همانطور که از اسم آن مشخص است کپی تریدینگ به شما اجازه می دهد تا پوزیشن هایی که یک معامله گر دیگر باز کرده را مستقیماً کپی کنید. شما مقدار سرمایه گذاری خود را تعیین می کنید و به طور خودکار و در real-time همه چیز را کپی می کنید. در واقع زمانی که آن معامله گر معامله ای انجام دهد، حساب شما نیز همان معامله را انجام خواهد داد.

 

 لینک  پروفایل کاربران در بروکر لایت فایننس

 

کپی تریدینگ می تواند گزینه مناسبی برای کسانی باشد که وقت، تجربه و یا دانش کافی برای سرمایه گذاری و یا ترید کردن در بازارهای مالی را ندارند. به همین دلیل، بسیاری از کارگزاری ها امکان کپی تریدینگ را ارائه می دهند. 
سوالات متعددی در زمینه کپی تریدینگ از کارشناسان ما پرسیده میشود؛ یکی از این سوال ها این است:

 برای شروع کپی تریدینگ حداقل به چه مقدار دارایی احتیاج است؟

حداقل مقدار پول برای شروع کپی تریدینگ به بروکر شما بستگی دارد، هرچند شما می توانید با حداقل 100 دلار شروع کنید، اگرچه ممکن است با این مقدار سرمایه فرصت های شما محدود باشد.

معمولاً تریدر کپی کننده توانایی قطع معاملات کپی شده و یا مدیریت آنها را دارد. آنها همچنین می توانند کپی کردن را به طور کامل متوقف کنند. سرمایه گذاران می توانند در صورت مشخص کردن تریدر اصلی تا 100٪ تخفیف اسپرد را در معاملات شخصی خود دریافت کنند. این طرح های پاداش به منظور تحریک معامله گران برای اجازه دادن به دیگران برای نظارت و کپی کردن معاملات آنها به جای معامله خصوصی، ارائه میشود.

کپی تریدینگ منجر به توسعه نوع جدیدی از پورتفولیو سرمایه گذاری شده است، که برخی از کارشناسان این حوزه آن را "پورتفولیو های مبتنی بر افراد" یا "پورتفولیوهای سیگنال" (همان کپی ترید خودمان)می نامند (با اقتباس از اصطلاحات بازار سیگنال MetaQuotes). 

 

سوال متداول دیگر پرسیده شده از کارشناسان ما این است که

تا چه حد به کپی تریدینگ نیاز داریم؟

 میتوان گفت نیاز به کپی تریدینگ بستگی به حجم دانش و تجربه ما در این زمینه دارد. وقتی دانش و تجربه ما در ترید کردن، تحلیل و شناخت نمودارها بالا باشد، کپی از معاملات سایر تریدرها برای ما مناسب نخواهد بود و یا حداقل روش های مناسب تری برای ما وجود دارد اما همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم این روش مناسب افراد مبتدی، کسانی که زمان زیادی برای وقت گذراندن دربازارهای مالی ندارند، افرادی که مدام متضرر میشوند و دانش و شناخت پایینی از این پلتفرم دارند می باشد. 

 

مزایای استفاده از کپی تریدینگ

 


یکی از موارد قابل اهمیت برای تریدرها پر ریسک بودن فعالیت در این زمینه است. کپی تریدینگ تا حد زیادی از ریسک از دست رفتن سرمایه ما جلوگیری میکند. دیگر مزیت کپی تریدینگ این است که راه بسیار خوبی برای بدست آوردن تجربه و آموزش دیدن به روش صحیح است و این آموزش تریدر کپی کننده را به هدفش نزدیکتر می کند.

 


•    از دست دادن سرمایه
قبلا در مقالات ایران سیف پل با قانون  90-90-90 آشنا شدید، این قانون توضیح میدهد که  90 درصد تریدر ها در 90 روز اول کاری 90 درصد سرمایشان را از دست میدهند. کپی تریدینگ، به کمک شما می آید تا بتوانید ریسک انجام معامله را تا حد ممکن کاهش دهید. در ادامه بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد.

•    بدست آوردن تجربه
یکی دیگر از مزایای کپی تریدینگ به دست آوردن تجربه است، چراکه وقتی شخصی جای شما ترید می کند از تجربیات بیشتری برخوردار است و به زبان امروزی مثل یک اوستا کار محسوب میشود که میتواند تجربیات خود را به یک شاگرد مبتدی منتقل کند.

