انفجار در دنیای وب


وقتی صحبت از انفجار می شود توجه افراد قالبا به سمت رویداد مهمی پیش می رود زیرا انفجار تغییرات زیادی را با خود به همراه دارد؛ به طور مثال با اختراع خودرو انقلاب بزرگی در دنیا و صنعت حمل و نقل شکل گرفت.
مردم در زمان های قدیم باور نداشتند که امکان وجود ارتباط صوتی از کیلومتر ها دور تر باشد که به مرور تلگراف اختراع شد اما در دنیای امروز کمتر کسی اسم تلگراف را به زبان می آورد و جای این کلمه را تلفن همراه گرفته است. در نتیجه دنیا در حال حرکت به سمت پیشرفت های جدید است. 

در این مقاله با یکی از پیشرفت های بزرگ نسل بشریت روبرو خواهیم بود که نام آن نسل سوم وب یا (WEB3) می باشد. 
قبل از بررسی تخصصی Web3 نگاهی کوتاه به روند پیشرفت وب از ابتدا تا به امروز خواهیم داشت. 


(WEB1) چیست؟ 

تصور اولین کاربران از اینترنت چیزی فراتر از یک صفحه ساده HTML نبود صفحه ایی که فقط برای دادن اطلاعات به کاربران طراحی شده بود. 
در اواسط دهه 1980 کسی فکر نمی کرد روزی توانایی داد و ستد اطلاعات خود در اینترنت را داشته باشد. تصور این کار بسیار تخیلی و غیر قابل باور بود. چه برسد به آن که تلفن هوشمندی تولید شده و این ساختار را در خود جای دهد و همه چیز از صفحه های HTML شروع شد که مردم با داده های خطی و بسیار ساده مشغول تبادل اطلاعات با یکدیگر بودند. در همان زمان درک این ساختار برای عموم عجیب و تعجب برانگیز بود. این، نسل اول اینترنت یعنی همان web1 بود. نسلی که با داده های خطی ساده ای تبادل اطلاعات را از طریق صفحات HTML بین کاربر ها منتقل می کرد. 
در ادامه با وجود استقبال زیاد مردم از این نسل رفته رفته برای عموم عادی و دارای معایب جدیدی شد تا آن زمان که به فکر متمرکز سازی این سیستم شدند.


تماس های تصویری، نقل و انتقالات بانکی، کسب درآمد و ... ، مگر امکان این هست که با وجود یک قطعه فلزی پولی را برای کسی که بسیار از ما فاصله دارد ارسال کرد؟ این درست همان نسل بعدی اینترنت یعنی وب 2 بود که مجدد در دنیای دیجیتال همه مردم را با قابلیت های خود شگفت زده کرد. اینترنت وب 2 همان اینترنتی است که در حال استفاده از آن هستیم. 
اپلیکیشن هایی مانند واتساپ، اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ چت و ... در واقع در بستر وب 2 هستند. 
طولی نکشید تا مردم با وب 2 ارتباط گرفته و ساختار آن برایشان ساده شد پس باید به فکر نسل مهم تری باشیم. 
امروزه دنیای ما به سمت فناوری در حرکت است به طور مثال پیشرفت به سرعت هوش مصنوعی در زمینه ربات های هوشمند و ....

بازی های واقعیت مجازی که در آینده با متاورس ترکیب خواهد شد و به پیشرفت در تکنولوژی کمک خواهد کرد. یا اینترنت اشیا و بزرگ تر از تمام این تکنولوژی ها فناوری بلاکچین که از سال 2008 تا به امروز به سرعت در حال پیشروی است و غوغایی در عموم جامعه ایجاد کرده است. 


باور نکردنی است که در نسل جدید اینترنت تمام این تکنولوژی های برتر با هم ترکیب شود. اگر این اتفاق رخ دهد؛ پس قطعا انفجار بزرگی در دنیا رخ می دهد. پس غیر منطقی نیست که نام این مقاله را انفجار در دنیای وب نیز گذاشته ایم. ما در دنیای وب 2 کاملا متمرکز هستیم زیرا اگر بخواهیم پستی را منتشر کنیم باید یک تیم مرکزی آن را بررسی کند یا به طور مثال در یوتیوب با وجود آزادی های زیاد شما نمی توانید خیلی از محتوا های سیاسی، جنسی و .... را منتشر کنید. این یکی از معایب بزرگ در وب 2 است و حتی ما برای انتقال پول و سرمایه خود باید به دولت کارمزد پرداخت کنیم. درگاه های اینترنتی برای ما وجود دارد اما مبالغ واریز و برداشت های آن محدود و پایین می باشد. به طور مثال شما هیچوقت یک خانه را نمیتوانید با تلفن همراه خریدارای کنید. حداقل قیمت یک خانه 800 میلیون تومان میباشد که برای خرید آن باید در مرحله اول به بنگاه معاملات املاک سپس به یکی از شعب بانک های خود مراجعه کنید.

