آیا صرافی بلم (BELEM) کلاهبرداری است یا نه؟

 


صرافی بلم یکی دیگر از صرافی هایی است که با ترفند های مختلف، افراد نا آگاه را جذب خود می کند. در ادامه بیشتر به آن میپردازیم.

نکاتی درباره این پروژه:

  • نداشتن مجوز فعالیت قانونی
  • نامشخص بودن هویت و مکان فعالیت صرافی (Belem)
  • طبقه بندی فیشینگ بودن این صرافی توسط سایت های بزرگ
  • در دسترس نبودن هیچگونه آمار و اطلاعاتی درباره حجم معاملات خرید و فروش
  • نداشتن اطلاعات تماس و ارتباط با پشتیبانی صرافی
  • اعتراض کاربران بلم درباره بلوکه شدن حساب هایشان در این صرافی
  • درگاه های پرداخت ریالی، که در عرصه کریپتو بسیار غیر منطقی به نظر می آید. 
  • احراز هویت با کد ملی 

 

بلم مدعیست که به کاربران ایرانی خدمات ارائه میدهد. درصد بسیار زیادی از برترین صرافی های بزرگ کریپتویی جهان خدمات و نقل و انتقالات ارز های دیجیتال را به دلیل تحریم های بین المللی برای ایرانیان محدود و ممنوع کرده اند؛ پس این موضوع اولین مساله ای است که باید با دقت بیشتری در مورد بلم و اسکم بودن یا نبودن آن بررسی کرد.
طبق تحقیقات ایران سیف پل و با یک سرچ ساده، متوجه خواهید شد که نام این صرافی در وبسایت رسمی Coinmarketcap یافت نمی شود که نشان دهنده نامعتبری این صرافی است. 
باید دقت داشته باشید 90 درصد کاربران این صرافی ایرانی هستند، پس جای بحث زیادی خواهد داشت.
مورد مشکوک بعدی اطلاعات تماس این صرافی است که در سایت این صرافی قرار نگرفته است و تنها راه ارتباطی شما به صورت ایمیل است. 

 

شعبه های صرافی بلم

 


آمریکا و کانادا: اگر بخواهید در کانادا و یا آمریکا صرافی باز کنید، باید از فیلترهای شدید و سخت گیرانه امنیتی به همراه پروسه های مالی و اعتبارسنجی طولانی گذر کنید که کار دشواری است و هر صرافی، موفق به گذراندن این مراحل نمی شود.
سنگاپور: شرایط باز کردن صرافی و حتی یک مغازه ساده هم در این کشور کار بسیار دشوار تری نسبت به آمریکا و کانادا می باشد. 
کره جنوبی: کشور کره با وجود تفریحات و آزادی هایی که برای مردمش فراهم کرده است، در زمینه های اقتصادی و مالی بسیار سخت گیرانه و جدی عمل می کند، به طوری که با رعایت نکردن کوچک ترین ماده و تبصره های قانونی، ممکن است جریمه های نقدی و حتی زندان نیز در انتظار شما باشد.
ویتنام: ویتنام غول تبادلات کالا های اورجینال جهان است، پس بدین ترتیب انجام معاملات نیز مشکل و سخت می باشد؛ چه برسد به باز کردن صرافی در این کشور که نیاز به حجم پول هنگفتی برای شروع دارد.
فیلیپین: فیلیپین در مقایسه با کشور های دیگر راحت تر اجازه باز کردن صرافی را صادر میکند، اما باید در نظر گرفته شود که شما الزام به داشتن نقدینگی بسیار بالایی هستید تا اجازه افتتاح صرافی برای شما صادر شود.

نتیجه

بر خلاف آن چیزی که صرافی بلم اعلام کرده است، در هیچ کدام از این کشور ها و در هیچ آدرس مشخصی صرافی نداشته و هیچگونه مستنداتی مبنی بر فعالیت قانونی در این کشورها ارائه نکرده است.

