بازار فارکس

در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر به موضوعات اصلی بازار فارکس بپردازیم.
بازارهای مالی به خصوص بازارهای که می توان از اهرم ها استفاده کرد، خطرات زیادی را برای سرمایه شما دارند و اکثر افرادی که وارد این بازار ها می شوند در کمتر از ۳ ماه تمام و یا بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست می دهند.

متاسفانه با توجه به تورم و وضعیت پیش آمده و وابستگی هزینه های روزمره زندگی و معیشتی ما به نرخ دلار، درآمد ریالی به تنهایی پاسخ گوی نیازهای ما ایرانی ها نبوده و کسب درآمد دلاری یک ضرورت محسوب می شود که می تواند امنیت شغلی را به ارمغان آورد که یکی از اصلی ترین عوامل رضایت در زندگی شخصی است.

یکی از بهترین روش های  کسب درآمد دلاری، بازارهای مالی جهانی مثل بازار فارکس و ارزهای دیجیتال می باشد. در این بازار پر تلاطم اما دانش و مهارت شما سپر و محافظ سرمایه شماست و راه رسیدن به درآمد دلاری ثابت در گروی ارتقای شخصی شماست.

فارکس چیست؟

ForEx مخفف Foriegn Exchange Market به معنی بازار تبادل ارزهای خارجی می باشد.

در این بازار نرخ تبدیل ارزها ب صورت شناور به یکدیگر مشخص می شود.
به عنوان مثال نرخ تبدیل جفت ارز USDJPY در حال حاضر 132.10 می باشد. به این معنی که هر دلار آمریکا 132.10 ین ژاپن قیمت گذاری شده است. این قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضای معامله گران مشخص می شود.
 


بازار فارکس برخلاف بازارهای سهام و بورس مرکز فیزیکی ندارد و به اصطلاح غیر متمرکز است. مرجع قیمت لحظه ای ارزها و کالاها در تمامی قراردادهای اقتصادی و مبادله‌ای در دنیا بازار فارکس می باشد.
بیش از ۹۰ درصد حجم معاملات بازار فارکس مربوط به بانک‌ها، اینتر بانک ها، موسسات مالی و تجاری، موسسات پوشش ریسک و شرکت‌های بیمه و شرکت‌های خصوصی اقتصادی می باشند.
فارکس بیشترین حجم معاملات روزانه را در بین تمام بازارهای مالی جهان داراست و به همین دلیل عمق بالا امکان دستکاری در قیمت کمتر شده و ریسک پایین تری نسبت به سایر بازارهای مالی دارند. حجم معاملات روزانه فارکس حدودا ۶ تریلیون دلار برآورد شده است.
 توجه داشته باشید تولید ناخالص یک کشور بزرگ اقتصادی مثل ترکیه در سال ۲۰۲۱ چهار صد میلیارد دلار بوده و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال حدودا ۸۰۰ میلیارد دلار است. به همین دلیل است که حتی دولت ها نیز توانایی دستکاری های قیمت را ندارند.

 

