تجربه‌ نگاری یک فاجعه

«لحظه ‌ای را تصور می‌ کنم که برای اولین بار با حواس‌ پرتی کامل دکمه انتقال را فشار دادم و همه چیز از دست رفت. وقتی می ‌گویم «همه چیز» منظورم پول طلاهای همسرم، پولی که از فروش یک تکه زمین در ورامین نصیبم شده بود، پولی که پدرم برای شروع زندگی متأهلی در اختیارم گذاشته بود و پول جمع شده در مراسم عروسی ‌ام است. مقداری پس ‌انداز، ماشین و حقوق شهریور ماه تنها دارایی من روی کره خاکی بود.
نمی دانم آدرس کیف پول را اشتباه وارد کرده بودم یا شبکه را جابجا انتخاب کرده بودم؛ تنها چیزی که می دانم این بود که در آن لحظه‌ لعنتی یک لوزر کودن بودم که آرزو می ‌کردم ای کاش مرده باشم. تعداد دفعاتی که در همان دو سه دقیقه از خدا خواستم معجزه‌ ای بشود، یادم نیست.
دستانم سرد شده بود. موجودی کیف پولم را ده بار چک کردم تا شاید رقم‌ ها دوباره مثل قبل شده باشد؛ اما نه! از دست رفته بود که رفته بود. من پول ‌هایم را در یک ناکجا آباد معلق کرده بودم.
یک هفته در پشیمانی و اضطراب و نگرانی و افسوس و خشم گذشت. از جهنم چیزی کم نداشت...»

 

چه شد که سیف ‌پل وارد میدان شد؟

 

 

این روایت و حال و هوایی که در آن توصیف شده، اتفاقاتی بود که برای محمود افتاده بود. محمود دوست یکی از دوستانم بود که به من معرفی شد تا اگر امکان داشته باشد کمکش کنم؛ و خب خوشبختانه این امکان وجود داشت. پس تیم سیف پل دست به کار شد و بعد از عملیات مفصل و پیچیده‌ی بازیابی، دارایی محمود را دوباره برگرداند.
شاید خیلی از ما ها چنین ماجرای وحشتناکی را تجربه کرده باشیم یا در اطرافمان کسی را داشته باشیم که به چنین بحرانی دچار شده باشد.
حالا وقتش رسیده این سوال را مطرح کنیم که: «تیم سیف ‌پل در مشکلات این ‌چنینی چه نقشی دارد؟»
در سه سال اخیر که سیف ‌پل به عنوان اولین و تنها نماینده رسمی کیف پول‌ های سخت افزاری در ایران مشغول به خدمت رسانی به فعالین حوزه ارز های دیجیتال بوده، حجم زیادی از تماس‌ های دریافتی و مراجعاتی که به کارشناسان فنی مجموعه ایران سیف انجام می شد، درباره‌ از دست رفتن دارایی دیجیتال کاربران بود. هر کدام به دلیلی؛ یکی ارسال ارز به آدرس اشتباه، دیگری ارسال ارز در شبکه اشتباه، یا عدم دسترسی به دارایی از طریق کلمات کلیدی یا علت‌ های دیگر. نبودِ یک مرجع مشخص، شناخته‌ شده و قابل اعتماد برای بازیابی سرمایه از دست رفته، به مشکلی بزرگ و عمیق تبدیل شده بود. کاربرانی که سرمایه‌ خود را به خاطر یکی از علت‌ های بالا، از دست داده بودند، علاوه بر غم و غصه از دست رفتن سرمایه‌شان، برای پیدا کردن راه حل نیز مضطرب و پریشان و کلافه می‌ شدند.
به همین‌ خاطر اولین تحقیقات پیمایشی و جلسات کارشناسی با متخصصان این حوزه استارت زده شد. بعد از بررسی های فنی و هماهنگی با بخش فنی کمپانی سیف پل در اسفند ماه 1400 بخش ویژه ایی در مجموعه ایران سیف پل، با حضور زبده‌‌ترین کارشناسان و با سابقه ‌ترین متخصصین حوزه‌ های امنیت، رمزنگاری، برنامه ‌نویسی و ارزهای دیجیتال راه‌ اندازی شد. مأموریتی که برای این تیم تعریف شد در سه کلمه خلاصه می‌ شد: « بازگردانی دارایی هایی از دسته رفته» کاربران.
این مجموعه با عملکرد تخصصی و پیشرفته‌ خود در این مدت توانسته بیش از 600 مورد از سرمایه‌ های از دست رفته کاربران را با موفقیت احیاء کند.