•    استراتژی برتر
وقتی شما وارد پروسه کپی تریدینگ می شوید شخصی برای شما ترید میکند که با استراتژی خود توانسته حسابش را به سود برساند، پس استراتژی این فرد برتر است.

•    کپی از چند ترید
موردی که قبلا هم درباره آن صحبت کرده ایم. شما با استفاده از چند تریدر میتوانید وارد پوزیشن شوید؛ این بدیهی است که شما نخواهید به یک تریدر اعتماد کنید، برای همین میتوانید از پوزیشن سایر تریدر ها هم استفاده کنید؛ درواقع امکان این را دارید که از چندین تریدر کپی کنید.

•    فرد پولدار خانواده
اگر در خانواده ی خود فردی را دارید که از همه پولدار تر باشد میبینید که همه دوست دارند به اون فرد نزدیک باشند و از سبک زندگی و نحوه پول درآوردن او کپی کنند. اگر این شخص پیشنهاد بدهد که سرمایه ات رو به من بسپار تا از راهی که بلدم سرمایه ات را بیشتر کنم، شما با شنیدن این پیشنهاد نه تنها خوشحال میشوید بلکه در کمترین زمان کل حجم سرمایتان رو به فرد مقابل میسپارید و چون فرد پولدار سرمایه خودش هم در این امر سهیم است قطعا سرمایه شما و خودش را به خطر نمی اندازد!  

•    رابطه برد = برد

قبلا اشاره ای به این موضوع داشتیم که وقتی شما پولی را در کپی تریدینگ قرار میدهید شخص تریدر با وارد شدن به معامله، پول و سرمایه خودش هم درگیر خواهد بود پس هیچوقت سرمایه شما و خودش را به خطر نمی اندازد، درواقع شما سوار یک قایق هستید ولی چون پارو زدن بلد نیستید از تجربه کسی که قایق سواری حرفه ایست استفاده میکنید و اگر قایق غرق بشود هر کسی که در قایق هست هم غرق خواهد شد.

•    نسخه دمو (demo)
شما در کپی تریدینگ از این قابلیت برخوردارید که در نسخه دمو باشید یعنی پول شما مجازی است و سرمایه شما در معرض خطر نیست ولی بازار کاملا واقعی و حقیقی است؛ این کار ترس شما کاهش و تجربه را افزایش خواهد داد.

•    رزومه کاری و شهرت
به این موضوع دقت کنید، شخصی که سرمایتان را به او میسپارید یا فرد مشهوری بوده و یا رزومه کاری خوبی ارائه کرده است که باعث شده تا شما به او به عنوان تریدر مرجع اعتماد کنید؛ پس در نظر داشته باشید اگر آن شخص سرمایه شما را کم کند و یا به کل از بین ببرد در واقع رزومه کاری و شهرتش را نابود کرده است و بالعکس اگر سرمایتان را افزایش دهد خود شما شروع به تبلیغ این شخص خواهید کرد؛ در نتیجه شخص کپی تریدر، سعی در به ثمر رساندن یک معامله خوب دارد.

•    تعیین حد ضرر
در کپی تریدینگ شما این قابلیت را دارید که تعیین کنید چه مبلغی از سرمایه شما نزد تریدر و یا تریدر ها قرار بگیرد، همین امر از ضرر زیاد جلوگیری کرده و از مزایای کپی ترید محسوب میشود.

•    ریسک پایین
همانطور که گفته شد شما با تعیین مثلا 10 درصد سرمایه خودتان از ضرر زیاد جلوگیری می کنید؛ با یک استراتژی برتر، قوی و تجربه بالا ریسک انجام این کار را تا کمترین حد کاهش خواهید داد.

•    شفافیت
در کپی تریدینگ کلیات عملکرد، سود و زیان آن برای ما و عموم مردم قابل مشاهده خواهد بود که این موضوع یکی دیگر از مزایای خوب کپی تریدینگ است.

•    جستجو
شما میتوانید با جستجو در کپی تریدینگ معامله گران حرفه ای را زیر نظر داشته باشید و از عملکرد آنها مطلع شوید.

•    بشین و سود کن
اگر خودتان ترید کنید فشار بازار، نگرانی ها، تجربه پایین، نداشتن سواد و علم کافی و ... ممکن است اجازه بدست آوردن سود را از شما بگیرد ولی وقتی دست شخصی باشد که به تمام این موارد مسلط است میتوانید از گرفتن سود لذت ببرید.