تاریخچه بازار فارکس

جرقه پیدایش بازار فارکس به پیدایش اولین بانک ها برمی گردد.
انسان ها در ابتدا برای معاملات و رفع نیازهای خود اقدام به تبادل کالا به کالا و سپس مبادله فلزات گرانبها با کالا می کرده که مشکلات خاص خود را نظیر مشکلات حمل نقل و ... داشته و به مرور بانک ها برای حل این مشکلات به وجود آمدند و به مرور اسکناس جایگزین فلزات گرانبها در معاملات شد.بانک مرکزی بریتانیا اولین بانکی بوده که اقدام به چاپ اسکناس کرده است.
کلمه بانک از واژه ایتالیایی BANKO به معنی نیمکت گرفته شده است. بانک ها در ابتدا وظیفه ذخیره ثروت و سکه های ضرب شده و فلزات گرانبها را بر عهده داشته و به مرور به خدمات خود افزوده اند. امروزه بانک ها و سیاست های اقتصادی آن ها شریان های اصلی اقتصادی کشورها هستند.
در گذشته مردم برای حفظ دارایی های خود آن را در اختیار معابد مذهبی قرار می دادند و در حقیقت اولین بانک ها معابد مذهبی بوده اند و به مرور تکامل یافته اند. مدارکی نیز یافت شده که این معابد اقدام به وام دهی نیز می کرده اند.
رومی ها اولین حکومتی بودند که بانک را به عنوان نهادی مستقل و قانونی به وجود آوردند و سپس این ایده به سراسر دنیا منتقل شد.
جنگ جهانی اول و دوران مابین جنگ جهانی اول تا جنگ جهانی دوم نقطه عطفی برای اقتصاد جهانی بود. بحران اقتصادی که از آمریکا شروع شده بود تمام دنیا را در برگرفت و عدم کارایی سیاست های اقتصادی و سیتسم های بانکی نمایان شد.
قبل از شروع جنگ جهانی اول علنا نظام اقتصادی بسیاری از کشورهای بزرگ اقتصادی به دلیل تورم و بحران در بازار سهام فروپاشیده بود. بانک مرکزی انگلستان طلا را پشتوانه پوند استرلینگ مشخص کرده بود و قبل از شروع جنگ مردم در صف های طولانی خواستار  تعویض پوند با طلا شده بودند که این اتفاق منجر به تعطیلی بانک های انگلستان و سقوط بازار سهام این کشور شد.
بحران مالی دوران جنگ که رکود بزرگ نام گرفته است، بزرگترین بحران مالی است که جهان به خود دیده بود و منجر به سقوط بازار در سهام 50 کشور در دنیا شد.

هزینه های جنگ سرسام آور و بیکاری در حال گسترش بود (در آمریکا یک چهارم نیروی کار شغل خود را از دست داده بودند و توانایی بازپرداخت اقساط بانکی خود را نداشتند).

آمریکا به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و دور بودن از جنگ خیلی سریع تر از سایر کشورها اقتصاد خود را بازیابی کرده و مجدد وارد فاز رشد اقتصادی شد. همچنین با وقوع جنگ جهانی دوم و نیاز مالی شدید متفقین برای تامین هزینه های جنگ دولت امریکا اقدام به وام دهی به متحدین خود نظیر بریتانیا، فرانسه و ... کرد و با استفاده از این بحران جهانی و موقعیت استثنایی، ذخایر طلای کشورش را  گسترش داد به نحوی که پس از پایان جنگ جهانی دوم، دو سوم ذخایر طلای جهان در اختیار دولت امریکا قرار داشت.
پس از رکود بزرگ، وجود یک نظام هماهنگ کننده و جامع پولی بازی جلوگیری بحران های مشابه و توسعه و بازسازی کشور های آسیب دیده از جنگ نیاز جامعه جهانی بود. کشورهای زیادی نیز با نوسانات شدید پولی دست به گریبان بودند و وجود یک نظام هماهنگ کننده ارزی منجر به تسهیل در صادرات و واردات و تسریع در بازسازی کشورهای آسیب دیده از جنگ می شد.
در دوره بین دو جنگ جهانی چند توافق های ارزی میان کشورهای مختلف مانند پیمان ورسای منعقد شده بود که این توافقات کارساز نبود تنش ها را بیشتر می کرد و مراودات تجاری پس از جنگ نیز همچنان مشکات خاص خود را داشت.
در نهایت پس از شش سال جنگ جهانی دوم با پیروزی متفقین به پایان رسید و امریکا کمترین آسیب را در جنگ دیده بود و از جنگ به عنوان محرکی برای توسعه اقتصادی و افزایش ذخایر مالی استفاده کرده بود.