 

سوال مهم!!!!
اگر این صرافی در جای جای دنیا شعبه دارد، پس چرا 90 درصد کاربران آن ایرانی هستند؟ 


نکته جالب توجه این است که این صرافی نه تنها به کاربران ایرانی (با وجود محدودیت ها و تحریم های بین المللی ایرانیان در سراسر جهان) خدمات می رساند، بلکه کاربران بدون نیاز به Vpn یا Vps می توانند وارد صفحه این سایت با آی پی ایران شوند. کاربران ایرانی می توانند به راحتی در این صرافی احراز هویت انجام دهند؛ که طبق آنچه پیشتر گفته شد با توجه به محدودیت های بین المللی و تحریم های جهانی برای ایرانیان در بازار کریپتو، این مساله نیز شبهه برانگیز و قابل بررسی بیشتر است اما به تنهایی بر اساس این مورد نمی توان نتیجه گیری برای اسکم بودن این صرافی کرد؛ چراکه صرافی های نام آشنای دیگری چون بینگ ایکس یا کوینکس نیز احراز هویت کاربران ایرانی را انجام می دهند و به آن ها خدمات کریپتویی ارائه میکنند. پس به بررسی موارد بیشتری درمورد این صرافی می پردازیم.

 

 

سوالی که بیشتر کاربران از ما میپرسند این است که آیا صرافی بلم ایرانی است؟ 


جواب این سوال را با قطعیت نمی توان داد اما طبق آمار سایت سیمیلاروب حدود 90 درصد کاربران این صرافی ایرانی هستند و هدف اصلی آن کاربران ایران است که به علت محدودیت های ذکر شده به دنبال صرافی هستند که به آن ها خدمات ارائه دهد؛ حال آن که این صرافی ادعای کسب درآمد از طریق عضوگیری و پرداخت سودهای نجومی را هم دارد؛ چیزی که ایرانی ها به خوبی با آن آشنا هستند و سابقه طولانی در این زمینه دارند.


برداشت از صرافی بلم به چه صورت است؟

روز های اولیه این پروژه امکان برداشت حتی به صورت ریالی از درگاه بانکی امکان پذیر بود (با وجود کامزد های بسیار بالای برداشت) تا زمانی که کم کم واریزی ها با تاخیر های زیادی مواجه شد، که موجب نارضایتی کاربران گردید. رفته رفته نارضایتی ها بشتر شد تا جایی که برداشت های این صرافی به صورت کامل متوقف شد و کاربران به بهانه های مختلف اجازه برداشت از حساب خود را نداشتند. 
بر اساس تحقیقات، این سایت در لیست سایت معتبر کوین گکو نیز یافت نمی شود، که این موضوع اطلاع از آمار حجم خرید و فروش های این صرافی را تقریبا ناممکن می سازد.


طبق گزارشاتی که سایت "Scam Detector" در اختیار ما قرار می دهد، اطلاعاتی را بدست آوردیم که دانستن آن خالی از لطف نخواهد بود:
1-    تاریخ ایجاد دامنه: 11 ژوئن 2022 
2-    میزان محبوبیت: صفر 
3-    وضعیت ریسک: 99/100
4-    احتمال مشکوک بودن وبسایت: 100/100
5-    رتبه اسپم: 1/100


الگوریتم های این سایت نشان دهنده احتمال بسیار بالای فیشینگ بودن صرافی بلم است.


پلیس ایران بخشی از عوامل این پروژه را دستگیر کرده و یکی از مجرمین این پرونده به کلاهبرداری مبلغ 8 میلیارد تومان اعتراف کرده است.
اگر به مقایسه قیمت های داده شده توسط بلم در صفحه این سایت بپردازیم متوجه تناقض شدید بین قیمت واقعی ارزها خواهیم شد. برای مثال قیمت رمز ارز HTO حدود 12.54 دلار است، در حالیکه در سایت Coinmarketcap قیمت واقعی آن 0.029 دلار است.
                                                                   

                                                          
BEM ارز بومی خود این صرافی است که در هیچکدام از صرافی های معتبر دیگر وجود نداشته و تنها صرافی که این ارز را دارد، خود بلم است!! 
ایمیل در دسترس این سایت No-reply بوده و امکان پاسخ دادن از سمت صرافی به کاربران وجود ندارد. تصور داشته باشید تنها راه ارتباط شما با بلم یک ایمیل بدون پاسخ است!

 

زیر مجموعه گیری

بدون کد معرف خبری از ثبت نام نخواهد بود!
تنها زمانی قادر به ثبت نام در این سایت هستید که یک کد معرف (Referral Code) داشته باشید.

نحوه گرفتن کد معرف توسط سر گروه ها و از طریق زیر مجموعه گیری می باشد. زیر مجموعه گیری اصلی ترین روش کسب درآمد در این صرافی است. کاربران با معرفی اعضای جدید که مجبور به سرمایه گذاری حداقلی در این صرافی هستند، می توانند درصدهای مشخصی سود دریافت کنند؛ هرچه تعداد معرفی ها بیشتر باشد، مجموعه بزرگتر و سرمایه جذب شده بیشتر خواهد بود و نتیجتا سود معرف بالاتر. این گروه ها در تلگرام به وفور یافت می شوند و یکی از نشانه های اصلی هرمی بودن این صرافی هستند.
 