•    سود بانکی
سود در بانک های خارج از ایران بسیار پایین است؛ ما از سود های خارج ایران صرف نظر میکنیم و مبنا را سود بانک های ایرانی قرار میدهیم. در ایران سود بانکی بالاست و شما با قرار دادن ریال در بانک سود خوبی دریافت میکنید ولی درصد تورم روز به روز به صورت نجومی در حال افزایش است، به طوری که سود بانکی شما از آن جا میماند؛ اما در بازار های مالی جهانی مثل: فارکس، بورس، ارز دیجیتال و ... علاوه بر اینکه با پروسه کپی تریدینگ میتوانید سود خیلی بالاتری از بانک ها دریافت کنید، در نظر داشته باشید که درآمد شما دلاری خواهد بود، قیمت دلار بالا خواهد رفت و ارزش ریال کم میشود که این به نفع شماست که به دلار کسب درآمد کنید.

•    امنیت (security) بالای دارایی

در حساب کپی تریدینگ فقط شما هستید که میتوانید به حساب دسترسی داشته باشید، برداشت کنید و هیچ شخص دیگری نمیتواند این کار را انجام دهد. در واقع سرمایه شما در اختیار خودتان قراردارد که این یکی از مهمترین نکات در بازار های مالی است.

•    دریافت کمیسیون
اگر شما در حساب کپی تریدینگ، اجازه دهید شخص دیگری عملکرد شمارا ببیند و از آن کپی برداری کند، از سود بدست آمده درصدی به شما تعلق میگیرد که این درصد قابل تغییر است و توسط خود تریدر مشخص می شود.

یکی دیگر از مزیتهای مهم استفاده از کپی تریدینگ قابلیت میرور تریدینگ (Mirror trading) یعنی کپی کردن از چندین تریدر به صورت همزمان است. این کار سبب میشود تا تنوع در سرمایه گذاری و ترید کردن به سبک های متفات بیشتر شود.

 

روش کار کپی تریدینگ

 


مهمترین عامل تاثیرگذار در کپی تریدینگ، رفتار تریدر است؛ شاید به نظربرسد که کپی تریدینگ به دانش و استراتژی کاربر بستگی دار اما همچنان اقداماتی که طی معاملات رخ میدهد مهمترین عامل موثر در کپی تریدینگ می باشد چرا که ما در واقع این اقدامات را کپی میکنیم.
در واقع وقتی ما به عنوان کپی کننده، تریدری را انتخاب می کنیم و بعد از آن سبد سرمایه ما به سبد آن ترید متصل می شود و هر پوزیشنی که تریدر باز کند خود به خود از حساب او به حساب ما کپی می شود و این کپی تریدر است که تصمیم می گیرد که چقدر از سرمایه خود را به حساب تریدر اصلی متصل کند. همین امر نشان دهنده میزان اهمیت رفتار در ترید می باشد.

 

تفاوت کپی تریدینگ (Copy trading) و میرورتریدینگ (Mirror trading)

 


میرورتریدینگ یک سیستم پیچیده است که برای سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری مبالغ هنگفت برای دنبال کردن حجم بسیار زیاد معاملاتی هستند عالی است. اگر این سبک معاملاتی را انجام می دهید، به یک سرمایه بزرگ پایه نیاز دارید و در نتیجه باید مایل باشید که نوسانات پول زیادی را در حساب خود مشاهده کنید. در نتیجه، میرورتریدینگ می تواند برای معامله گران جدید و حجم کمتر ترسناک باشد. میرورتریدینگ همچنین می تواند شامل فعالیت های بسیار زیادی باشد که در حساب شما انجام می شود، بنابراین اگر از این استراتژی استفاده می کنید، باید دائماً حساب معاملاتی مالی خود را زیر نظر داشته باشید تا بررسی کنید که وجوه کافی برای وارد شدن به تمام پوزیشن های معاملاتی را دارید.
کپی تریدینگ جایگزین ساده تری برای میرورتریدینگ ارائه می دهد که ممکن است برای معامله گران در مقیاس کوچک یا مبتدی مناسب تر باشد. در کپی تریدینگ می توانید معامله گران فردی را برای کپی کردن انتخاب کنید. در نتیجه، می‌توانید درصدی از موجودی حساب خود را به دنبال کردن یک معامله‌گر، یا به دنبال کردن چندین معامله‌گر به طور همزمان اختصاص دهید.


در نهایت کپی تریدینگ راهی ساده تر و انعطاف پذیرتر برای کپی کردن استراتژی است که به سرمایه گذاران آزادی بیشتری برای آرامش و لذت بردن از معاملات خود ارائه می دهد. 