قبلا با فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتال آشنا شده ایم. این فناوری در عرصه وب 3 به ما کمک خواهد کرد تا برای خرید خانه دیگر نیازی به مراجعه ی بانکی نداشته باشیم. تمامی بنگاه های املاک و شرکت های بیمه جمع خواهد شد و علت آن الگوریتم بلاکچین می باشد. ما می توانیم با استفاده از الگوریتم بلاکچین و دنیای وب 3 با استفاده از یک آواتار خانه های مورد نظرمان را مشاهده کنیم و اگر خانه ای را پسند کردیم با استفاده از فناوری بلاکچین هزینه خرید را پرداخت و خانه را بخریم اما این همه داستان نیست!

 


(Web3) چیست؟ 

نسل بزرگ وب که بخش زیادی از زندگی روزمره ما را تغییر خواهد داد. این نسل با غیر متمرکز سازی خود به ما کمک می کند تا امنیت بالاتری نسبت به امنیت نسل قبل داشته باشیم. یک فضای امنیتی قوی برای کاربر ایجاد می کند که به وابسته بلاکچین های عمومی کاربران است. استارت نسل سوم وب توسط گاوین وود دانشمند کامپیوتر انگلیسی انجام شده است. این اسم را به یاد داشته باشید زیرا ر ادامه مجدد نام این شخص را خواهید شنید. 

 

در وب 3 همه چیز بر بستر هوش مصنوعی و بلاکچین جلو می رود؛ به همین خاطر غیر متمرکز سازی شده است.
هیچ یک از دولت ها یا سازمان ها بر روی آن دسترسی نداشته و نخواهند داشت. این به کاربران اجازه میدهد تا آزادانه تر محتوا های خود را انجام دهند، بازی کنند یا از هر فروشگاهی که بخواهند خرید کنند. در نسل دوم وب، کاربران ایرانی اجازه خرید کردن از فروشگاه اینترنتی آمازون را نداشتند اما با ظهور نسل سوم تمامی این محدودیت ها در کل دنیا از بین خواهد رفت. خبر خوب برای کاربران نسل سوم این است که می توانیم از طریق تولید محتوا کسب درآمد داشته باشیم. 

اطلاعات شخصی هر فرد به صورت کاملا غیر متمرکز در بلاکچین ذخیره می شود که هیچ ارگان یا سازمانی به آن دسترسی ندارد؛ الی خود شخصی که اطلاعاتش را ذخیره سازی کرده است. با این وجود در نسل جدید وب قابلیت سانسور توسط هیچ شخص یا ارگانی امکان پذیر نمی باشد. زیرا تمامی الگوریتم های شبکه، غیر متمرکز و بر پایه بلاکچین انجام می پذیرد. 
برخی از کاربران معتقد اند این نسل در سایه بزرگ ترین شرکت های دنیا است تا شکوفایی هایی نظیر آن ها را ایجاد کند و باعث محبوبیت عموم افراد شود. 
کلمه بسیار کلیدی ای که در نسل سوم به کار برده می شود فناوری بلاکچین است.
در نتیجه ارز ها و کیف پول ها شروع به پشتیبانی وب 3 کرده و آن را در پلتفرم های خود جای داده اند. بزرگترین دلیل آن بخش های انتقالات بانکی است که در نسل سوم با ارز دیجیتال انجام میپذیرد. در نتیجه ارز های دیجیتال برای رشد و پیشرفت خود را در این نسل جای داده اند.

جواب به این سوال بسیار ساده است زیرا زمانی که چیزی معایبی را به همراه دارد به دنبال رفع آن هستند و برای شکوفایی بیشتر دست به تغییرات گسترده ای میزنند. پس در نتیجه اینترنت نسل دوم عیب هایی را به دنبال داشته است که در فکر اینترنت نسل جدید تری هستند و برای پیشرفت آن از بهترین افراد و علم روز استفاده میکنند تا غوغای جدیدی در دنیا ایجاد کنند. به طور مثال زیر ساخت های این نسل ها قابل مقایسه است. نسل قدیم یعنی نسل دوم متمرکز بوده اما نسل جدید و سوم آن از اکوسیستم بلاکچین و غیر متمرکز برخوردار است.  


مزایای WEB3 در دنیای وب 

1-افزایش امنیت داده ها: 
در قبل در رابطه با نسل دوم اینترنت صحبت شد که متمرکز بودن آن یکی از معایب بزرگ در این زمینه بود. اما در WEB3 شبکه متمرکز نخواهد بود و در واقع غیر متمرکز است. 
شبکه ای که داده های آن متمرکز باشد یک شبکه آسیب پذیر است اما با توانایی آن که ما میتوانیم داده های شبکه را به صورت غیر متمرکز داشته باشیم. امنیت ما را در برابر عامل هایی مانند هکر ها و ... بالا می برد. 

