با پروژه اسکم تیمون (TMON) اینجاییم تا بررسی هایی در رابطه با این تیم داشته باشیم. 
همانطور که قبلا با توکن ERC20  آشنا شدید، میدانید که یکی از ترفند های این تیم استفاده از اسم اعتبار گروه ها و افراد دیگر است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

تیمون یک سایت فروش محصولات می باشد اما با تیمون معروف که یک فروشگاه آنلاین کره ای است یکی نیست، این سایت کلاهبردار از نام فروشگاه کره ای سو استفاده کرده تا مورد اعتماد کاربران قرار گیرد؛ این ترفند یکی از متداول ترین راه های کلاهبرداری میباشد که قبلا هم به آن اشاره کرده بودیم. 


 

TMON چیست؟

اگر در گوگل این نام را جستجو کنید متوجه خواهید شد که تیمون یک فروشگاه اینترنتی با کاربری مشابه به سایت آمازون در کره جنوبی میباشد. اما سایت فروشگاهی تیمون با دامنه دیگری، جدا از دامنه سایت اصلی کره ای، فعالیت میکند.

تایم کاری:

یکی از مباحثی که باید به آن توجه داشت، زمان شروع به کار این سایت است. فقط 6 ماه از شروع به کار تیمون میگذرد (تیمون معروف سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرد) و فاقد  رزومه کاری است و بین مردم و کاربران اینترنت هم جا نیوفتاده است. در نتیجه باید شک و تردید بیشتری نسبت به فعالیت در این سایت داشت.

 اعتبار: 

از مهمترین مواردی که سبب شده تا تیمون فیک اعتبار خود را از دست بدهد دامنه ی این سایت tmon55 می باشد که جعلی بوده و درواقع سو استفاده از نام سایت های بزرگی مثل تیمون و آمازون میباشد و از نشانه های اسکم بودن است. مردم در ابتدا استقبال زیادی از  این سایت داشتند و به جزئیات این فروشگاه توجهی نکردند.

سایت اصلی

تیمون فیک


 

آیا این سایت محصولی را به فروش میرساند؟


یکی از ترفند های ایجاد اطمینان در کاربران سایت، فروش کالاست. در واقع فروش کالا یک ظاهر طبیعی برای این سایت ایجاد کرده تا با استفاده از آن بتواند توجه افراد را به سمت دیگری سوق دهد. 
تیمون مدعی است که با انجام تبلیغات، ترافیک بازاریابی، دریافت پورسانت از فروشندگان و گرفتن کارمزد کسب درآمد می کند. در صورتی که درآمد این سایت از عضو گیری است که درباره آن صحبت خواهیم کرد.

چرا فروشندگان باید پورسانت دهند؟

 تیمون ادعا دارد با مشاوره دادن و کمک کردن به فروشندگان سایت به درخشیدن آن ها در سطح جهانی کمک میکند و در ازای آن از فروشندگان پورسانت دریافت می کند.

 تیمون چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد این سایت در پشت سایت های بزرگ پنهان شده و برای کاربران دام پهن میکند. نکته ی جالب فرآیند ثبت نام این سایت است، شما برای ورود نیازمند نام کاربری و رمز عبور می باشید در صورتیکه اگر با سایت معتبری رو به رو باشیم شرایط احراز هویت کمی پیچیده تر خواهد بود. 

یکی از نکات بسیار مهم پشتیبانی این سایت می باشد. 

پشتیبانی: 

زبان پشتیبانی این سایت، فارسی است! چرا باید زبان یک سایت خارجی، فارسی باشد؟ همین موضوع تردید ما را بیشتر میکند. کلاهبرداران سایت جعلی تیمون بر روی کاربران ایرانی دست گذاشته اند؛ البته لازم به ذکر است زبان های دیگری نیز برای پشتیبانی سایت وجود دارد.

هرمی: 

بعد از ساخت اکانت، متوجه کسب درآمد این سایت از طریق عضو گیری شدیم که همین موضوع نشانگر هرمی بودن ساختار این سیستم است. در یک ساختار هرمی تنها کسانی سود میکنند که در راس هرم هستند و بقیه اعضا مالباخته خواهند بود. نکته قابل توجه دیگر در ساختار هرمی این است که افرادی که موفق به کسب سود در یک پروژه شدند  باید از لیدر خود کسب اجازه و درخواست پاداش کنند!
پروژه های هرمی تنها در صورتی سود ده خواهند بود که عضو گیری مستمر داشته باشند. سود افرادی که در راس هرم هستند در گرو ورود سرمایه افراد جدید می باشد. اصول کار به اینگونه است که سایت سرمایه ای را مورد هدف قرار میدهد و تنها زمانی از کار خود دست خواهد کشید که به سرمایه هدف خود برسد، زمانی که به سرمایه مورد نظر خود رسیدند، پول های مردم را برداشته، در کمترین زمان ممکن غیب خواهند شد و هیچ اثری از آن ها باقی نمی ماند. 
با فرار این افراد امکان پیدا کردنشان توسط پلیس اینترپل و محکوم ساختن راس این پروژه ها تقریبا کار غیر ممکنی است. زیرا افرادی که یک پروژه کلاهبرداری این چنینی را شروع می کنند، فکر تمامی مراحل را کرده اند. 
قبلا با گلد کوئست آشنا شده اید. شرکت گلدکوئست به صورت کاملا هرمی مشغول به کار شده بود و هیچگونی مدل اقتصادی درکار نبود. به طور مثال: کالایی برای فروش و عرضه وجود نداشت و همین سبب شد در همان ماه های اول بسیاری از مردم متوجه کلاهبرداری این شرکت شده و از آن خارج شوند. همین سبب شد تا سایر پروژه ها با ساختار هرمی با ترفندهای دیگری وارد بازار شوند. به طور مثال برای جلب اعتماد کاربران خرید و فروش کالا را به پلتفرم خود اضافه کردند و  یا از اسم یک سایت مورد اعتبار استفاده میکنند که سبب میشود تا کمتر درباره عملکرد این سایت ها شبهه ایجاد شود (به این ساز و کار مدل اقتصادی می گویند)


