ما در مجموعه فنی ایران سیف پل همیشه به مارکت به دید تکنیکالی نگاه می کرده ایم و هدفمان همیشه هموارسازی مسیر دستیابی به بهترین اصول تحلیل مارکت بوده و هست؛ مجموعه ایران سیف پل به عنوان اولین و تنها نماینده رسمی کیف پول سخت افزاری در ایران با مشاهده تریدرهای موفق بسیاری که در زمینه تکنیکالی از مباحث مربوط به آسترولوژی در تصمیمات معامله گری خود بهره می بردند، در بیش از دو سال بررسی و تحلیل این مبانی، با افتخار اقدام به آموزش رایگان اصول آسترولوژی به صورت کاملا کاربردی از ابتدایی ترین مباحث تا پیشرفته ترین علوم مرتبط مابین این علم و ترید، کرده ایم.

 

هدف از این آموزش ها گسترش آگاهی عمومی و دستیابی مشتریان عزیزمان به بروزترین آموزش های مهم تکنیکالی دنیا است، که بهترین و موفق ترین تریدرها از آنها بهره می برند و خلا دستیابی به این اطلاعات در کشورمان به شدت احساس می شود. ما مثل همیشه رسالت خود می دانیم که دانش روز را در اختیار هموطن های مشتاق خود قرار دهیم و به این منظور در طی چند سری سریال مقاله ای و در صورت نیاز آموزش حتی به صورت ویدیویی یا حتی پادکست به تشریح این اصول خواهیم پرداخت.

این سبک از تحلیل یعنی تحلیل تکنیکالی مارکت به کمک دانش آسترولوژی که یکی از زیرمجموعه های تحلیل تکنیکال بشمار می آید، جایگاه خود را در بین تحلیل گران و معامله گران بازار مالی در طی سال ها بیشتر و بیشتر به دست آورده است.

در مجموعه ایران سیف پل همواره با سوالات و ابهامات زیادی در این زمینه روبرو بوده ایم و درخواست ها و پیگیری های بسیاری در این خصوص داشته ایم که به علت منابع محدود و ناقص فارسی و داخلی در این خصوص، مثل همیشه که به ارائه و معرفی بهترین دانش و مهارت های مورد نیاز در بازارهای مالی پرداخته ایم، اینبار هم آگاهی عمومی در این خصوص را وظیفه خود می دانیم. در ادامه به تشریح مبانی اولیه این دانش می پردازیم.

تعریف آسترولوژی

علم نجوم دارای دو شاخه کاربردی آسترونومی (Astronomy) و آسترولوژی (Astrology) است. آسترونومی به ماهیت و موقعیت ستارگان به کمک قوانین ریاضیات، فیزیک و هندسه می پردازد؛ مشخصه هایی از قبیل موقعیت مکانی، اندازه، نحوه حرکت سیارات، فاصله آنها نسبت به زمین و سایر مشخصات فیزیکی مربوط به حوزه را کشف و بررسی می کند. آسترولوژی به بررسی اثرات کواکب مختلف، به خصوص اثر کواکب موجود در منظومه شمسی بر روی زمین و موجودات آن می پردازد. درواقع علمی فراطبیعی به حساب می آید. طبق شواهد پیشینه این علم به بیش از پنج هزار سال قبل می رسد. بسیاری آسترولوژی را یادگاری از مردم بابل و کلدانیان می دانند که از قدیمی ترین اقوام پیشگام در این زمینه بوده اند. دانشمندان مسلمانی همچون ابویعقوب کندی و ابومعشر بلخی از این دانش کلدانیان بهره بردند. اغلب دانشمندان معروف نجوم همچون ابوریحان بیرونی، ابومعشر بلخی، خواجه نصیرالدین طوسی و بزرگان دیگری، علاوه بر آثار متعدد در زمینه نجوم (آسترونومی) در باب علم احکام نجوم (آسترولوژی) نیز تالیفات زیادی داشتند. بسیاری بر این باور هستند که عامل اصلی جدایی بین این دو شاخه نجوم به قرن شانزدهم میلادی برمی گردد که کوپرنیک نظریه خورشید مرکزی (Heliocentric) را ارائه کرد. نظریه کوپرنیک پایه های علم آسترونومی را دگرگون ساخت و منجر به جدایی آسترولوژی و آسترونومی گردید، چرا که قوانین آسترولوژی مبتنی بر نظریه زمین مرکزی بطلمیوسی (Geocentric) بود و انطباق آن با نظریه خورشید مرکزی دشوار به نظر می رسید، در نتیجه آسترولوژرها ترجیح می دهند از همین روش در نظر گیری مجزای هر دو علم تحقیقات خود را ادامه دهند.

