از ابتدای تشکیل بازار های مالی و صنعت کریپتو، هر روز شاهد پیشرفت های بزرگی مثل، راحتی دسترسی ها و بروزرسانی پلتفرم این نوع بازار ها هستیم. یکی از پدیده هایی که بسیار منتظر آن بودیم، ای تی اف نام دارد.
در سال 2021، ایالات متحده آمریکا تصمیم به تشکیل ETF گرفت. این امر برای راحتی کاربران و پیشرفت معاملاتشان در بازار های بورس و .. بوجود آمد. 


ETF چیست؟ 

 

 

مخفف کلمه Exchange-Traded Fund است؛ به معنای صندوق قابل معامله در بورس می باشد. در حقیقت صندوق سرمایه گذاری مشترک در بورس که شامل: سهام عادی، سهام قرضه، کالا و ارز ها است. این امکان را به ما می دهد که به طور غیر مستقیم، دارایی هایمان را سرمایه گذاری کنیم. قبل از به وجود آمدن ETF، همه منتظر پیشرفت های بیشتر در دنیای مالی بودند. ETF با پیدایش خود، نقدینگی را در بازار کریپتو افزایش داد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. 
یکی از عملکرد های ای تی اف، دنبال کردن روند قیمت برای ردیابی شاخص هاست؛ در نتیجه ای تی اف میتواند شاخص ارز دیجیتال، سهام طلا، نفت و ... را دنبال کند. شرکت ها و افراد حقیقی میتوانند، دارایی خود را بدون دردسر هایی از قبیل مدیریت و نگهداری، حفظ کنند. این صندوق مانند یک سهام در بازار بورس می باشد؛ در واقع قابلیت عرضه این صندوق در بازار قانونی، یکی دیگر از مزایای آن است. در ادامه سرمایه گذاران می توانند با حساب های کارگزاری، ETF را معامله کنند. 
وقتی تغییراتی در روند قیمت یک رمز ارز اتفاق می افتد، صندوق ETF آن را ردیابی می کند و مانند سهام های عادی در بورس، قابل معامله است.
 ETF ارز دیجیتال: شرکت، صندوق ای تی اف را در لیست سهام های بورس قرار می دهد. در نتیجه برای این کار باید حضانت کوین مورد نظر خود را بر عهده گیرد؛ در واقع با خرید ETF، صاحب بخشی از صندوق ETF شده ایم که در حقیقت ما را وارد چرخه نوسانات ارز دیجیتال خواهد کرد. که اقدام بازار های بورس و کریپتو را به همراه دارد.  


یکی از کم ریسک ترین سرمایه گذاری ها در بازار های مالی، ETF است.  


اگر قصد ورود به بازار های مالی قانونی و نمایش آن در لیست سهام ها را دارید؛ باید از پارامتر های قانونی عبور کند، سپس از ناظران مالی تاییده گرفته و نسبت به دریافت مجوز قانونی اقدام کند؛ در غیر این صورت، معاملات آن در بازار غیر ممکن می شود. یکی از مهم ترین سوالات مطرح شده در بین کاربران، دلیل تولید ETF است. 


چرا ETF تولید شد؟ 

 

 

ایده اصلی ای تی اف به علت داشتن پلتفرمی قوی است که کار معامله گران را ساده تر می کند. ارزش هر ETF با ارزش فیزیکی آن برابر خواهد بود. به طور مثال: اگر قصد خرید طلا را داشته باشید، حتما نیاز نیست که آن را به صورت فیزیکی خریداری کنید؛ بلکه می توانید ETF طلا را خریداری کرده و در بازار فعالیت کنید. این ساز و کار، راحتی معامله گران را افزایش می دهد.
اگر بخواهید طلا را فیزیکی خریداری کنید باید به طلا فروشی مراجعه کرده و وزن آن را بسنجید، سپس با کاغذ خرید معتبر میتوانید طلای فیزیکی را خریداری کنید و برای فروش طلا باید مجددا به یکی از خریداران طلا مراجعه کرده و سپس با توجه به کاغذ خرید و مطابقت دادن قیمت و وزن، طلای خود را به فروش برسانید. 
در نتیجه برای معامله گری که به صورت فعال، نوسان گیری انجام می دهد، کار سختی است که این پروسه پیچیده را دنبال کند؛ در حالی که می تواند به راحتی همین کار را در موبایل و در بازه زمانی بسیار کمتر، توسط ETF انجام دهد. 