ثبت فروشگاه در تیمون: 

با اینکه سایت تیمون شناخته شده نمی باشد ولی برای افتتاح فروشگاه کاربران باید مبلغ 100 دلار پرداخت شود تا بتوانند شروع به فعالیت کنند. (واریز پول نیز باید تتر باشد) بعد از پرداخت کاربر میتواند در یک سایت کلاهبرداری مشغول به کار شود!


ثبت سفارش:

ثبت سفارش در این سایت بستگی به سطح ما دارد و در پایین ترین سطح ممکن میتوان 30 سفارش در سایت ثبت کرد و برای هر سفارش هم قادر به دریافت 0.14 دلار پاداش خواهیم بود، این عدد به عنوان پاداش بسیار ناچیز است پس سبب میشود تا کاربران برای بالاتر رفتن سطح خود تلاش کرده تا پاداش های بیشتری دریافت کنند. 
سطح شما به دو صورت افزایش پیدا میکند، یکی با عضو گیری و دیگری با ثبت سفارش و آوردن سرمایه بیشتر، در همین نقطه هرمی بودن این سایت عیان میشود.
شما برای بالا رفتن سطح خود، غیر از افزایش سرمایه در این سایت باید افراد جدیدی را به عنوان زیرمجموعه دعوت کنید؛ چون افراد سرشاخه باید سود دریافت کنند و در واقع شما وسیله ای برای سود افراد سر شاخه هستید.

 
قدرت رسانه:

رسانه هایی مثل تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب و آپارات مشغول تبلیغ این سایت می باشند. 
سایت دیوار آگهی هایی مبنی بر نام تیمون و.... ثبت کرده بود که با اثبات کلاهبرداری این سایت آگهی ها از روی دیوار برداشته شد.
افرادی که در شبکه های اجتماعی تبلیغات این سایت را انجام می دهند روزانه ۴ دلار به عنوان پاداش دریافت میکنند پس روز به روز تبلیغات خود را برای تیمون افزایش می دهند تا پاداش بیشتری دریافت کنند.
به تازگی خبر هایی منتشر شده است که کاربران نمیتوانند برداشت هایشان را انجام دهند و پشتیبانی هم پاسخگو کاربران نیست که همین موضوع نشان دهنده اتمام این پروژه است. طبق آماری که به دست ما رسیده بیشترین ورودی این سایت از کشور رومانی می باشد، در واقع هدف اصلی این سایت ایرانی ها نبوده اند اما با توجه به قدرت رسانه پای این سایت به کشور ایران هم باز شده و سرمایه ایرانیان را نیز درگیر شده است. از اطلاعاتی که در سایت Whois به دست ما رسیده، دامنه ی این سایت در کشور آمریکا ثبت شده است.  

خروجی کیف پول تیمون:

کاربران سایت تیمون تتر هایشان را به کیف پولی واریز می کردند، تیم ایران سیف پل، ورودی ها و خروجی های این آدرس را بررسی کرد و متوجه شدیم در فاصله 3 الی 5 روزه تمامی واریزی های این کیف پول به آدرس دیگری منتقل می شود که نشان دهنده انتقال پول ها به آدرس های دیگری است تا ردی از پول باقی نماند. 

 

 

کلام پایانی:

یک پروژه هرمی در دنیای ارز دیجیتال که با سو استفاده از اسم سایت دیگری، اعتماد را برای کاربران خود ایجاد می کند. هر کاربری که سرمایه خود را افزایش دهد، پاداش دریافت می کند و در ازای افزایش سرمایه و عضو گیری سطح شما را بالا میبرد. در واقع، سایت تیمون شما را قانع میکند تا علاوه بر سرمایه خود، سرمایه دیگران را نیز وارد این پروژه کلاهبرداری کنید. در این مقاله خوشبختانه توانسته ایم مدارک و مستنداتی را مبنی بر اسکم بودن این سایت ارائه کنیم که با خواندن آنپ آگاهی کامل نسبت به کلاهبرداری این تیم بدست می آوردید. تمامی تلاش تیم ایران سیف پل، جلوگیری از هدر رفتن سرمایه و به دام افتادن کاربران کیف پول سخت افزاری S1 سیف پل است.