سبک های آسترولوژی

علم آسترولوژی امروزه دارای دو سبک معروف هندی (Vedic) و غربی (Western) است؛ و البته یک سبک کمتر متداول چینی!

سبک اًسترولوژی اسلامی از دیرباز توسط دانشمندان نامداری بکار گرفته می شده و گسترش یافته است. در ایران نیز برخی فضاهای رسانه ای اقدام به تدریس آسترولوژی در سبک های مختلف به علاقمندان این علم می کنند.

سبک اسلامی آسترولوژی آمیخته ای از تجارب و اندیشه های ناب فرهنگ ها و سبک های معتبر آسترولوژی نظیر یونانیان، مصریان، کلدانیان و بابلیان، هندیها و ایرانیان باستان است. پر واضح است که سبکی با این درجه تحقیق و تلفیق، بسیار غنی خواهد بود. بسیارند آثار درخشان و ارزشمند منجمان بزرگ اسلامی نظیر ابو معشر بلخی، ابوریحان بیرونی، علیشاه خوارزمی، محمد بن جریر طبری، محمد بن حسین رازی، خواجه نصیرالدین طوسی و ده ها تن از بزرگان دیگر که کشف و احیای دوباره رموز این آثار توسط گروهی مجرب و اهل فن در این زمینه بسیار خوشایند می تواند باشد.

سومریان، آکدی ها و بابلی های باستان بین قرن چهار و دو قبل از میلاد معتقد بودند که مسائل بشری را می توان با تحلیل حرکت سیارات و ستاره ها سنجید. این پیش بینی ها را معمولا بر روی لوح های سفالی ثبت می کردند. این مدارک ثبت شده اولیه زیربنای ستاره شناسی مدرن امروزی را تشکیل می دهند.

سازه های دستی مصر باستان حاکی از این است که کاهنان اعظم پتوسیریس و نچپسو مربوط به دوران رامسس دوم به دلیل آگاهی از دانش ستاره شناسی مورد توجه بوده اند.

سازه های دستی هند و چین باستان نشان می دهد که ستاره شناسی بیش از هزاران سال جایگاه بسیار والایی در این جوامع داشته اند.

هیپارکوس فیثاغورس و افلاطون دانشمندان تاریخ یونان به آگاهی عمومی نسبت به دانش آسترولوژی کمک بسیار زیادی کرده اند. فیثاغورس مقادیر ریاضی را به روابط بین اجرام آسمانی اختصاص داد. افلاطون پیش بینی هایی در رابطه با ارتباط بین اجرام آسمانی با سرنوشت انسان مطرح کرده است. هیپارکوس نیز فهرستی از ستارگان تهیه کرد.

در زمان روم باستان ستاره شناسی و فال بینی برای شخصیت های مهم نظامی به منظور منافع سیاسی مورد استفاده قرار می گرفت. بطلمیوس و والنز از زمان امپراطوری روم کتاب هایی در زمینه ستاره شناسی به رشته تحریر درآوردند. در ۱۲۶ پس از میلاد بطلمیوس چهار کتاب درباره تاثیر ستاره ها با عنوان تترابیبلوس نوشت. والنز نیز در سال ۱۶۰ چند مجموعه در باب اصول ستاره شناسی نوشت. در سال ۳۱۲ با پذیرش مسیحیت توسط کنستانتین فالگیری جرم و ممنوع اعلام شد. با این وجود ستاره شناسی در دوران مدرن توسط متفکرانی همچون گالیله، تیکو براهه، نوستراداموس، یوهانس کپلر، سر فرانسیس بیکن، ایزاک نیوتون و بنجامین فرانکلین احیا شد.

