دوره کامل البروکس 2014
قسمت هفتم

 

  فشار خرید و فروش

شمع ها به ما نشان می دهند که خریداران و یا فروشندگان قوی‌تر هستند. فشار خرید پرایس اکشنی است که به نفع خریداران باشد. خریداران و فروشندگان دائماً در تلاش هستند که فشار فروش و خرید ایجاد کنند. خریداران سعی می کنند آنقدر بخرند که بازار صعودی شود درحالی که فروشندگان هم سعی می‌کنند آنقدر بفروشند که بازار نزولی شود که این همان فشار را نشان می دهد. وقتی فشار خرید در روند صعودی غالب باشد، آنگاه واضح است که کنترل بازار در دست خریداران خواهد بود که این از طریق فشار خرید مشخص می شود، پس وقتی به روند صعودی نگاه می کنید می دانید که قدرت در دست خریداران است؛ این را از آنجایی متوجه می شوید چون به فشار خرید نگاه می کنید و شواهد نشان دهنده این است که خریداران کنترل را در دست دارند و بازار صعودی است.


نشانه های فشار خرید چیست؟


اینجا در یک لیست تمام موارد را در چند بخش توضیح خواهیم داد. یکی از نشانه های فشار خرید این است که تعداد شمع های صعودی بر روی چارت از تعداد شمع های نزولی بیشتر باشد، شمع های صعودی از شمع های نزولی بزرگتر باشند و یا چند شمع صعودی پشت سرهم داشته باشیم؛ مثلاً دو سه یا چهار شمع صعودی قوی به صورت متوالی داریم، که سایه بالایی در این شمع ها کوچک و بدنه آنها بزرگ بوده و قیمت پایانی در نزدیکی سایه بالایی باشد. یعنی سایه بالایی خیلی کوچک و یا اصلاً سایه بالایی نداشته باشد. همچنین، در چند شمع، پولبک شکل گرفته باشد؛ یعنی کانال صعودی میکرو داشته باشیم و شمع‌ها سایه پایینی داشته باشند؛ این یعنی شمع ها در حال نزولی شدن هستند و سپس خریداران ورود می کنند و خرید خود را انجام میدهند که سبب میشود قیمت پایانی بالا رفته و سایه پایانی در زیر شمع شکل بگیرد؛ به علاوه  در شمعی که شکست رخ داده باید شکاف داشته باشیم و بعد از آن هم حرکت صعودی ادامه یابد، پس وقتی یک شمع بالاتر از سقف شمع قبلی بسته شود، آنگاه به این قیمت پایانی این شمع و سقف شمع قبلی شکاف داریم، سپس باید حرکت صعودی ادامه یابد یعنی شمع های بعدی هم صعودی باشد.


وقتی فشار خرید زیاد می‌شود تعداد شمع های بیشتری پشت سرهم شکل میگیرند. برای مثال میتوان دو سه چهار یا پنج شمع صعودی متوالی داشت؛ همچنین بدنه شمع‌های صعودی بزرگتر شده و تعداد شمع های نزولی که متوالی نیستند کاهش می یابد مثلاً در ۲۳ یا۳۰شمع قبلی حدوداً ۲ یا ۳ شمع نزولی داشتیم، ولی الان به ندرت دو شمع نزولی متوالی می بینیم و بدنه شمع های نزولی کوچک تر می شود.