قرارداد برتون وودز چیست؟

 

 

در سال 1944 در محل برتوون وودز امریکا، روسای 44 کشور دنیا برای ایجاد یک نظام هم ارزی جهانی گرد هم آمدند و پس از کش و قوس های فراوان و مخالفت اتحاد جماهیر شوروی در نهایت قرارداد برتون وودز منعقد گردید.
بر اساس این قرار داد دلار امریکا جایگزین سیستم استاندارد طلا و ارز مرجع مراودات تجاری جهان شد و همچنین مقرر گردید چاپ دلار منحصرا توسط دولت امریکا و در صورت پشتوانه قرار دادن همان میزان میزان طلا در بانک ها توسط دولت انجام شود. مثلا اگر قرار بود یک میلیارد دلار اسکناس چاپ شود دولت امریکا بایستی یک میلیارد دلار طلا در بانک ها سپرده می کرد.
امریکا که بزرگترین ذخایر طلای جهان را در اختیار داشت با این عقد قرارداد تبدیل به ابر قدرت اقتصادی جهان نیز شده بود به مرور سایر کشورها با پایین آمدن ارزش طلا در برابر دلار و عدم اطمینان به دولت امریکا و شک و شبهاتی در مورد چاپ دلار بدون پشتوانه، خواستار تبدیل ذخایر دلاری خود با طلا می شدند.

در نهایت با بالا گرفتن تقاضای طلا در برابر دلار پس از حدود سی سال از امضای قرارداد برتوون وودز، رییس جمهور وقت امریکا ریچارد نیکسون امکان دریافت طلا در ازای دلار را یک طرفه لغو کرد که این اتفاق به شوک نیکسون معروف است. شوک نیکسون عملا استاندارد طلا را از بین برده بود، اما امریکا تبدیل به بزرگترین اقتصاد جهان شده بود و بیشترین مراودات تجاری را با اکثر قدرت های بزرگ اقتصادی دنیا داشت. بیش از 70 درصد معاملات جهانی با دلار انجام می شد و اکثر کشورها وابستگی زیادی به امریکا داشتند، همین امر موجب به پایدار ماندن دلار به عنوان ارز مرجع جهانی شد.


قرارداد پلازا چیست و چرا امریکا به سمت این قرارداد رفت؟

 

 

توافق پلازا بین اعضای گروه ۵ (شامل فرانسه، آلمان، آمریکا، انگلستان و ژاپن) به امضا رسید. مذاکرات منجر به این توافق در نوامبر سال ۱۹۸۳ میان دولت رونالد ریگان و ژاپن آغاز شد و به مدت دو سال ادامه داشت. این قرارداد که در نهایت در ۲۲ سپتامبر سال ۱۹۸۵ امضا شد، تبعات گسترده‌ای بر اقتصاد جهان داشت که از جمله آن می‌توان به افزایش ارزش ین ژاپن و مارک آلمان در مقابل دلار آمریکا اشاره کرد.

از آنجایی که این توافق در هتل پلازا به امضا رسید، به «توافق پلازا» مشهور است. امضای توافق پلازا بیش از همه کشورها، بر اقتصاد ژاپن اثر عمیقی گذاشت. با رشد ارزش ین، حباب دارایی‌ها در بازار ژاپن جدی شد و بعد از ترکیدن حباب دارایی‌ها در ابتدای دهه ۹۰ میلادی، دهه مرگ ژاپن آغاز شد و می‌توان گفت بعد از گذشت سه دهه کماکان ادامه دارد. در واقع این توافق اقتصاد ژاپن را برای نزدیک به سه دهه در یک بحران فراگیر فرو برد.