آسترولوژی مالی و کاربرد این دانش در دنیای کریپتو

آسترولوژی یا نجوم مالی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین علوم بشر مبحثی است که اخیرا معامله گران در بازارهای مالی (بورس، فارکس و ارز دیجیتال) با استقبال زیادی نشان داده اند. آسترولوژی علم تاثیر اجرام کیهانی بر زندگی زمینی ماست. خورشید، ماه، ستارگان و سیارات بر اساس اراده و اختیار انسان، به گونه ای با تاثیر بر روح انسان، او را به تصمیم گیری در جهت رسالت الهی اش در روی سیاره زمین، سوق می دهند و آسترولوژی به درک این ماموریت کمک میکند. آسترولوژی انتخاب و تغییر است، تغییری که با تمرکز بر رشد روحی منجر به تحول میشود. در طول تاریخ پادشاهان، تاجران، صنعتگران و حتی مردمان عادی از دانش آسترولوژی برای پیش بینی اوضاع روحی، مالی و... استفاده می‌کردند.

آسترولوژی تکاملی و درک معنای زندگی

آسترولوژی تکاملی یک ابزار قدرتمند برای درک معنای پنهان زندگی است. درک اینکه به چه هدفی آفریده شده ام، زندگی چه حرف هایی برای من دارد و نور پتانسیل خود را چگونه به نقطه درخشش برسانم. آسترولوژی، تاروت و عددشناسی ارتباط تنگاتنگی با هم دارن و معمولا در تفسیر چارت تولد از هر سه ابزار استفاده میشود.

آسترولوژی تکاملی کلیدهای بازکردن درب های روح را در اختیار قرار می دهد. ما همه زخم هایی داریم که باید شفا پیدا کنند، وقتی ما قادر به کشف روح و آگاهی های عمیق آن باشیم، به درک مسیرهایی که میتواند آنها را بهبود دهد نایل می شویم.

پایه‌ اصلی آسترولوژی

علم آسترولوژی یا اختربینی قدمتی به اندازه‌ی تاریخ بشریت دارد. تقریبا در تمام دوره های تاریخ، مذاهب و آیین ها انسانها به تاثیری که سیارات بر روی زمین و موجودات آن داشتند، معتقد بودند.

پایه‌ی اصلی آسترولوژی ابتدا در کشور هند بنا نهاده شد و سپس در طی زمان، توسط ایرانی‌ها، یونانی‌ها و حتی اروپایی‌ها گسترش و رواج یافت. بسیاری از دانشمندان به گسترش آسترولوژی پرداختند که هرکدام از آن‌ها با سیستم‌های خاص خود تمایل داشتند رویدادهای آسمانی را با آنچه در روی زمین رخ می‌دهد، مرتبط نمایند.

آسترولوژیست ها یا اختربین ها معتقدند تغییر وضعیت نسبی خورشید، ماه و سیارات باعث تاثیر متفاوت آن‌ها روی بدن، ذهن و در نتیجه تصمیمات انسان‌ها می‌شود، هر چند از دیدگاه برخی اخترشناسان آسترولوژی نه به عنوان یک علم بلکه به عنوان یک شبه علم مطرح می‌شود، اما نمی توان تلاش بشر در تمدن های گوناگون برای جمع آوری و گسترش دانش آسترولوژی را ندیده گرفت.