فشار فروش در روند نزولی


اگر به روند نزولی نگاه کنید متوجه می شوید که تعداد فروشندگان قدرتمند بازار در حال کاهش است که این به خاطر فروشندگان و به دلیل وجود فشار فروش بوده و وقتی به چارت نگاه می کنیم می فهمیم که قدرت در دست فروشندگان است. مجدداً در این لیست شواهدی را داریم که نشان می‌دهد فروشندگان در قدرت هستند. این لیست را با هم بررسی خواهیم کرد، هر کدام از این موارد در این لیست نشان دهنده فشار فروش است.
اولین مورد این است که تعداد شمع های نزولی بیشتر از شمع های صعودی باشد که این نشانه خوبی برای فشار فروش است. همچنین باید شمع های نزولی متوالی داشته باشیم مثلا تو سه یا چهار شمع متوالی؛ در ضمن اگر بدنش های نزولی از بدنش های صعودی بزرگتر باشد نشانه خوبی برای فشار فروش است.
اکثر شمع ها باید درنزدیکی سایه پایینی بسته شوند. حال دو سوال داریم؛ کانال نزولی میکرو چیست؟ یعنی ۴ ۵ ۶و یا ۷ شمع پشت سر هم و بدون پولبک داشته باشیم. سایه بالایی شمع ها چیست؟ یعنی در حین شکل‌گیری شمع، بازار صعودی است و موقع بسته شدن افت می‌کند و بدین صورت سایه بالایی شکل می‌گیرد. همچنین در شمع هایی که در آنها شکست رخ داده است باید شکاف داشته باشیم و بعد از آن هم در حرکت نزولی ادامه یابد. وقتی از شکاف حرف میزنیم یعنی یک شمع پایین‌تر از کف قبلی بسته شود؛ درواقع یعنی بین قیمت پایانی شمع حاضر و کف شمع قبلی، شکاف وجود دارد و باید حرکت نزولی ادامه یابد و شمع های بعدی هم نزولی باشند.
وقتی شمع های نزولی به صورت متوالی شکل می‌گیرند، اشاره به فروش دارد. مثلاً اگر برای آخرین ‌بار دوشمع متوالی داشتیم ولی الان چهار یا پنج شمع پشت سرهم داریم، یعنی فشار فروش در حال افزایش است. اگر بدنه ۱۰ شمع قبلی نسبت به ۲۰ شمع قبل تر، بزرگترشده باشد، آنگاه فشار فروش بیشتر است.

آیا تعداد شمع های صعودی متوالی کم شده؟ آیا بدنه شمع های صعودی در حال کوچک شدن است؟ به عبارت دیگر آیا فروشندگان در حال کنترل کردن شمع های بیشتری هستند و خریداران در حال از دست دادن کنترل هستند؟
در دامنه معاملاتی، خریداران و فروشندگان در حال جنگیدن بر سر شکستن یک سطح اند. خریداران به دنبال شکست صعودی هستند و فروشندگان شکست نزولی را می خواهند. بیشتر اوقات وقتی دامنه معاملاتی شکل می گیرد، می توانید فشار فروش و خرید را ارزیابی کنید تا ببینید کدام طرف برنده خواهد شد و به شما کمک می‌کند که جهت شکست را پیش بینی کنید و زودتر وارد شوید.

  شمع های صعودی متعلق به خریداران هستند پس هر شمع صعودی به خریداران تعلق دارد این شمع که با رنگ سبزهایلایت شده است نشان دهنده یک شمع صعودی است. شمع های نزولی متعلق به فروشندگان هستند هرچه شمعهای نزولی بیشتر باشند فشار فروش بیشتر و احتمال اینکه قیمت های بعدی پایین تر باشند، بیشتر است. هر چه شمع صعودی داشته باشیم فشار خرید بیشتر شده و احتمال اینکه قیمت های بعدی بالاتر باشند، بیشتر می شود.
در روند صعودی خریداران در قدرت هستند و باید در انتظار قیمت‌های بالاتر باشیم؛ در روند نزولی خریداران در قدرت هستند و بازار را در دست دارند پس باید در انتظار قیمت های پایین تر باشیم.


همیشه در جهت بازار معامله کنید. یعنی چی؟


یعنی اگر در لحظه مجبور شدید که وارد بازار بشوید، یا بخرید یا بفروشید؛ یعنی باید تنها یکی از آنها را انجام دهید، به طوری که همیشه در جهت بازار معامله کنید، مثلا به بازار نگاه کنید و بگید مطمئن نیستم اما چون در بیست شمع گذشته یک اسپایک صعودی قوی داشتیم، پس میخرم چون در جهت بازار است.
وقتی خرید در جهت بازار باشد، آنگاه خرید های بیشتری انجام می‌شود و بازار احتمالاً بالاتر برود.
وقتی بازار در جهت فروش است یعنی فروش های بیشتری انجام می‌شود که فشار فروش را بیشتر کرده و قیمت ها احتمالاً پایین تر برود و باید به دنبال فرصت فروش باشید.
هر وقت جهت بازار را پیدا کردید، در آن جهت وارد بازار شوید؛ اگر بازار خیلی قوی است، سریعا وارد شوید و یا در پولبک وارد بشوید. اگر ایست ضررتان خیلی دور شود آنگاه می توانید با حجم کم معامله کنید، اما حتماً وارد بشوید، هر وقت مطمئن هستید که در کدام جهت بازار هستید آنگاه حتماً باید در جهت بازار وارد شوید حتی اگه با حجم کم معامله کنید.

