتی باید به هر دلیلی بخرید در قیمت بازار بخرید یا در قیمت پایانی در یک شمع قوی بخرید در زیر کفش شمع قبلی بخرید در پولبک به خرید شمع برگشت نزولی داریم اما محل قرارگیری آن برای فروشندگان مناسب نیست چون یک شکست صعودی خیلی قوی داریم پس معامله‌گران در کف این شمع سفارش محدود برای خرید می گذارند و در کف یا یک تیک پایین تر از آن وارد می شوند. همچنین در بالای شمع های صعودی هم سفارش خرید می گذارند در اینجا یک پولبک و پرچم صعودی است و یک الگوی ii داریم که شامل دو تا اینساید بار است و ioi یا اینسایدـ اوتساید ـاینساید هم داریم.
و ii داریم که سایه بالایی ندارد پس این را می خرند و یا در قیمت پایانی که قویتر است خرید میکنند؛ سه تا حرکت صعودی داریم.
و بعد از کلایمکس خرید یک پرچم نهایی داریم سپس یک اینساید بار نزولی می بینیم که می توانند در قیمت پایانی این شمع یا یک تیک پایین تر از کف آن سود کنند.
پس اگر شکست قوی شکل نمی‌گیرد ممکن است شکست ضعیف شکل بگیرد، سپس به این نتیجه می رسید که بازار برگشت است و در جهت جدیدی قرار گرفته است.


  شاید تریدینگ رج داریم که سقف جدیدی شکل داده است پس حتماً نباید در زیر کف این شمع بفروشید می توانید صبر کنید ببینید آیا جهت بازار به سمت فروش تغییر می‌کند یا نه. ممکن است یک شمع شکست نزولی ببینیم که قوی باشد که میتواند بازار را در جهت فروش قرار دهد و یا ممکن است چند سری شمع نزولی داشته باشیم که این هم میتونه بازار را نزولی کند.

پس اگر صبر کنید که اطلاعات بیشتری به دست بیاورید آنگاه می توانید معاملات موفق تری داشته باشید.

 

تا اینجا سه شمع نزولی پشت سر هم داریم که هر کدام از شمع قبلی بزرگتر است و قبل از آن هم در کف جدید برگشت داشتیم؛ پس ممکن است ریدینگ رنج داشته باشیم و حالا هم سه شمع نزولی متوالی داریم. معامله‌گران در این لحظه به این فکر می کنند که بازار پایین‌تر خواهد رفت.

 

حتی اگر بازار از سقف این شمع هم بالاتر برود آنها معتقد هستند که بازار پایین‌تر خواهد رفت، پس در این نقطه بازار در جهت فروش است چون فکر می کنید که قرار است پایین تر برود در نتیجه می توانید بفروشید، در قیمت پایانی این شمع و یا اگر بازار از سقف این شمع بالاتر رفت بفروشید.

 


 پس در انجام معامله گران می توانند در قیمت پایانی این شمع، در یک تیک پایین تر از کف آن یا می توانند بالاتر از سقف این شمع بفروشند. در اینجا ۶ شمع نزولی متوالی داریم. پس در چنین جایی اگر برگشت کوچکی داشته باشیم آنگاه این برگشت قطعاً یک پرچم نزولی است و بعد بازار بالا می رود که در اینجا دو شمع صعودی و یک شمع نزولی و بعد دوباره شمع صعودی داریم.
پس این ستاپ فروش low2  است که یک پرچم نزولی می باشد و از دو گام تشکیل شده است. معامله‌گران در زیر کف این شمع نزولی می فروشند.
پس می توانید منتظر یک شکست قوی باشید، می توانید صبر کنید تا بازار در جهت خرید قرار بگیرد یا وقتی که ستاپ ضعیفی دارید می توانید منتظر دومین نقطه ورود باشید.


 این اسلاید را قبلا هم نشان دادم که شرایطی را نشان می‌دهد که مشخص نیست که باید بخریم یا نه. اگر تریدینگ رنج است ۷ تا شمع نزولی بدون پولبک داریم پس به اندازه کافی فشار فروش داریم که اینجا موقعیت خوبی برای خرید نباشد.
در نتیجه بهتر صبر کنیم ببینیم جای دیگری برای خرید پیدا می کنیم یا نه، اولین نقطه برای ورود به نتیجه نرسیده است. 