 

2-کنترل داده ها:
یکی دیگر از مزایای WEB3، کنترل داده های آن است که توسط خود کاربران مدیریت می شود. 
تمرکز بر روی داده ها موجب سانسور پذیری آن ها میشود به طوری که کاربران نمی توانند آزادانه داده های خود را منتشر کنند. پس با غیر متمرکز شده این سیستم کاربران دیگر با سانسور ها مواجه نیستند  توانایی سانسور کردن داده های شبکه برای شرکت های بزرگ بسیار دشوار شده و این امر را تقریبا غیر ممکن می سازد.


3-آزادی در حوزه (Defi): 
با استفاده از محتوای داده ها و کنترل کردن آن ها توسط خود کاربران، قدرت Web3 را بیشتر می کند. چراکه در دنیای امروز دسترسی به حوزه Defi یا همان امور مالی غیر متمرکز بسیار دشوار است. اما نسل سوم دنیای وب این امر را برای کاربران با دسترسی بسیار ساده تری به ارمغان می آورد. و بزرگترین علت آن ادقام فناوری بلاکچین می باشد. 


4-ارتباط وسیع اجتماعی:
غیر از افزوده شدن بلاکچین به این اکوسیستم، شما با ترکیب فناوری های دنیای دیجیتال که امروزه تحول زیادی در زندگی ما داشته است روبرو هستید.
 
ادغام عناصر واقعیت مجازی (VR)، که از قبل با آن آشنا هستید. علاوه بر آن در نسل سوم از پیشرفته ترین دستاورد های هوش مصنوعی استفاده می شود و همچنین اضافه شدن واقعیت افزوده را برای بهبود این شبکه خواهیم داشت که موجب ارتباطات بسیار قوی اجتماعی میان کاربران این نسل می شود.
به طور مثال: دنیای جدیدی که به آن متاورس میگویند. دنیایی سه بعدی که کاربر های آن با استفاده از یک آواتار می توانند به صورت آنلاین املاک خریداری کنند یا به تور های مسافرتی اروپایی بروند در صورتی که بر روی کاناپه خانه ی خود دراز کشیده اند. 


5-غیر متمرکز:
یکی از بزرگترین مشکلات نسل جوانان جامعه، سخت گیری های مکرر خانواده و متمرکز بودن روی آن ها است. این ساختار متمرکز برای نه تنها جوانان بلکه برای همه ی افراد غیر قابل تحمل است. زمانی که یک پرنده کوچک را در داخل قفس زندانی می کنید در طول عمر خود عذاب می کشد. 
نسل وب 2 با ما نیز همین کار را کرده است؛ متمرکز بودن و سانسور شدن محتوا های ما باعث شده تا از این پلتفرم ناراضی باشیم.

در وب 3 همه چیز غیر متمرکز است و دیگر خبری از محدودیت های ارگان ها یا سازمان ها نمی باشد. پس در نتیجه کسی نمیتواند اطلاعات و محتوای شما را سانسور کند. 

 

کلام آخر

نسل سوم اینترنت وب که WEB 3 نام دارد، غوغای جدیدی را در دنیا ایجاد خواهد کرد و با ترکیب نسل اول و دوم، نسلی باور نکردی و حیرت آور را به بازار عرضه می کند. شبکه ای غیر متمرکز که سانسور های نسل قبل را از میان برده است و اجازه محدودیت را از ارگان ها و سازمان ها سلب کرده است. با افزودن اینترنت اشیا، عینک های واقعیت مجازی، دنیای متاورس و فناوری بلاکچین محبوبیت بسیار عجیبی را در بین عموم ایجاد خواهد کرد و دسترسی عمومی را بالا می برد به طور مثال دیگر احتیاجی به مراجعه املاک، بانک ها شرکت های بیمه و ... نداریم و با استفاده از این نسل هوشمند که از پیشرفته ترین فناوری هوش مصنوعی نیز می باشد، از رفتن به این اماکن اجتناب خواهیم کرد و با زمان خیلی کم می توانیم خرید و فروش های خودمان را انجام دهیم یا حتی بدون مراجعه به دفاتر توریستی بلیط تهیه کنیم و کافیست فقط روی مبل خانه بنشینیم و اجازه دهیم دنیای پیشرفته وب 3 ما را به هر جای دنیا که می خواهیم ببرد و از سفر با آن لذت ببریم. امیدواریم مطالب خوبی را برای شما عزیزان ارائه کرده باشیم.