آسترولوژی مالی

یکی از موضوعاتی که در علم نجوم و آسترولوژی همیشه در مورد آن بحث های مختلفی وجود دارد، تاثیر سیارت و ستاره ها بر وجوه مختلف بازارهای مالی است. آسترولوژیست ها معتقدند تغییر وضعیت نسبی کوکب و صور فلکی و در واقع اجرام آسمانی بر خلقیات و ذهن انسانها تاثیرگذارند، در نتیجه این تغییر در بازارهای مالی هم تاثیرگذار است.

در آسترولوژی مالی وضعیت هایی بررسی میشود که به واسطه ی دانش اختربینی برای خرید و یا فروش رمزارز یا سهام مناسب تر است. جی پی مورگان ،سرمایه دار بزرگ جهان، از جمله افرادی بود که با کمک دانش آسترولوژی  وضعیت بورس و‌ بازارهای مالی را پیش بینی میکرد.

برای پیش بینی بازار مالی عوامل مختلفی وجود دارد، از اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح جهان و حوادث بین المللی گرفته تا الگوهای ثابت تکرارشونده در نمودارهای مالی؛ اما بی شک مهمترین عامل موثر بر بازارهای مالی رفتار معامله گران است که دانش آسترولوژی پیش بینی رفتار معامله گران را امکان پذیرتر میسازد.

دایره البروج

اساس دانش اختربینی بر خورشید و سیاراتی ست که به دور خورشید در مسیر دایره ای می چرخند؛ به این دایره فرضی دایره البروج یا دایره زودیاک گفته می شود. دایره زودیاک در واقع تقویم شمسی فارسی است که پایه و اساس آن ورود خورشید به اولین برج یا ماه یعنی برج فروردین است.

دایره البروج با تقسیم منطقه البروج به ۱۲ بخش مساوی (هر بخش یک برج، معادل ۳۰ درجه یا دو بعد ساعتی) تقسیم می‌شود.

درک بهتر دایره زودیاک با در نظر گرفتن تقویم شمسی که از اولین روز فروردین شروع میشود و تا آخر اسفند ادامه می یابد، ساده تر است. خورشید اول فروردین وارد صور فلکی فروردین میگردد و هر روز یک درجه به جلو می رود و این حرکت تا 29 اسفند ادامه می یابد. در منظومه شمسی ما 9 سیاره عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و پلوتو به دور خورشید میچرخند.

تمامی سیارات منظومه شمسی تقریبا در یک مدار به دور خورشید میگردند. سیارات در طول گردش خود به دور خورشید، از یک برج به برج دیگر میروند. به طور مثال مرکوری (عطارد) این دایره (یعنی یک دور کامل بدور خورشید) را در 87.97 روز طی میکند و ونوس (زهره) در 224.7 روز و زمین در 365.26 روز.

سرعت سیر سیارات در دایره البروج همیشه ثابت نیست، یعنی گاهی اوقات سرعت سیرشان زیاد است که می توانند یک برج را در مدت زمان کمتری طی کنند و اصطلاح سریع السیر برای آن بکار می رود؛ و گاهی نیز سرعت سیرشان از حد معینی کمتر است که در این حالت به آنها بطی السیر گفته می شود. همینطور اگر سرعت سیر کوکبی نسبت به روزهای قبل در حال افزایش باشد به این سیاره زایدالسیر و اگر در حال کاهش باشد ناقص السیر نامیده می شود.

منطقه البروج از دو دایره متحد المرکز تشکیل شده که دایره داخلی، دایره بروج و دایره بیرونی دایره بیوت می نامند.

دایره بروج به دوازده قسمت یا برج تقسیم می شود، و دایره بیوت به دوازده قسمت یا بیت تقسیم می شود.

در قدیم برای محاسبه موقعیت کواکب در بروج و نیز تعیین دیگر حالات آن ها از وسیله پیچیده ای به نام اسطرلاب استفاده می شد که البته کار با آن به علت همین پیچیدگی ظاهری مستلزم مهارت زیادی بود. به طور کلی علم آسترولوژی از سه فاکتور اساسی یعنی بروج دوازده گانه، کواکب هفت گانه به همراه راس و ذنب و خانه های دوازده گانه زایچه تشکیل شده است.