 

 

معامله‌گرانی که در بالای سقف این شمع خریدند و استاپ خود را در زیر کف آن قرار دادند با ضرر خارج شدند، اما سپس در اینجا دومین شمع سیگنال صعودی شکل می‌گیرد پس این دومین ستاپ یا سیگنال است که خرید اعتبار بیشتری دارد.
معامله‌گران در یک تیک بالاتر از شمع سیگنال سفارش بای استاپ قرار می دهند، پس از اولین سیگنال در این بالا بود و وقتی بازار پایین رفت استارت زده شد و بعد بازار سریعاً یک شمع سیگنال خوب تشکیل داد در نهایت از دومین نقطه ورود در یک تریدینگ رنج نقطه مناسبی برای خرید است تا بتوانیم در سقف تریدینگ رنج اسکالپ کنیم.
ممکن است به جای صبر کردن تصمیم بگیرید که وارد معامله بشوید. اسلایدهای قبلی در مورد صبر کردن بود یعنی برای سیگنال دوم صبر کنیم که بازار در جهت خرید قرار گیرد یا شکست قوی صورت بگیرد و بعد وارد بشویم. در مقابل می توانید همان موقع در وضعیت نامشخص هم معامله کنید یعنی وقتی که موقعیت مشخص نیست و ستاپ ضعیفی دارید.
یا محل قرارگیری خوب نیست و یا شمع سیگنال ضعیف است؛ می توانید با استفاده از روش همیشگی خود معامله کنید یا می توانید با حجم کم معامله کنید مثلاً نصف یا یک چهارم حجم همیشگی. اگر تصمیم گرفتید با حجم کم معامله کنید چند روش وجود دارد، اول این که از استاپ ضرر بزرگ استفاده کنید، دوم از استاپ ضرر معمولی خودتان استفاده کنید و اگر استاپ ضرر زده شد و بعد بازار سیگنال مجدد داد آنگاه در سیگنال دوم حجم معامله را دوبرابر کنید. پس در سیگنال دوم با حجم بیشتر معامله کنید و اگر از روش خودتان استفاده می کنید یعنی حجم معمولی می زنید استاپ ضرر را در جای همیشگی قرار دهید.
آنگاه اگر استاپ ضررتان زده شد ولی بعد سیگنال ورود گرفتید می توانید دوباره وارد بشوید. اگر برای مرتبه سوم هم استاپ ضررتان زده شد دیگه در سومین سیگنال معامله نکنید چون احتمالاً در حال مبارزه با روندی هستید که از آن چیزی که فکر میکنید خیلی بزرگتر است.

 

 

اگر از روش خودتون استفاده می کنید و یک شمع سیگنال قوی دارید اما محل قرارگیری آن واضح نیست آنگاه می توانید در بالای شمع سیگنال بخرید و استاپ ضرر را در زیر آن قرار دهید و اگر استاپ ضرر زده شد منتظر سیگنال دوم باشید و بعد دوباره بخرید.
این یک روش معمول برای چنین موقعیتی است.


 در اینجا می خرید و بعد که بازار از شمع سیگنال پایین‌تر می‌رود خارج میشوید و بعد دوباره در بالای شمع سیگنالی که جدید شکل گرفته است می‌خرید.
روش دیگر این است که با حجم کم معامله کنید مثلاً یک چهارم یا یک دوم و اگر استاپ ضررتان زده شد و مجدد سیگنال گرفتید آنگاه در سیگنال دوم با حجم کامل وارد بشوید یا می توانید با حجم کم معامله کنید و از استاپ ضرر بزرگ استفاده کنید.
در این روش تعداد دلارهایی که در ریسک قرار می‌گیرند به اندازه حالت همیشگی است یعنی حالتی که از حجم همیشگی و از استاپ ضرر کوچک تر استفاده می کنیم.
برای مثال یک ستاپ ضعیف دارید و با حجم کم معامله می کنید؛ مثلا در نقطه اول یک دوم از حجم همیشگی را معامله می کنید و از استاپ ضرر معمولی استفاده می کنید اگر استاپ ضررتان زده شد دوباره بخرید اما در دومین نقطه ورود از حجم معامله همیشگی استفاده کنید.