 


  برای مثال در اینجا بازار این شمع صعودی را دارد که بعد از آن سه شمع صعودی دیگر هم شکل گرفته است برخی به اینجا نگاه می‌کنند و می‌گویند که خریداران در کنترل بازار هستند و بازار قرار بالاتر برود به دومین شمع صعودی در اینجا نگاه کنید قیمت پایانی این شمع، بالاتر از سقف شمع قبلی است، پس شکاف داریم. کف شمع بعدی، از سقف شمع ولی بالاتر است پس شکاف داریم و ممکن است شکاف اندازه ‌گیری باشد نشانه های فشار خرید عبارتند از وجود شمع های صعودی با بدنه بزرگ، شمع های صعودی متوالی و بسته شدن شمع ها در نزدیکی سایه بالایی. اما می بینیم که شمع های بلند در نزدیکی سایه‌ بالایی بسته شده‌اند. شمع ها، سایه پایینی دارند یعنی در کف شمع ها، خرید انجام شده است.


در اینجا یک شکاف دیگر داریم؛ بین سقف این شمع و کف دو یا سه شمع بعدی شکاف وجود دارد، هر وقت در بازار بین کف شمع و سقف شمع های قبلی شکاف ایجاد شود نشانه فشار خرید است و معمولاً به قیمت‌های بالاتر منجر می‌شود.
 مجدداً شارت بایدو را داریم که در چارت قبل هم از آن استفاده کردم، در اینجا فشار خرید داشتیم اما بعد از آن کانال نزولی شکل گرفته است و در آنجا به چارت نگاه می‌کنید و می‌گویید که خریداران کنترل را از دست داده اند. و کنترل در دست فروشندگان است و بازار احتمالاً در حال افت است یا حداقل کمی پایین تر خواهد رفت. پس در اینجا تصمیم می گیرید که جهت بازار نزولی است. این دو شمع نزولی در اینجا را ببینید، کف و سقف این شمع را هم ببینید، بین کف و سقف شکاف داریم که میتواند شکاف و اندازه گیری باشد. در اینجا هم یک شکاف دیگر داریم که نشانه قدرت فروشندگان است، پس در اینجا شمع‌های نزولی با بدنه بزرگ داریم، چندین شمع نزولی پشت سر هم داریم در اینجا چهار تا پشت سر هم هستند و اینجا هم شیش یا هفت تا پشت سر هم هستند شمع ها در نزدیکی سایه پایینی بسته می شوند و شمع ها سایه بالایی ندارند وشکاف نزولی داریم کف شمع قبلی در بالای سقف شمع بعدی قرار دارد کف این شمع در بالای سقف دو شمع بعدی قرار دارد پس شکاف داریم تمام نشانه های فشار پوش را داریم تمام شواهد نشان می‌دهند که فروشندگان در قدرت هستند و بازار در حال فروش است، پس شما هم باید بفروشید حداقل در حجم کم بپوشید وقتی بازار در دامنه معاملاتی است بیشتر اوقات اصلاح داریم اما اگر در درون این دامنه فشار خرید داشته باشیم آنگاه احتمال شکست در جهت سعودی بیشتر است و اگر در درون دامنه معاملاتی فشار فروش داشته باشیم آنگاه احتمال شکست در جهت نزولی بیشتر است پس بررسی میزان فشار خرید و فروش در دامنه معاملاتی اهمیت دارد.


اگر فشار خرید غالب شود آنگاه انتظار شکست صعودی داریم و در چنین حالتی هر چند بازار در دامنه معاملاتی می باشد، اما در جهت خرید است یعنی باید در لحظه تصمیم بگیرید که بخرید یا بفروشید و اگر فشار خرید بیشتر از فشار فروش است پس باید خرید کرد.