راس در واقع نقطه ای از دایره البروج است که سیاره با گذشتن از آن بالای دایره البروج قرار گرفته و دارای عرض در شمال می شود.

ذنب نیز نقطه ای از دایره البروج است که سیاره با گذشتن از آن پایین دایره البروج قرار گرفته و دارای عرض در جنوب می شود.

راس و ذنبی که از اهمیت بیشتری برخوردار است و جایگاه آن در نرم افزارهای آسترولوژی برجسته مشخص می گردد مربوط به قمر است که در واقع دو نقطه برخورد مدار حرکت قمر با مدار حرکت زمین است. راس و ذنب قمر در آسترولوژی از اهمیت ویژه ای برخوردارند به اینگونه که به آنها لقب کواکب سایه ای داده اند. در نرم افزارهای هندی راس را با نام Raho و ذنب را با نام Keyto نمایش می دهند.

ستاره شناسی ژئوسنتریک و هلیوسنتریک

ستاره شناسی دو نوع متمایز ژئوسنتریک و هلیوسنتریک دارد. در نوع ژئوسنتریک زمین محور اصلی بررسی است و از منظری دیگر در نوع هلیوسنتریک خورشید محور در نظر گرفته می شود.

در نظریه زمین مرکزی (Geocentric) در سال 150 میلادی که توسط کلودیوس بطلمیوس مطرح شد درواقع زمین به صورت ثابت در مرکز عالم هستی قرار گرفته است و هفت کوکب دیگر و از جمله خورشید به دور زمین در حال گردش است. در 1512 میلادی نیز کوپرنیک با طرح نظریه خورشید مرکزی (Heliocentric) عنوان کرد که خورشید مرکز منظومه شمسی را تشکیل می دهد و کواکب دیگر از جمله زمین هر کدام در مدارهای جداگانه و تنها در یک جهت به دور خورشید در حال چرخشند.

علم آسترولوژی همچنان بر پایه نظریه زمین مرکزی یا ژئوسنتریک پابرجاست.

کاربرد آسترولوژی مالی در بازارهای مالی

آسترولوژی به کمک تحلیل چارت، بررسی حرکت سیارات و موقعیت آن ها در روزهای مختلف، اطلاعات مفیدی را درباره رفتار بازار در دوره های مختلف مالی ارائه میکند.

یکی از تاثیرات بزرگ سیارات در زمانهایی است که دو یا چند سیاره باهم صفر درجه و یا روبرو میگردند و میدان مغناطیسی آنها بر زمین و ساکنانش تاثیر میگذارد و بر اساس سرعت این سیارات، جرم آسمانی آنها و اینکه در کدام صور فلکی باشند این تاثیر متفاوت است؛ که در آسترولوژی مالی این تاثیرات به لحاظ تغییراتی که در بازارهای مالی رخ میدهد مورد بررسی قرار میگیرد.

به عنوان مثال مقارنه (نزدیکترین حالت دو جرم در صورت همراستایی طول) بین سیارات زحل و مشتری یکی از پدیده های نجومی است که در بازارهای مالی تاثیرگذار است.

 

بهره از آسترولوژی مالی در معاملات

کتاب ها و مقالات متعددی در زمینه آسترولوژی مالی و تحلیل زمانی نوشته شده و دوره های آموزشی مرتبط هم برای علاقمندان توسط کارشناسان آسترولوژی ارائه میشود. نرم افزارهای متعدد آسترولوژی هم توانسته اند تا حد زیادی نیاز متقاضیان را پاسخگو باشند. ایران سیف پل به عنوان اولین و تنها نماینده رسمی کیف پولهای سخت افزاری در ایران بنا دارد تا در طی مقالات متعددی به طور مفصل و کاربردی به بررسی و آموزش این علم برای باشگاه مشتریان خود بپردازد.