 

چرا آمریکا به سمت توافق پلازا رفت؟

بر طبق آمار، از سال ۱۹۸۰ تا سال ۱۹۸۵ ارزش دلار در برابر سبد ارزی چهار قدرت دیگر جهانی شامل ین ژاپن، فرانک سوئیس، پوند بریتانیا و مارک آلمان، در حدود ۵۰ درصد رشد کرد. با رشد ارزش دلار، واردات کالا و خدمات در برابر تولیدات داخلی آمریکا صرفه اقتصادی پیدا کرد و در نتیجه واردات از صادرات پیشی گرفت و تراز تجاری آمریکا به شدت منفی شد.
در نهایت، قیمت بالای دلار بسیاری از صنایع تولیدی آمریکا را تحت فشار شدید قرارداد و آن‌ها برای کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای جهان‌روا، لابی‌های گسترده‌ای کردند. از این رو، آمریکا مجبور شد برای کاهش تراز تجاری منفی خود، مذاکرات با سایر کشورهای جهان را آغاز کند. این واقعه را می‌توان علت اصلی حرکت آمریکا به سمت مذاکرات منجر به توافق پلازا دانست.
پس از منحل شدن قرار داد برتون وودز قدرت های بزرگ اقتصادی سعی در ایجاد توافق نامه هایی جهت تعدیل نرخ ارزهای جهانی و قیمت گذاری ارزها بدون دخالت دولت ها داشتند، اما هر کدام از این قراردادها نظیر قرارداد پلازا و قرارداد اسمیتسونیان مشکلات خاص خود را داشتند.

 

بازار فارکس چه زمانی به شکل امروزی خود درآمد؟

پیدایش بازار فارکس به شیوه سنتی به دهه 70 میلادی برمی گردد، در دهه 90 میلادی که عصر پیدایش و رواج تکنولوژی بود، کامپیوترهای خانگی و اینترنت گسترش پیدا کردند و اینترنت باعث تکامل و حل مشکلات بازار تبدیل ارزهای خارجی به یکدیگر شد.
هر کس به راحتی می توانست به آخرین قیمت ها و چارت های مختلف دسترسی داشته باشد که قبلا برای همه میسر نبود. ظهور اینترنت لشکری از دلالان را حذف کرد و منجر به ورود بروکرها و کارگزاران کوچک و افراد عادی و بنگاه های کوچک اقتصادی به بازار شد.
در همین بازه زمانی بانک ها هم سامانه ای ایجاد کردند که نوسانات قیمت به صورت لحظه ای در دسترس عموم قرار می گرفت. در حقیقت اینترنت بازار فارکس را به بلوغ رساند و به شکل امروزی خود دراورد و مشکلاتی که سال ها دولت ها سعی در حل آن با قرار داد های مختلف داشتند با ظهور اینترنت و تکامل فارکس حل شد.

در حال حاضر بازار فارکس بزرگترین بازار مالی جهان و به اصطلاح یک بازار OTC یا فراملیتی است.

 

چه ارزهایی در فارکس معامله می شوند؟

جفت ارزهای فارکس به یک مجموعه 46 عددی از نمادهایی اطلاق می شود که حدودا 20 عدد از آنها به خصوص نمادهای دلاری محبوب تر هستند.
جفت ارزهای فارکس به سه دسته MAJOR/CROSS/EXOTIC طبقه بندی می شوند، که اکثر معاملات برای کسب سود به دلیل اسپرد پایین تر بر روی جفت ارزهای MAJOR و CROSS  انجام می شود.
البته در حال حاضر شما می توانید از طریق بروکرها بر روی نمادهای مختلفی از جمله کامودیتی ها، سهام، ارزهای دیجیتال و شاخص های مختلف ترید کنید.

لیست نمادهای فارکس به این ترتیب است:


USD: دلار امریکا
GBP: پوند انگلیس
JPY: ین ژاپن
CHF: فرانک سوییس
AUD: دلار استرالیا
CAD: دلار کانادا
EUR: یورو
NZD: دلار نیوزلند
ZAR: رند افریقای جنوبی
SGD: دلار سنگاپور
TRY: لیر ترکیه
CHN: یوان چین
MXN: پزو مکزیک

ترکیب این نمادها با یکدیگر جفت ارزهای فارکس را به وجود می آورد، به عنوان مثال جفت ارز دلار استرالیا به ین ژاپن با نماد AUDJPY مشخص می شود.