در اینجا یک دامنه معاملاتی داریم. در این دامنه، یک اسپایک نزولی قوی داریم یعنی در اینجا سه شمع صعودی پشت سر هم داریم ببینید برای این شمع‌های نزولی چه اتفاقی افتاده است؟ شاید فکر کنید بازار در شش شمع متوالی نزولی بوده است، درسته اما بعد از این شمع نزولی چی داریم؟ شمع نزولی نداریم بلکه دوجی است. در اینجا هم شمع نزولی داریم که بعد از آن دوجی با بدنه ای صعودی شکل گرفته و دوباره شمع نزولی و بعد دوجی، پس در اینجا گام صعودی، شامل سه شمع صعودی متوالی است اما گام نزولی به اندازه گام صعودی پایین نیامده، یعنی به کف اسپایک صعودی نرسیده است. سپس می‌بینیم که فروشندگان در قدرت نیستند که بتوانند شمع های نزولی متوالی ایجاد کنند. حال ببینید در اینجا چه اتفاقی افتاده است؟ در اینجا چهار شمع صعودی پشت سر هم داریم و شمع چهارم بدنه بزرگتری نسبت به شمع های قبلی دارد. شکاف هم داریم این شمع شکاف دارد یعنی کف شمع قبلی در بالای سقف این ‌شمع است.
 پس بازار شکاف صعودی دارد درسته که در دامنه معاملاتی هستیم اما فشار خرید در حال افزایش است یعنی خریداران در حال در دست گرفتن کنترل بازار هستند.
سپس چنین اتفاقی افتاد، ما در اینجا بودیم که باید می‌خریدیم حجم کمی بخرید اما حتما بخرید و ایست ضرر خود را در زیر آخرین کف یا سقف قرار بدهید و از صعود بازار استفاده کنید و سوئینگ بکنید. همان طور که گفتم در اینجا چهار شمع صعودی متوالی داریم که در نزدیکی  سایه بالایی بسته شده‌اند و شکاف هم دارند، با وجود این که بازار در دامنه معاملاتی می باشد، اما آنها نشانه های فشار خرید است پس حتماً نباید منتظر شکست بمانید میتونید منتظر شکست بمانید و بعد معامله کنید. در یکی از جلسات در مورد نحوه معامله در شکست صعودی صحبت خواهیم کرد اما اگر در درون دامنه معاملاتی به این نتیجه رسیده اید که خریداران در حال به دست آوردن قدرت هستند، آنگاه می تونید زودتر وارد بشوید چون تصمیم گرفته اید که بازار در طرف خرید است.


حالا مثالی دیگر از دامنه معاملاتی داریم در اینجا قیمت با شکاف باز شده یعنی در قیمت باز شکاف داریم سپس چهار شمع نزولی پشت سر هم داریم اما ببینید بعد از شکاف نزولی در این اسپایک نزولی چه اتفاقی افتاده است؟ دامنه معاملاتی شکل گرفته. اما در درون دامنه معاملاتی و در اینجا سه شمع صعودی متوالی داریم و در اینجا هم همینطور و بعد هم در اینجا. حالا به مجموعه شمع‌های نزولی نگاه کنید یک شمع نزولی در اینجا، یکی هم اینجا، در کجا شمع های نزولی قوی داریم که پشت سر هم هستند؟ چند تا اینجاست و بعد شمع صعودی داریم. در اینجا هم چهار تا است اما دوتای آنها بدنه  کوچکی دارند. در اینجا چهار شمع نزولی متوالی داریم سپس شمع نزولی و بعد ۳ شمع صعودی متوالی داریم پس در اینجا ۷ تا ۸ شمع با بدنه سودی داریم و به نظرم فشار خرید در حال افزایش است. خریداران به دنبال کف دوقلو و بازگشت روند ماژور هستند که کف بالاتری داشته باشند اما شمع سیگنال را ببینید که بدنه صعودی دارد، خوب نیست.
 این شمع سیگنال هم بدنه صعودی دارد پس حالت نزولی یک ایرادی دارد؛ خریداران به دنبال کف دوقلو و کف بالاتر هستند در اینجا برگشت روند ماژور را داریم که کف بالاتر دارد آنها دارند سعی می کنند کف دوقلو شکل بدهند، این هم الگوی برگشت روند ماژور است که دارای کف بالاتر میباشد.