به منظور استفاده حرفه ای از آسترولوژی مالی در معاملات، باید ابتدا بر تقویم نجومی، تحلیل هندسی زمان، شناسایی سایکل های حرکتی و سیاره ای مسلط شد و سپس با دانش کسب شده ، بر مبنای متغیرهای زمانی ساعت و تاریخ معاملات خرید و فروش را تخمین زد.

اتکا به مفاهیم آسترولوژی

در هر منطقه جغرافیایی با توجه به رسم، رسوم و سنت‌های آن برای نمادهای ستاره شناسی، تعریفی مجزا دارند. با توجه به تحقیقات در فرهنگ‌های مختلف در کشورهای مختلف، نمادهای آسترولوژی مفاهیم مختلفی را بیان می‌کند و با هم اختلاف اندکی دارند، ولی در بسیاری از موارد پیش بینی‌های مربوط به آسترولوژی یکسان است و همین نشان دهنده زبان واحد آسترولوژی در سراسر جهان است.

 

هوروسکوپ یا طالع نما

ریشه اصطلاح هوروسکوپ یا طالع نما از واژه یونانی Horoskopis به معنای نگاه به ساعت ها گرفته شده است. من با این اصطلاح سال هاست که از طریق خانوم راشل بنیان گزار هوروسکوپ فارسی آشنا شده ام و البته مدیتیشن های دلچسبی که با صدای آرامش بخش ایشان تجربه کرده ام. شاهد این بودم که بسیاری از وقایع مهم در طول این سال ها به درستی پیش بینی شد، از جمله شرایط قرنطینه و همه گیری یک بیماری که قبل از 2020 پیش بینی شد و به وقوع هم پیوست. نحوه حرکت سیارات حتی نسبت به یکدیگر ممکن است به طور مثال در ارتباط با دو نوع سیاره، هر سی سال یکبار این اتفاق بیفتد و این رویداد منجر به تغییرات بنیادینی در یک سری زمینه ها شود!

معامله گری با الهام از دوره های بازگشتی و تغییرات نشانه ها

زمانی که یک سیاره حرکت معکوس دارد، از دید ناظر زمینی ثابت به نظر می رسد. تغییر نشانه ها در هنگام تلفیق آسترولوژی با یک استراتژی معاملاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. با جابجایی سیارات از نشانه ای به نشانه دیگر، معمولا یک تغییر کوتاه مدت در روند دیده می شود.

بحث سهام و طریقه محاسبه آنها در آسترولوژی اهمیت ویژه ای دارد چرا که یک آسترولوژر برای پیشگویی در یک زمینه خاص در ابتدا باید موقعیت سهم مربوط به آن موضوع را در بروج محاسبه کرد سپس درجه سهم مورد نظر در آن لحظه و اینکه چه برج و چه خانه ای قرار دارد و نیز دارای چه نظراتی با دیگر کواکب است و از چنین نشانه هایی پیشگویی های خود را ارائه می دهد. روش پیدا کردن سهام بسته به اینکه برای چه طالعی در نظر گرفته می شود فرق می کند، یعنی زمانی که می خواهد یک مولود پیش بینی کند باید از سهام مختص به موالید و زمانی که بخواهد درباره یک سال پیش بینی کند باید از سهام مربوط به طالع تحویل آن سال و نیز زمانی که می خواهد در جواب یک مساله مطرح شده پیش بینی کند باید از سهام مربوط به مسائل استفاده کند.

سخن پایانی

از وقایع نجومی و توجه به زمان‌هایی که رخ می‌دهد، می توان به منظور تخمین زمان برگشت قیمت‌ها استفاده کرد. تریدری که فراتر از صرفا بررسی الگوی قیمتی بازار، از ادغام آن با تحلیل‌های زمانی بهره می برد، صد‌ها برابر می تواند بازدهی بهتر و قوی تری را داشته باشد.