 

قابلیت کپی تریدینگ فارکس در بروکر لایت فارکس (لایت فایننس)


یکی از با سابقه ترین بروکرهای فعال در بازار فارکس کارگزاری لایت فایننس می باشد. بروکر لایت فارکس از محبوب ترین پلتفرم های ارائه دهنده سرویس های معاملاتی فارکس و کپی تریدینگ برای ایرانیان می باشد.
این بروکر در سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را شروع کرد. ابتدا این فعالیت در جزایر مارشال و بعد از آن در قبرس، سنت وینسنت و گرنادین شکل گرفت. بروکر لایت فارکس نام یکی از شعبات خود را به لایت فایننس تغییر داد که کاربران ایرانی برای استفاده از این بروکر باید از نسخه لایت فایننس استفاده کنند.
بروکر لایت فارکس یکی از بهترین صرافی ها در زمینه افتتاح حساب است به طوری که میتوان این بروکر را در این زمینه پیشگام دانست. بروکر لایت فارکس برای افراد مبتدی و کسانی که میخواهند فعالیت خود را با سرمایه کم آغاز کنند یکی از بهترین گزینه ها برای کپی ترید می باشد.

از مهم ترین نکات قابل بررسی در صرافی لایت فارکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
•    ۱۲۰ نماد معاملاتی قابل معامله
•    قابلیت کپی تریدینگ
•    استفاده از متاتریدر برای ارایه خدمات
•    پشتیبانی اختصاصی فارسی برای ایرانیان
•    قابلیت افتتاح حساب اسلامی
•    برداشت آنی
•    قابلیت واریز ارزهای دیجیتال (تتر)


انواع حساب در لایت فارکس


از مهمترین مواردی که در هر بروکری باید مد نظر قرار داد انواع حساب در آن بروکر است. در این قسمت از مقاله به برسی حساب ها و خصوصیات آنها خواهیم پرداخت.
در بروکر لایت فارکس دو نوع حساب برای کاربران وجود دارد. حساب Ecn و حساب Classic. 
حداقل مقدار واریزی در حساب های Ecn و  Classic با هم برابر است و مبلغ قابل پرداخت ۵۰ دلار می باشد. میزان اسپرد در این دو حساب متفاوت بوده و در حساب Ecn شناور از ۰ پیپ است، این درحالی است که میزان اسپرد در حساب  Classic شناور و از ۲ پیپ است. همچنین کمیسیون برای حساب های Ecn وجود ندارد ولی کمیسیون شامل حال حساب Classic میشود. درنهایت هردو این حساب ها سوشال تریدینگ دارند و دارای استاپ اوت ۵۰ درصدی هستند. سایر ویژگی های مربوط هریک از این حساب ها در جدول زیر آمده است.
 

 

کپی تریدینگ در لایت فارکس

 


قابلیت کپی تریدینگ در لایت فارکس این امکان را به معامله گر میدهد تا موفقیت های خود را به اشتراک بگذارد و با افراد در صفحه چت اختصاصی ارتباط بگیرد و درنهایت سودی را از این به اشتراک گذاری علاوه بر سود تجارت خود بدست آورد.
برای استفاده از این قابلیت باید مراحل زیر را قدم به قدم طی کنیم


-    ثبت نام در پلتفرم لایت فارکس

لینک ثبت نام مستقیم در بروکر لایت فارکس

 


-    به اشتراک گذاری معاملات برای کپی کردن:
برای انجام این کار ابتدا باید پروفایل خود را برای کپی کردن باز کنیم؛ باز کردن پروفایل به شرح زیر است:
ابتدا روی نماد فلش سمت راست بالای صفحه کلیک کنید، سپس وارد پروفایل من شده و اطلاعات شخصی را تایید کنید. 
حالا میتوانید نماد و اسم مستعار برای خود انتخاب کنید و استراتژی خود را به پلتفرم ارایه دهید و درصد کمیسیون را تعیین کنید.

 
-    معامله با سود:
شما میتوانید در پلتفرم تحت وب معامله کنید و نتایج به دست آمده در پروفایل شما ثبت خواهد شد که سبب دیده شدن شما توسط کپی تریدرها می شود.
انجام معاملاتی با سود بالا و پایداری بیشتر سبب میشود سایر معامله گران نیز جذب شما شوند.

در نهایت شما با به اشتراک گذاری همه این موارد میتوانید اکانت خود را تبلیغ کنید و افراد بیشتری را به اکانت خود دعوت کنید.