 

زمان فعالیت بازار فارکس

بازار فارکس 5 روز در هفته از دوشنبه تا جمعه و شبانه روزی فعال است. صبح دوشنبه با باز شدن بانک های نیوزلند و استرالیا بازار فعال می شود و جمعه شب با تعطیلی بانک های نیویورک بازار تعطیل می شود.
شما در هر ساعتی از شبانه روز می توانید روی جفت ارز دلخواه ترید کنید اما توصیه ما انجام معاملات در بازه هایی زمانی است که حجم معاملات بالاست.

 

در چه هنگام حجم معاملات فارکس بالا می رود؟

در هنگام همزمانی فعالیت بانک های اقتصادهای کلان نظیر امریکا و انگلیس، حجم معاملات به حداکثر خود می رسید که بهترین زمان برای ترید کردن است.
هر چه حجم و عمق مارکت بیشتر باشد، احتمال نوسانات غیرمنطقی و استاپ هانتینگ (فعال کردن حد ضررها برای تامین نقدینگی بانک ها) کمتر می شود.

 

سشن معاملاتی چیست و بهترین سشن معاملاتی کدام است؟

حرکات اصلی قیمت در زمان 4 سشن (جلسه) اصلی بازار اتفاق می افتد و 4 سشن اصلی معاملاتی عبارتند از:

  • سشن سیدنی
  • سشن توکیو
  • سشن لندن
  • سشن نیویورک

 

زمان سشن های معاملاتی در ماه های مختلف سال به دلیل اینکه یکسری از کشورها مثل ایران و آلمان در ابتدای پاییز و بهار ساعت های خود را یک ساعت جا به جا میکنند و تغییر می کند و بهتر است همیشه زمان سشن ها را زیر نظر داشته باشید. بازار در حالت تعطیلی سشن ها اصلی حرکات مختصر و گاها غیر منطقی دارد.
در عکس زیر می توانید زمان بندی سشن های معاملاتی را مشاهده کنید و از اپلیکشن زیر برای مشاهده سشن های معاملاتی استفاده کنید.

 

بیشتر نوسانات بازار در مدت هم زمانی بازار نیویورک و لندن اتفاق می افتد. البته استراتژی معاملاتی شما هم در نوع و زمان اجرای معاملاتتان تاثیر دارد، ولی یکی از بهترین زمان ها برای ترید های کوتاه مدت از باز شدن بازار لندن تا اتمام سشن نیویورک است.
نکته قابل توجه این است که مارکت میکرها که در بازار فارکس بانک های بزرگی هستند که توانایی تغییر روند قیمت را ندارد اما با سرمایه های کلانی که در اختیار دارند می توانند نوسانات کوتاه مدت شدیدی را به بازار وارد کنند و حد ضررهای سایر معامله گران را فعال کنند. این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که حجم معاملات پایین است و به این دلیل توصیه می شود در سشن های  اصلی معاملاتی  ترید کنید تا ریسک شما پایین تر آمده و متضرر نشوید.

 

تحلیل بازار به چه معناست؟

به طور خلاصه تحلیل بازار به بررسی و انالیز داده های مختلف برای پیش بینی آینده قیمت اطلاق می گردد.

روش های تحلیل بازار چیست؟

  • تحلیل تکنیکال
  • تحلیل فاندامنتال  یا بنیادی
  • تحلیل سنتیمنتال

 


 

تحلیل تکنیکال

 

 

مهمترین روش تحلیل برای تفسیر جهت قیمت، پیدا کردن نقطه ورود به معاملات، مدیریت معاملات باز و نقطه خروج از بازار تحلیل تکنیکال است. در تحلیل تکنیکال از روش ها و ابزار و اندیکاتورهای مختلفی بسته به استراتژی تحلیلی می توان استفاده کرد.