 

 

 این مشکلات از کجا آب می ‌خورد؟

 


همین اول کار بهتر است یک واقعیت مهم را خیلی صریح و شفاف با شما در میان بگذاریم: گاهی اوقات متأسفانه هیچ راهی برای بازگشتِ آنچه از دست رفته، وجود ندارد.
یکی از این «گاهی اوقات» که لازم است شما بدانید، وقتی است که ارزی را به آدرس اشتباه ارسال کنید و سرمایه‌تان سر بخورد توی کیف پول یک بنده خدایی که معلوم نیست «چه کسی است و کجاست؟» در این صورت فقط می‌ توانید به یک چیز امید داشته باشید: وجدان صاحب کیف پولی که ارزهایتان را به آن انتقال داده ‌اید. همین و بس!
اما برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی چند نکته را حتماً باید رعایت کنید تا با خیالی آسوده کم‌ خطر ترین معاملات را انجام دهید.

 

پیشگیری بهتر از درمان است

 


برای یک پیشگیری مناسب و اینکه به بازگردانی ارزهای از دست رفته نیاز پیدا نکنید، بدون مقدمه ‌چینی اضافی برویم سر اصل مطلب. در اولین قدم حتماً قبل از تائید تراکنش، آدرس و شبکه را دوباره چک کنید. بطور معمول چهار حرف اول و چهار حرف آخر را بعد از کپی پیست کردن چک می کنیم. البته مواردی هم دیده شده که هکر ها آدرس ولت خود را در کلیپ بورد گوشی و یا سیستم شما ذخیره میکنند و شما بعد از کپی و پیست کردن، در واقع آدرس ولت هکر را پیست می‌ کنید. مطمئن ‌ترین روش برای انتقال ارز، اسکن کردن آدرس ولت است.

 

درباره اهمیت کلمات بازیابی


عبارات بازیابی یا همان کلمات کلیدی (Mnemonic phrase) کیف پول شما در واقع عنوانی است برای سند دارایی دیجیتال شما؛ بنابراین دارنده عبارات بازیابی، مالک آن دارایی شناخته می شود. شما باید پس از راه اندازی کیف پول سخت افزاری سیف پل خود، عبارات بازیابی را در برگه هایی که در باکس کیف پول سخت افزاری سیف پل وجود دارد، یادداشت کرده و در «محلی امن» نگهداری کنید.
زیرا در صورت گم شدن، خراب شدن، دزدیده شدن و یا هر اتفاق دیگری که باعث شود به کیف پول سخت افزاری سیف پل خود دسترسی نداشته باشید، تنها راه دسترسی به این دارایی ها، ریکاوری و بازیابی کیف پول سخت افزاری و یا نرم افزاری، استفاده از کلمات کلیدی است.
به هیچ عنوان از برگه های ثبت کلمات کلیدی عکس نگیرید و آنها را در فضای دیجیتال ذخیره نکنید. دلیل این همه تاکید برای حفظ و نگهداری صحیح این عبارات، زیاد بودن تعداد کاربرانی است که به اندازه کافی از عبارت بازیابی خود محافظت نکرده اند و تمام دارایی‌ های ارز دیجیتال خود را از دست داده اند.

بعد از باز کردن دو برچسب امنیتی جعبه کیف پول سخت افزاری S1 سیف پل، دو برگه ثبت کلمات کلیدی را خواهید دید. این برگه ‌ها از یک تا ۲۴ شماره گذاری شده ‌اند .
شما می توانید کلمات کلیدی خود را بر روی این برگه ثبت کنید. این کلمات می ‌توانند در فرمت 12 کلمه ایی ، 18 کلمه ایی و یا 24 کلمه ‌ایی انتخاب شوند.
کارشناسان فنی مجموعه ایران سیف پل همیشه تاکید می کنند از فرمت 24 کلمه ایی استفاده کنید و در نوشتن کلمات دقت کامل را به خرج دهید تا تمامی حروف و کلمات برای شما خوانا و مشخص باشند. بعد از پرکردن هر دو فرم آنها را درون پاکتی در بسته قرارداده و در محل امنی نگهداری کنید.
مهمترین قانون در مورد کیف پول های سخت افزاری این است که عبارت بازیابی را به هیچ وجه در هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد وارد نکنید؛ بنابراين هرگز از عبارت بازیابی خود عکس نگیرید؛ آن را در رایانه یا تلفن همراه تایپ نکرده و به هیچ وجه از فضاهای ابری برای ذخیره کردن کلمات بازیابی استفاده نکنید.
دارایی های ارز دیجیتال میلیاردها دلار ارزش دارند و بنابراین همواره در معرض هک هستند.
حتی با وجود نرم افزارهای آنتی ویروس، هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد در برابر حملات هکری آسیب پذیر است. بنابراین ذخیره عبارت بازیابی به صورت کاملاً آفلاین بسیار ضروری است.