 

 

در اینجا یک مثال داریم معامله‌گران در اینجا خریدند و استاپ ضررشان زده شد و بعد دوباره با حجم کامل خریدند؛ یعنی یک دوم از حجم را در اینجا خریدند و استاپ ضررشان زده شد و بعد در اینجا با حجم کامل خریدند. پس وقتی بازار به اندازه کافی بالا می‌رود سود می کنند و ضرر آنها جبران می‌شود.
روش دیگر این است که از استاپ ضرر بزرگ استفاده کرده و اگر این کار را بکنید، با حجم کم معامله کنید و دومین سیگنال هم پایین تر باشد، آنگاه می توانید حجم معامله اول را زیاد کنید.
شما باید همیشه مقدار معینی دلار را در ریسک قرار دهید پس با حجم کم معامله می کنید که فقط تعداد مشخصی از دلار ها در ریسک قرار بگیرند. گاهی اوقات معامله‌گران که این کار را می‌کنند در سیگنال دوم بیشتر می خرند.
فرض کنیم آنها ۱۰۰ قرارداد اسپایدر می خرند و بازار سی سنت پایین می آید و بعد سیگنال دوم شکل می‌گیرد و ممکن است ۲۰۰ یا ۳۰۰ تا در معامله دوم بخرند.

 


 این مثال را دوباره داریم؛ مثلاً در اینجا یک Emini  خریده‌اند این چارت  ۵ دقیقه ای Emini  است و وقتی استاپ ضررشان زده شد شاید دو یا سه تا در اینجا خریدند.
بعد از اینکه بازار در مسیر مورد نظر قرار می گیرد می توانید از ایست فشرده تری استفاده کنید تا ریسک واقعی را محاسبه کنید که معمولاً از ریسک اولیه تان کمتر خواهد بود. ریسک واقعی یعنی بعد از اینکه بازار در جهت موردنظرتان حرکت کرد حساب کنید ببینید باید چند تیک ریسک می‌کردید که استاپ ضررتان زده نشود.


و اگر ریسک واقعی کوچکتر باشد آنگاه می توانید هدف سود کوچکتری هم قرار بدهید که احتمال دستیابی به آن هدف بیشتر خواهد بود تا این‌که هدف را بر اساس ریسک اولیه قرار بدهید چون خیلی دور نیست.

 


  فرض کنید اینجا در بالای این شمع سیگنال خریده اید و از استاپ ضرر بزرگی استفاده کرده‌اید، مثلاً در این پایین و به دنبال یک حرکت صعودی به اندازه ریسک اولیه تان هستید که در این بالا هست. با این وجود وقتی روند در جهت مورد نظر شما قرار گرفت آنگاه استاپ ضررتان در این پایین است و در اینجا خریده‌اید پس استاپ ضررتان زده نشده چون استاپ ضرر بزرگتر را در نظر گرفته اید. پس وقتی بازار تصمیم می گیرد که بالا برود، برگردید و بگویید چند تیک باید ریسک می کردم که استاپ ضررم زده نشود.
استاپ ضررتان نباید یک تیک پایین‌تر از این شمع باشه پس در اینجا خریدید و مقدار ریسک برابر است  با فاصله بین نقطه ورود تا یک تیک پایین‌تر از این شمع.
می‌توانید هدف سود خود را بر اساس ریسک واقعی قرار بدهید یعنی از نقطه ورود تا یک تیک پایین تر از این شمع نه اینکه ریسک اولیه را در نظر بگیرید. پس حرکت صعودی را بر اساس ریسک واقعی اندازه می گیریم و در آنجا خارج می‌شویم که می‌شود این بالا. 
هر وقت ستاپ ضعیفی دارید و مطمئن نیستید که به اندازه کافی قوی است پس بهتره که صبر کنید وقتی نسبت به خوب بودن ستاپ شک دارید آنگاه فقط زمانی بخرید که یک شمع سیگنال صعودی قوی دارید و فقط زمانی بفروشید که شمع سیگنال نزولی قوی دارید و در زیر آن بفروشید.

 

در اینجا محل قرارگیری چندان مناسب نیست شمع سیگنال ضعیف است که بدنه صعودی کوچکی دارد، شاید به اندازه یک تیک است پس بهتر است صبر کنیم. در اینجا یک شمع صعودی بزرگ‌تر داریم و محل قرارگیری آن هم خوب است. برگشت روند ماژور را داریم که کف بالاتر دارد پس این شمع سیگنال اعتبار بیشتری داشته و می توانید در بالای آن یا در بالای شمع سیگنال کوچک در اینجا بخرید. پس شمع سیگنال خوب نیست اما محل قرارگیری آن خوب است

 


 یا می توانید صبر کنید تا مشخص شود که بازار در جهت خرید است و سعی میکند بالاتر از شمع های قبلی بسته شود، در چنین حالتی می توانید در قیمت پایانی بخرید.

 




در این باره بیشتر بخوانید

08. روند بازار

07. فشار خرید و فروش

06. چرخه های بازار