تحلیل تکنیکال مبحث جامعی است که در مقالات آموزشی بعدی مفصلا به آن خواهیم پرداخت. در تحلیل تکنیکال تلاش بر این است با بررسی گذشته رفتار قیمت از طریق سبک های مختلف مثل پرایس اکشن، اسمارت مانی، RTM و ... آینده جهت قیمت را پیش بینی کرد.

 وبسایت TRAIDINGVIEW و نرم افزارهای CTRADER  و METATRADER از محبوب ترین پلتفرم های تحلیل تکنیکال می باشند.

 

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

 

 

تحلیل تکنیکال یک فوریت و لازمه برای معامله گری می باشد، اما تحلیل تکنیکال به تنهایی کافی نیست و نیروی محرکه اصلی بازارها و جهت دهنده به حرکات بزرگ بازار اخبار و داده های کلان اقتصادی و آماری می باشد.
در حقیقت سیاست های کلان اقتصادی هستند که روند کلی ارزها را مشخص می کنند، به عنوان مثال در سال ۲۰۲۲ به دلیل سیاست های فدرال رزرو و دولت امریکا در راستای کنترل تورم در طی یک سال نرخ بهره به صورت پلکانی افزایش یافت که این امر موجب به قدرت گرفتن شاخص دلار و در نتیجه صعود جفت ارزهای دلاری مثل USDJPY، USDCAD و سایر جفت ارزهایی که دلار در طرف اول آن قرار دارد شد و ریزش قیمت در ارز ها و کالاهایی که وابسته به دلار هستند و به دلار مبادله می شوند مانند جفت ارز NZDUSD و AUDUSD

همچنین در طی سال گذشته همانطور که واقف هستید روند کلی مارکت کریپتو کارنسی ها و کامودیتی ها نیز به دلیل این سیاست های فدرال رزرو نزولی بوده است.
پس به این نتیجه می رسیم که تحلیل فاندامنتال و داده های کلان اقتصادی روند کلی قیمت ها را مشخص می کنید که یک ترید بایستی نسبت به این اخبار و اطلاعات آگاهی داشته باشد.

بهترین سایت ها برای بررسی تقویم های اقتصادی و تحلیل و پیش بینی اخبار بازار وبسایت های forexfactory.com  Bloomberg.comو  investing.com می باشد.
در زمان انتشار اخبار مهم اقتصادی که در سایت فارکس فکتوری با رنگ قرمز مشخص می شوند بازار دچار نوسانات شدیدی می شود که بهتر است از ترید کردن بپرهیزید و معاملات باز را مدیریت کنید و حد ضرر را ست کنید.

 

 

داده های اقتصادی که تاثیر زیادی بر بازار دارند؟

  • NFP (non farm eployment): شاخص استخدام مشاغل غیر کشاورزی 

شاخص استخدام‌ مشاغل غیر کشاورزی که هر ماه منتشر می شود و تاثیر بسزایی بر روی ارزهای مربوطه دارد

  • (initial jobless claims): شاخص مدعیان بیکاری

شاخص مدعیان بیکاری، این آمار نشان دهنده افرادی است که متقاضی استفاده از بیمه بیکاری هستند و شغل خود را از دست داده اند.
این آمار هر پنجشنبه منتشر می شود و معمولا نوسان بالای ۳۰ هزار واحدی در این شاخص منجر به نوسانات شدیدی در بازار می شود.

  • PPI (producer price index): شاخص بهای تولید کننده

شاخص قیمت تولید کننده که میانگین بهای خدمات و یا کالاهایی است که کارخانه ها در ازای تولید و شرکت های خدماتی در ازای ارائه خدمات خود دریافت می کنند. این شاخص به صورت ماهیانه و سالیانه منتشر می شود.