 

عبارت بازیابی کیف پول سخت افزاری را کجا و چگونه ذخیره کنیم؟


یکی از روش‌ های امن، تقسیم عبارت بازیابی به چند بخش و ذخیره کردن هر کدام در مکان‌ های مختلف است. به عنوان مثال، اگر عبارت بازیابی شما ۱۲ کلمه باشد، می‌ توانید سه دنباله ۴ کلمه ای را در سه مکان مختلف ذخیره کنید.
یک گزینه بسیار امن دیگر برای محافظت از عبارت بازیابی شما این است که عبارت خود را بر روی یک ابزار بک آپ گیری در مکانی امن ذخیره کنید. این ابزار‌ها از تخریب عبارت بازیابی شما در برابر بدترین حالت های قابل تصور که منجر به از دست رفتن کل ارز دیجیتال شما می‌ شود، محافظت می‌ کنند.

 

اگر مشکلی پیش آمد، چگونه با سیف ‌پل در میان بگذاریدش؟

 

 

اگر رمزارزهایتان را در بلاک چین اشتباه ارسال کرده باشید، اولین مرحله دانستن نوع کیف پولی است که به آن نقل و انتقال داشته‌ اید. اگر به کلید خصوصی یا عبارت بازیابیِ خود دسترسی دارید، کیف پولتان غیرمتمرکز (non-custodial) است؛ و در صورتی که دسترسی ندارید، کیف پول از نوع متمرکز (custodial) است.
برای ارتباط بهتر و رسیدن به نتیجه در کوتاه ‌ترین زمان، موارد زیر را به شما پیشنهاد می ‌کنیم:

آدرس دقیق گیرنده و فرستنده به صورت متن و عکس ، نوع بلاکچین گیرنده و فرستنده، آدرس هش، تراکنش به صورت دقیق، کیف پول استفاده شده و زمان تراکنش، مشخصات فردی به همراه شماره تماس در دسترس برای ارتباط کارشناسان فنی با شما» را به صورت متن ، با ذکر جزئیات لازم در یک پیام به شماره واتساپ " 09102143220" به صورت دقیق و شفاف اعلام کنید ( در ضمن، لطفاً از ارسال ویس و پیام های کوتاه و پر تعداد جداً پرهیز کنید)
از کارت گارانتی ایران سیف پل که هنگام خرید تحویل گرفته ‌اید، عکس گرفته و برایمان ارسال کنید. (برای مشتریان و دارندگان کارت گارانتی ایران سیف پل شرایط و امکانات ویژه ایی در نظر گرفته می شود، در صورتی که از مشتریان ایران سیف پل نیستید، لطفاً این موضوع را در پیام خود ذکر کنید.)

 

کلام آخر

 

در نهایت لازم است حتماً این نکته را به شما یادآوری کنیم که اطلاعاتی را که لازم است برای بازیابی کیف پول موجود باشند، در یک جای امن نوشته و نگهداری کنید. این اطلاعات شامل پسورد کیف پول،  Seed کیف پول یا کلید های خصوصی و یا کلمات بازیابی مربوط به هرکدام از دارایی هایمان می‌ شود.

ما در این مقاله سعی کردیم کلیات مورد نیاز را به گونه ‌ای که برای همه قابل فهم باشد، به زبانی ساده توضیح دهیم. در مقاله‌ ای دیگر به صورت تفصیلی و تخصصی به ابعاد دیگری از معاملاتی که در بستر بلاک چین انجام می ‌شود، خواهیم پرداخت.