۴ تا شمع صعودی داریم که اندازه بدنه آنها خوب است. فروشندگان، این حالت را یک شکست نادرست می بینند که در سقف دامنه معاملاتی رخ داده و شکاف را تست کرده است و با اولین شمع آن روز سقف دوقلو شکل داده است اما به شمع سیگنال نگاه کنید که یک شمع صعودی است که در سایه بالایی بسته شده و شمع سیگنال معتبری نیست، سپس چهار شمع نزولی متوالی داریم اما شمع ها، کوچک هستند و سایه پایینی دارند و حدوداً در بالای میانگین متحرک قرار گرفته اند. پس خریداران به این نگاه می کنند و می گویند که این پولبک به سطح شکسته شده است.
 در اینجا کف داریم و یک طرف دیگر را هم می بینیم که هر کف بالاتر از کف قبلی است و در اینجا یک سقف داریم. این هم یک سقف بالاتر است. پس سقف ها و کف بالاتر تشکیل شده‌اند؛ خریداران می خواهند که آخرین حرکت نزولی بالاتر از کف قبلی قرار بگیرد. پس خریداران در اینجا خریده و ایست ضرر را در کف قبلی قرار میدهند. این کار را می کنند چون ممکن است این روند اصلاحی به کانال صعودی تبدیل شود.
سپس یک اینساید بار صعودی داریم که شمع سیگنال خوبی است و به سقف دامنه پولبک زده است. پس نقطه مناسبی برای خرید بوده و یک گام صعودی دیگر در راه است؛ به قدرت بازار در اینجا نگاه کنید چند تا شمع صعودی متوالی داریم؟ در حدود ۷۸ یا ۹ تا هستند و چند تا از آنها بزرگ اند. پس یک روند نزولی داشتیم، وارد دامنه معاملاتی شده و بعد به جای اینکه به حرکت نزولی ادامه دهد به سمت بالا برگشته است.


وقتی ردپای فروشندگان به‌ جا مانده، یعنی فشار فروش غلبه  کرده است، احتمال بالاتری برای شکست نزولی داریم و بازار در طرف فروش است و شما باید به دنبال فروش باشید.


 اینجا در شروع بازار یک حرکت صعودی داشتیم و بعد وارد دامنه معاملاتی شده است در اینجا یک اسپایک صعودی خوب اما یک برگشت خیلی قوی به سمت پایین داشتیم، این شمع سایه بالایی دارد و بعد چند شمع نزولی متوالی داریم که سایه پایینی کوچکی دارند، یعنی در نزدیکی سایه پایینی بسته شده اند و شمع ها هم با شمع های اطراف خود همپوشانی ندارند، به علاوه شکاف هم داریم. اینجا یک شمع نزولی داریم که اگر سقف شمع بعد آن و کف شمع قبل از آن را ببینید بین آنها فاصله است؛ پس شکاف داریم. در اینجا کف دامنه معاملاتی را هم شکسته ایم و یک شمع نزولی بزرگ داریم که سقف شمع بعد از آن و کف شمع قبل از آن با هم همپوشانی ندارند و این ممکن است که شکاف اندازه گیری باشد.
در این دامنه معاملاتی، فشار فروش داریم. در اینجا حدوداً خنثی است، اما وقتی به اینجا رسیدیم فروشندگان قوی تر شدند.


کانال ها معمولا به دامنه معاملاتی تبدیل می شوند آنها در یک جایی دوطرفه شده تا اینکه دیگر روند صعودی نباشد و بازار اصلاح می شود. کانال های صعودی که فشار فروش فزاینده‌ای دارند نشانه ای است برای اینکه به زودی به دامنه معاملاتی تبدیل خواهند شد و وقتی در کانال نزولی فشار خرید فزاینده داریم این نشانه ای هست که به زودی به دامنه معاملاتی تبدیل خواهد شد.

 در اینجا یک اسپایک صعودی خیلی قوی و بعد یک کانال صعودی داریم، در این شکست دو شمع صعودی خیلی قوی داریم ، شمع های صعودی کوچک تر هستند در اینجا هم شمع‌های کوچکی داریم واینجا در یک دامنه معاملاتی باریک هستیم که شمع های نزولی هم شکل گرفته اند. پس اینجا یک روند صعودی قوی داریم سپس یک روند صعودی ضعیف یا همان کانال صعودی داریم که با افزایش فشار فروش در حال تبدیل شدن به دامنه معاملاتی است.
در اینجا نشانه فشار فروش داریم در اینجا چند شمع نزولی داریم در اینجا هم شمع نزولی داریم و شمع صعودی نداریم در اینجا تعداد شمع های نزولی زیاد شده.