  • CPI (consumer price index): شاخص بهای مصرف کننده

شاخص قیمت مصرف کننده، شاخص قیمت مصرف کننده معیار هزینه های کالا و خدمانی مصرفی یک خانواده قشر متوسط در طول بازه زمانی مشخص می باشد. شاخص قیمت مصرف کننده یکی از تاثیرگذارترین داده ها بر روی سایر شاخصه های اقتصادی و سیاست های کلان اقتصادی می باشد. این داده به صورت ماهیانه و سالیانه منتشر می شود.

  • PMI (purchase managers index): شاخص مدیران

شاخص مدیران خرید یا شاخص مدیران، شاخص مدیران گزارشی کامل از ۲۵۰ کمپانی بزرگ در ایالات متحده است که به صورت ماهیانه و سالیانه منتشر می شود.
این داده گزارشی کلی از وضعیت اقتصادی شرکت ها از میزان استخدام، میزان تولید و ... را شامل می شود و مثبت بودن این داده نشان دهنده رشد اقتصادی و تقویت ارز مربوطه می شود.

  • GDP (gross domestic product): تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی، تولید ناخالص داخلی مهمترین متغییری است که در بازار تاثیر زیادی می گذارد و در واقع GDP مهمترین شاخص اقتصاد کلان است. این داده نشان دهنده وضعیت رفاه و سلامت اقتصادی یک کشور است. جزییات تولید ناخالص داخلی به صورت ماهیانه و سالیانه منتشر می شود و از مجموع پولی میزان کالا و خدمات ارائه شده در یک کشور در بازه زمانی مشخص به دست می آید.

  • Dorable goods order: شاخص سفارشات کالاهای بادوام

شاخص سفارشات کالاهای با دوام، منظور از کالاهای با دوام کالاهایی هستند که تاریخ مصرف طولانی تری دارند. این شاخص پیشرو است و به این خاطر اهمیت بالایی دارد. اولین سیگنال های رشد و یا رکود اقتصادی را می توان از این شاخص دریافت کرد. این داده نیز به صورت ماهیانه منتشر می شود.

  • Retail sales: شاخص خرده فروشی

شاخص خرده فروشی عبارت است از میزان فروش کالاهای با دوام و غیر بادوام و خدمات ارائه شده در یک بازه زمانی مشخص. شاخص خرده فروشی یکی از مهمترین شاخص های نشان دهنده رفاه و سلامت اقتصادی یک کشور است. این داده نیز به صورت ماهیانه منتشر می شود.

 

تحلیل سنتیمنتال  چیست؟

منظور از تحلیل سنتیمنتال تحلیل احساسات و جو روانشناسی غالب بر بازار است .
این روش مکمل دو روش تکنیکال و فاندامنتال است و برای تایید گرفتن جهت ورود به معاملات توصیه می شود.

یکی از وبسایت هایی که تیم ایران سیف پل از آن جهت بررسی احساسات غالب بر بازار استفاده می کند که به شما نیز توصیه می شود وبسایت  dailyfx.com/sentiment است.
همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید می توانید ذهنیت بازار و معامله گران را در مورد نمادهای مختلف در این وبسایت بررسی کنید.
 

 

 