ساز و کار ETF بیت کوین چگونه است؟ 


سرمایه گذاران با خرید صندوق ETF بیت کوین، ناخودآگاه وارد معاملات بیت کوین می شوند؛ زیرا ETF بیت کوین، روند تغییرات قیمت بیت کوین را محاسبه می کند، در نتیجه قیمت ETF با قیمت بیت کوین در نوسان است. 
چرا معامله گران به جای خرید ETF بیت کوین، خود بیت کوین را خریداری نمی کنند؟ 


1-    ریسک بالا: برای شرکت های بزرگی که سرمایه ای کلان را جابجا می کنند، خرید خود بیت کوین، پر ریسک و خطر ساز است. در نتیجه خرید ETF بیت کوین، بسیار امن تر از نگه داری خود بیت کوین می باشد. 
2-    صرافی: اعتماد به صرافی برای شرکت هایی که سرمایه های بزرگ را انتقال می دهند، دشوار است؛ در حالی که با سرمایه گذاری در صندوق ETF با حساب های دولتی سر و کار دارند. ETF دقیقا مانند خرید سهام برای شرکت های حقوقی است. 
3-    کلید خصوصی: اگر شرکت ها اقدام به خرید بیت کوین کنند، نگهداری عبارت بازیابی کاری نشدنی برای آنان است؛ اما برای خرید ETF این مشکل را نخواهند داشت، همان گونه که سهام را خریداری می کنند. 


چه شرکت هایی ETF را در پلتفرم کاری خود قرار داده اند؟ 


یکی از بهترین شرکت های پیش قدم در ETF، BLACK ROCK است. تاسیس این شرکت به سال 1988 میلادی برمیگردد، این شرکت در زمینه مدیریت سرمایه فعالیت می کند. که در حال حاضر با دارایی 10 تریلیون دلار، در گردش است. اقتصاد ایران در سال 2023 دارای تولید ناخالص داخلی، حدود 300 میلیارد دلار است؛ اگر این دو دارایی را در برابر مقایسه قرار دهیم، BLACK ROCK تقریبا 33 برابر تولید ناخالص داخلی ایران می باشد. BLACK ROCK از بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری در جهان می باشد. در نتیجه این شرکت به عنوان یکی از برترین بازیگران بازار های مالی در سطح جهان، نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند. فعالیت BLACK ROCK با استفاده از ETF باعث ورود نقدینگی بالا در بازار کریپتو خواهد بود. 
این شرکت با داشتن سرمایه گذاری های گسترده در بازار های سنتی، حجم قابل توجهی را به بازار های ارز دیجیتال تزریق می کند. پس با افزایش قیمت ارز های دیجیتال روبرو خواهیم بود. اما به غیر از BLACK ROCK، شرکت های دیگری همچون چارلز شواب، اینویسکو، گروه پیشتاز، مشاوران جهانی خیابان ایالتی و ..... 
چارلز شواب، کارگزار بورس و خدمات مالی آمریکایی چند ملیتی است و در مبادلات اوراق بهادار نیویورک صحبت های زیادی برای گفتن دارد. هر یک از این شرکت ها، غول های اقتصادی جهان هستند که به وسیله ETF، درگیر بازار کریپتو خواهند شد. 


مزایای ETF چیست؟  

 


 
از مزایای آن می توان به: 

  • راحتی: همان طور که در ابتدا گفتیم؛ ETF برای راحتی کاربران تعبیه شده است، چرا که می توانید از طریق بازار سهام، برای خرید ETF اقدام کنید.  
  • قوانین: شرکت های بزرگ برای خرید بیت کوین باید مستقیما از طریق صرافی اقدام کرده و دارایی خود را به والت شرکت منتقل کنند؛ نگه داری کلمات کلیدی کیف پول شرکت، کار دشواری است؛ به همین دلیل شرکت ها برای خرید بیت کوین از طریق ETF اقدام می کنند که از لحاظ امنیت قانونی، موجه تر است. 
  • ادقام بازار های مالی: ادقام بازار های مالی بزرگ از جمله بورس و کریپتو کمک شایانی به شکل گیری نظم در این دو بازار خواهد کرد؛ علاوه بر آن کاربران می توانند، هم زمان در بازارهای مالی بورس و کریپتو در حال فعالیت باشند. 
  • ریزش: افراد حقیقی و حقوقی با خرید ETF می توانند از ریزش های بیت کوین نیز سود دریافت کنند. 
  • نقدینگی: بالا رفتن نقدینگی در بازار کریپتو، موجب رشد های پی در پی خواهد بود. 


جمع بندی


اگر در بازار های سهام فعالیت دارید؛ میتوانید با خرید ETF، در نوسانات بازار کریپتو شرکت کنید. ممکن است برای افرادی که در بازار های مالی مشغول به کار هستند، سرمایه گذاری در کریپتو ریسک بزرگی باشد؛ اما با توجه به پیشرفت های وسیع و سریع دنیای ارز دیجیتال، با تولید ETF تمامی این مشکلات برای کاربران حل شده و می توانند با امنیت بالاتری در حال فعالیت و نوسان گیری در بازار های مختلف باشند. تیم ایران سیف پل با تولید کیف پول های سخت افزاری S1، امنیت شما را در دنیای ارز دیجیتال بالا برده و نسبت به آگاهی کاربران در این حوزه اقدام می کند. امیدواریم که مطالب مفیدی را ارائه کرده باشیم.