 

- به اشتراک گذاری معاملات برای کپی کردن: برای انجام این کار ابتدا باید پروفایل خود را برای کپی کردن باز کنیم؛ باز کردن پروفایل به شرح زیر است:
ابتدا روی نماد فلش سمت راست بالای صفحه کلیک کنید، سپس وارد پروفایل من شده و اطلاعات شخصی را تایید کنید. 
حالا میتوانید نماد و اسم مستعار برای خود انتخاب کنید و استراتژی خود را به پلتفرم ارایه دهید و درصد کمیسیون را تعیین کنید.

-معامله با سود:
شما میتوانید در پلتفرم وب با سود معامله کنید که این سبب دیده شدن شما توسط کپی تریدرها میشود.
انجام معاملاتی با سود بالا و پایداری بیشتر سبب میشود سایر معامله گران نیز جذب شوند. 

در نهایت شما با به اشتراک گذاری همه این موارد میتوانید اکانت خود را تبلیغ کنید و افراد بیشتری را به اکانت خود دعوت کنید.


کپی کردن از معامله گران حرفه ای:
در این جایگاه معامله گر از استراتژی های معامله گران حرفه ای به اشتراک گذارنده کپی میکند
و درصد کمیسیون هم مشخص است. 

در وهله اول معامله گر باید در این پلتفرم ثبت نام کند


کپی کردن از معامله گران حرفه ای


در این جایگاه معامله گر از استراتژی های معامله گران حرفه ای به اشتراک گذارنده با درصد کمیسیون مشخص کپی می کند. 

در وهله اول معامله گر باید در این پلتفرم ثبت نام کند
 

سپس باید یک معامله گر را از میان معامله گران انتخاب کرده که این کار را میتوان با انتخاب پارامترهای مختلف شروع کرد.

 

حال برای شروع کپی میتوانیم رو پروفایل معامله گران کلیک کنیم، اطلاعات مربوط به هرکدام را مشاهده و بررسی کنیم و معامله گر مورد نظر برای شروع ترید را انتخاب کنیم.
مدنظر داشته باشید که درصدهای پایین تر اما با ثبات و ریسک پایین تر از مهمترین عوالی هستند که کیفیت کار یک تریدر را مشخص میکنند.
 
کپی کردن در لایت فارکس به چهار روش امکان پذیر است:


 

1)    کپی کردن یک به یک

در این روش حجم معامله سرمایه گذار و معامله گر اصلی با هم برابر است.


  
2)    کپی کردن به اندازه ثابت:
در این نوع کپی حجم کپی کردن به اندازه از پیش تعیین شده (مثلا دو لات) میباشد.

3)    کپی کردن با تعیین درصد: 
در این نوع از معامله با تعیین درصد ثابت به همان اندازه از کپی کردن به معامله گر سود میرسد.


4)    Equity
این نوع کپی مستلزم آن است که حجم معامله‌ای که به حساب سرمایه گذار کپی شده است با نسبت equity  کپی / equity معامله گر اصلی تعریف شود. حجم کافی سرمایه گذار برای کپی کردن معاملات در تنظیمات کپی تعریف شده است.
در پایان، امروزه کپی تریدینگ یکی امن ترین راه های سرمایه گذاری و همچنین یادگیری بازاهای مالی است که بروکری مثل لایت فارکس با ایجاد بستری مناسب و حرفه ای بسیار مفصل به آن پرداخته است تا کپی کنندگان و کپی شوندگان با رابط کاربری بسیار ساده و روان به این امکانات دسترسی داشته باشند. 
 

معایب استفاده از کپی تریدینگ

 

 

و در انتها باید بدانید که کپی تریدینگ ممکن است خطراط یا معایبی هم به همراه داشته باشد. این باور وجود دارد که سرمایه گذاران بزرگ خطایی در ترید کردن ندارند اما این باور غلط است، چراکه حتی سرمایه گذاران بزرگ هم دچار خطا می شوند و این احتمال که تریدر کپی کننده از این اشتباه کپی کند، در کپی تریدینگ وجود دارد.


از دیگر معایب کپی تریدینگ این است که این روش تریدر را به کپی کردن عادت میدهد و سبب می شود بعد از گذر کردن از مرحله ابتدایی ترید کردن و آموزش دیدن فرد قادر به ترید کردن به تنهایی نباشد.
در آخر گاهی معامله گران حرفه ای برای ارایه روش های معامله گری خود از شما هزینه قابل توجهی دریافت میکنند که می توان این مورد را از معایب استفاده از کپی تریدینگ دانست.