همیشه دقت داشته باشید در حالت کلی، 99 درصد پروژه هایی که کسب درآمد از طریق عضوگیری و با سود های بالا و درآمد های وسوسه انگیز همراه باشد، پانزی یا هرمی هستند که کلاهبرداری محسوب می شوند. 

 

آیا میتوان پول از دست رفته را پس گرفت؟ 

 


اگر مال باخته هستید، شاید با شکایت از عوامل اصلی، بتوانید به پولتان برسید اما مخفی بودن هویت سرشاخه های این پروژه کار شما را سخت خواهد کرد و معمولا بسیار طولانی، طاقت فرسا و غیرمنطقی خواهد بود اگر خودتان بخواهید این کار را انجام دهید. اگر نظر ما را بخواهید، باتوجه به کد معرف که توضیحش را دادیم، شاید بتوان از سرشاخه خود به سرشاخه های بالاتر برسید و توسط مراجع قانونی اقدام به شکایت علیه آنان کنید. گرچه که با مراجعه به پلیس فتا می توانید موضوع را مطرح کرده و شکایت خود را از صرافی بلم ثبت کنید.
در پیام رسان تلگرام گروهی با عنوان مالباختگان بلم تشکیل شده است که میتوانید از سرشاخه های بلم اطلاعات مهم تری را بدست آورید. اما همچنان مراقب باشید چون در تلگرام نیز اشخاصی شروع به پیام دادن به مالباختگان کرده اند و در ازای دریافت رمز ارز، وعده بازپس گرفتن پول شما را می دهند. این افراد هم کسانی هستند که از آب گل آلود ماهیگیری میکنند، پس مراقب باشید از یک سوراخ دو بار گزیده نشوید و به دام آنها نیافتید. 

"بیش از 8 میلیون معامله گر برای شرط بندی روی سود های آتی در توکن بلم صف میکشند"


این پیام توسط کانال تلگرامی رسمی بلم منتشر شده است. این پیام نشان از تعداد بالای کاربران و متاسفانه اعتبار بیش از حد آن ها به این صرافیست. هرچند صرافی بلم با انتشار این خبر سعی در بزرگ نمایی اعتبار خود دارد تا این موضوع را به خود ربط دهد اما این خبر بیشتر از اینکه به اعتبار بلم مربوط باشد، بیشتر مربوط به ناآگاهی و مبتدی بودن کاربران این صرافیست که به راحتی بدون بررسی دقیق به این صرافی اعتماد کرده اند. 
اینگونه پیام ها باعث عادی جلوه دادن چهره صرافی از طریق نشان دادن محبوبیت بالای آن و تحریک کاربران برای سرمایه گذاری در صرافی است.

 


شرکتی که پشتوانه صرافی بلم است، شرکت Four Leaf Clover نام دارد، که آدرس آن fourcloverworld.com می باشد. ساز و کار این شرکت گرفتن زیرمجموعه برای بقاست و اقدام به خرید و فروش توکن ارز دیجیتال خود با ارزش بسیار کم میکند. علاوه بر آن وعده سود 30 درصدی را به سرمایه گذاران داده است که این موضوع ایجاد شک و تردید میکند، چون توکن های فهرست شده در لیست صرافی وجود خارجی ندارند. در ادامه با توجه به سبک کار کلاهبرداری بلم یعنی پانزی بودن این صرافی، با زیاد شدن حد سرمایه جمع شده و افزایش تعداد کاربران این صرافی، دیگر خبری از توکن و ارز دیجیتال نخواهد بود.

 

 

سخن پایانی


صرافی بلم با بلوکه کردن حساب ایرانیان و اعتراض و شکایت آنها سر و صدای زیادی بپا کرده و مجهول بودن هویت اصلی گردانندگان این پروژه کلاهبرداری، نبود پشتیبانی و عدم ارتباط با این صرافی و روش کسب درآمد از طریق عضوگیری هرمی آن، نشان دهنده اسکم بودن آن می باشد. 
با به اشتراک گذاشتن این مطلب با دوستان و اطرافیانتان می توانید از به دام افتادن آن ها جلوگیری کنید.