استراتژی معاملاتی چیست و چطور یک استراتژی معاملاتی موفق بسازیم؟

مثل هر کار دیگری برای موفقیت در معامله گری بایستی از قبل برنامه ریزی کاملی در انجام معاملاتتان داشته باشید.
سود مداوم بدون نظم در ذهن و ریزترین جزییات معاملات به دست نمی آید و شما برای ورود، خروج و مدیریت سرمایه خود نسبت به میزان ریسک قابل تحمل، بایستی یک استراتژی مخصوص به خود بسازید و این امر فقط با تجربه و کسب دانش به دست می آید.
مثل خیلی از تخصص ها معامله گری نیز ظرف چند روز و چند ماه و با دوره و پکیج آموزشی به دست نمی آید. هزاران ساعت تماشای رفتار قیمت و تجربیات تلخ و شیرین معاملات برای شما یک استراتژی سودآور به ارمغان می آورد.
جالب است بدانید طبق آماری که در سال ۲۰۲۲ بروکر USGFX منتشر کرده است تنها ۴ درصد ایرانیانی که در این بروکر حساب داشته اند موفق به کسب سود شده اند.
نسخه معامله گری هیچ شخص دیگری در بازار برای شما کارساز نیست و شما باید استراتژی خود را بر اساس خصوصیات ذهنی و روانی فردی خودتون تنظیم کنید. برخلاف ادعاهای مطرح شده توسط استادنماهای بازار به هیچ وجه رسیدن به سود مداوم در بازار راحت نیست و نیاز به سال ها کسب تجربه و دانش و مهارت دارد.

 

بروکر چیست؟

 

 

بروکرهای فارکس، شرکت های خدمات مالی است که کارشان فراهم کردن بستر مناسب برای انجام معاملات روی ارزهای بین المللی و دیگر دارایی ها نظیر فلزات و سهام از طریق یک پلتفرم معاملاتی مثل متاتریدر و سی تریدر است. در حقیقت بروکرها دلال و واسط بین خریداران و فروشندگان می باشند.
برای ورود به بازار فارکس شما پس از ثبت نام در بروکر و انتخاب نوع حساب و سپس شارژ حساب می توانید فعالیت خود را در بازار فارکس شروع کنید.
 

فاکتورهای مهم برای انتخاب بروکر چیست؟

رگولاتوری و مجوز های بروکر

قانونی بوده و یا رگوله بودن بروکر مهم ترین اصل در انتخاب بروکر می باشد. به این دلیل که سرمایه شما در اختیار بروکر است و باید بروکری که انتخاب می کنید مجوزهای قانونی معتبری را اخذ کرده باشد.
مثلا بروکرهای امریکایی باید از کمیسیون معاملات آتی کالا CFTC مجوز گرفته باشند. پس در مرحله اول مجوزها و اعتبار بروکر نیاز به بررسی دقیق دارد.
نوع حساب ها و هزینه های پرداختی شما در ازای معاملات درامد بروکر عموما از محل دریافت کمیسیون و اسپرد از معاملات کاربران است.
میزان کارمزد پرداختی شما به بروکر در سود یا ضرر شما تاثیر زیادی دارد و توصیه می شود که در بروکرهایی که حداقل میزان کمیسیون و اسپرد را دارند فعالیت کنید اگرچه اکثر بروکرهایی که به ایرانیان خدمات می دهند نسبت به بروکرهای مطرح جهان هزینه های بالاتری دریافت می کنند.


پشتیبانی بروکر

یک بروکر خوب بایستی پشتیبانی آنلاین و در دسترس داشته باشد تا مشکلات شما را به سرعت حل کنند.

واریز و برداشت

بحث واریز و برداشت در بروکر بسیار مهم است و بهتر است از بروکرهایی استفاده کنید که تنوع در روش های واریز و برداشت داشته باشند، به خصوص  قابلیت واریز و برداشت ریالی و واریز و برداشت از طریق ارزهای دیجیتال که محبوب ترین روش برای ایرانیان است را داشته باشد.
همچنین سرعت انجام تراکنش های برداشتی از بروکر نیز حائز اهمیت است و برداشت از حساب نباید بیشتر از یک روز کاری زمان ببرد.
متاسفانه به دلیل تحریم های مالی، اکثر بروکرهای مطرح فارکس و صرافی های ارزهای دیجیتال به ایرانیان خدمات نمی دهند و در صورت فعالیت مخفیانه سرمایه شما بلوکه می شود.
با بررسی هایی که انجام دادیم لیستی از بروکرهایی که تمام شروط مشخص شده در بالا را دارا هستند و مورد تایید تیم ایران سیف پل هستند را خدمت شما قرار می دهیم.

 

 

تیم ایران سیف پل