 یک گوه صعودی یا پرچم نزولی داریم، این شمع صعودی بالاتر رفته و در این جا هم دوباره بالا رفتیم و احتمال برگشت روند زیاد است. در این قسمت کف کانال را شکسته ایم که درواقع کف این کانال یک خط روند صعودی است پس یعنی ما خط روند صعودی را به سمت پایین شکسته‌ایم و بعد در قالب گوه، یک افزایش ضعیف داشتیم پس این برگشت روند ماژور است که سقف پایین تری دارد و در اینجا یک شمع نزولی داریم که سیگنال احتمالی برای فروش است.
 اگر چنین اتفاقی افتاد یک اسپایک نزولی داریم که قابل معامله است، در آخر می بینیم که اسپایک صعودی یا شکست صعودی، به یک کانال صعودی ختم شده است و بعد این کانال به دامنه معاملاتی تبدیل شده است پس کانال ها معمولا اولین گام در دامنه معاملاتی هستند؛ یعنی اول یک گام صعودی داریم سپس یک گام نزولی و الان هم یک گام صعودی.
 اینجا در روند نزولی فشار خرید داریم و درواقع در یک کانال نزولی هستیم و سقف ها و کف های پایین تری شکل گرفته اند،  این یک روند نزولی خیلی قوی است اما ممکن است برای مرتبه سوم هم یک حرکت نزولی داشته باشیم یک دو و سه. پس امکان دارد که گوه باشد. در اینجاlow2shortداریم این اولین افزایش است و بعد دوباره افزایش داریم پس این یک low2 هست. وقتی در انتهای روند نزولی low2 داریم، باید به این احتمال  فکر کنیم که این آخرین پرچم در روند نزولی است. پس معامله گران به دنبال برگشت هستند در اینجا یک برگشت دو شمعی داریم که یک شمع نزولی و یک شمع صعودی است پس نقطه بالقوه برای خرید است. در اینجا هم چهار شمع صعودی متوالی و یک کانال صعودی میکرو باشیش شمع صعودی داریم؛ یعنی شیش شمع صعودی بدون پولبک، پس در انتهای این روند صعودی فشار خرید در حال افزایش خواهد بود.
 فروشندگان این را پرچم نزولی دیده اند اما به جای شکست نزولی، شکست صعودی داریم پس خریداران در قیمت پایانی و حتی در زمان شکل‌گیری این شمع هم خرید می کنند و ایست ضرر را در زیر این شمع میگذارند؛ یعنی بر اساس ارتفاع پرچم نزولی بر روی شکست صعودی و حرکت رو به بالا شرط بندی می کنند، اولین هدف هم شکست سقف کانال است.
اگر چنین اتفاقی افتاد یک شمع صعودی خیلی قوی سایه کوچکی دارد و در سایه بالایی بسته شده است، خریداران در این قیمت پایانی یا می‌خرند و ایست ضرر خود را در زیر همین شمع قرار می دهند و یا در زیر اسپایک صعودی قرار می دهند. پس در انتهای روند نزولی می‌بینیم که فشار خرید داریم که بعد از آن حرکت صعودی آغاز شده و سپس چنین اتفاقی افتاده است.
  پس خریداران در این اسپایک سودی خیلی قوی خرید کرده و معامله گران با آن همانند یک روند صعودی قوی رفتار کردند؛ بله درسته در اینجا پولبک داریم و احتمالاً داریم وارد کانال میشویم اما در یک کانال صعودی که بعد از یک اسپایک صعودی قوی شکل گرفته است، پس به احتمال زیاد قیمت ها افزایش خواهند یافت و خریداران به دنبال خرید خواهند بود. ایست ضرر را هم می‌توان در زیر این شمع و یا شکاف گذاشت. کف این شمع از سقف پرچم نزولی بالاتر است پس در اینجا شکاف داریم این شکاف شکست بوده و این شمع صعودی خیلی قوی می‌تواند یک شکاف اندازه‌ گیری باشد.