هاوینگ بیت کوین چیست؟

پس از استخراج 210000 بلاک توسط شبکه - هر چهار سال یکبار - پاداش بلاکی که به استخراج کنندگان بیت کوین برای پردازش تراکنش ها داده می شود به نصف کاهش می یابد. این رویداد نصف شدن (Halving) نامیده می شود زیرا نرخ انتشار بیت کوین های جدید در گردش را به نصف کاهش می دهد.
این سیستم پاداش تا حدود سال 2140 ادامه خواهد داشت، زمانی که به سقف پیشنهادی 21 میلیون سکه برسد. در آن مرحله، ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها، هزینه‌هایی دریافت می‌کنند که کاربران شبکه آن را پرداخت خواهند کرد. این کارمزدها تضمین می‌کند که ماینر ها همچنان برای مشارکت و حفظ شبکه انگیزه دارند.
هاوینگ مهم است زیرا کاهش دیگری را در نرخ بیت کوین های جدید تولید شده با نزدیک شدن به عرضه محدود خود نشان می دهد. در سال 2009، پاداش برای هر بلوک در زنجیره استخراج 50 بیت کوین بود. تا اکتبر 2023، حدود 19.5 میلیون بیت کوین در گردش بود که تنها حدود 1.5 میلیون بیت کوین را از طریق پاداش استخراج منتشر کرد.

 

هاوینگ بیت کوین چه زمانی اتفاق افتاده و خواهد افتاد؟

28 نوامبر 2012، به 25 بیت کوین کاهش یافت 
9 جولای 2016، به 12.5 بیت کوین کاهش یافت
11 مه 2020، به 6.25 بیت کوین کاهش یافت
در اکتبر سال 2024، به 3.125 بیت کوین کاهش خواهد یافت

 

با هاوینگ بیتکوین چه اتفاقی می افتد؟

اصطلاح «نصف کردن» یا هاوینگ در رابطه با بیت کوین مربوط به تعداد توکن هایی است که پاداش می گیرند. این به عنوان راهی برای شبیه‌سازی بازده کاهشی عمل می‌کند که از لحاظ نظری برای افزایش تقاضا در نظر گرفته شده است.

 

چرا هاوینگ هر 4 سال اتفاق می افتد؟

الگوریتم استخراج بیت کوین با هدف یافتن بلوک های جدید هر 10 دقیقه یک بار تنظیم شده است.
استخراج برخی از بلوک ها بیش از 10 دقیقه طول می کشد، برخی زمان کمتری مصرف می کنند. این امر می تواند مدت زمان رسیدن به هدف بعدی را کاهش یا افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر بلاک ها به طور متوالی 9.66 دقیقه استخراج شوند، حدود 1409 روز طول می کشد تا 210000 بلوک مورد نیاز استخراج شود (چهار سال 1461 روز است، از جمله یک روز برای یک سال کبیسه).

 

وقتی دیگر بیت کوینی باقی نماند چه اتفاقی می افتد؟

اغلب تصور می شود که در سال 2140، آخرین بیت کوین استخراج خواهد شد. با این حال، اگر پاداش هر 210000 بلاک نصف شود، این پاداش کوچک و کوچکتر می شود تا زمانی که به یک ساتوشی برسد. (یک ساتوشی 0.00000001 بیت کوین است) یک ساتوشی پایین ترین ارزش بیت کوین می باشد و نمی توان آن را نصف کرد. بنابراین ممکن است یک ساتوشی به عنوان آخرین پاداش باقی بماند تا زمانی که مقدار کل بیت کوین برابر با 21 میلیون شود. امکان این وجود دارد که پس از سال 2140، میلیون ها ساتوشی پاداش داده شود.

 

آیا بقیه ارزهای دیجیتال هم مانند بیتکوین هاوینگ دارند؟

هاوینگ (Halving) یک ویژگی خاص برای بیتکوین است که در طراحی اولیه شبکه‌ی آن تعبیه شده تا پاداش استخراج بلاک‌ها هر چهار سال به نصف کاهش پیدا کند. این رویداد با هدف کاهش تورم و افزایش ارزش بیتکوین با گذشت زمان طراحی شده است. 

اما در مورد سایر ارزهای دیجیتال، بستگی به آنها دارد. برخی از ارزهای دیجیتال که از کد اصلی بیتکوین شاخه‌برداری (فورک) شده‌اند هم ممکن است مکانیزم‌های مشابهی برای هاوینگ داشته باشند. به عنوان مثال، لایتکوین، که برخی ساختارهایش را از بیتکوین گرفته، رویدادهای هاوینگی دارد که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهند.

اما بسیاری از دیگر ارزهای دیجیتال، مانند اتریوم یا ریپل، مکانیزم‌های پاداش‌دهی متفاوتی دارند که شامل هاوینگ نمی‌شوند. به عنوان مثال، در حال حاضر اتریوم به سیستم اثبات سهام (Proof of Stake) مهاجرت کرده که در آن استخراج شامل پردازش تراکنش‌های مبتنی بر پاداش به واسطه نگهداری سهام ارز است، نه توسط هاوینگ.

پس، در حالی که بعضی از ارزهای دیجیتال ممکن است از سیستم هاوینگ استفاده کنند، این ویژگی منحصر به فردی برای بیتکوین است و نباید انتظار داشت که همه‌ی ارزهای دیجیتال رویدادهای مشابهی داشته باشند.